Rädda allmänflyget!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 14 September 2014.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 33 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej flygentusiaster,
    Jag ska hålla det kort och koncist:
    Vi ser en stadigt minskande trend där det försvinner fler från flyget än vad det tillkommer.

    Hur tror du/ni att vi kan rädda Allmänflyget?

    Jag hoppas på en lång diskussion!
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra initiativ!

    Hur ser statistiken ut för antal gällande certifikat de senaste åren?

    Jag håller på med bogserflygning och även inom segelflyget märker man av ett stadigt tapp. Samma nedåtgående trend verkar gälla även där som inom det övriga allmänflyget.

    När jag har pratat med folk, i framförallt flygklubbar, får jag ständigt höra att idag har ungdomar så otroligt många fler möjligheter vad gäller olika typer av fritidssysselsättningar än vad man hade för 10-20 år sedan. Det är säkert en bidragande orsak till den minskade tillströmningen.

    Som jag ser det är det väl åtminstone några stycken faktorer som spelar in i den nedåtgående trenden:

    1. Det upplevs som en dyr fritidssysselsättning
    2. Det är relativt kostsamt att ta själva flygcertifikatet
    3. Det upplevs som en fritidsysselsättning som framförallt vänder sig till män

    Låt mig sedan fundera lite och återkomma med ett inlägg om vad man skulle kunna göra för att kunna bryta denna negativa trend.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Kort svar på en koncis och kort fråga: vi måste synas mer och vi måste samarbeta (mellan "flygsporterna") mer.

    /Hans
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    AOPA och deras kvartalstidning Flyghorisont verkar vara den organisation som är mest aktiv för att pusha för allmänflyget. Pang på rödbetan och tummen i ögat eftersom det inte räcker med att gå omkring och knyta näven i byxfickan. Här ett exempel:
    http://www.aopa.se/Flygplatser-i-Stockholm.htm#500 piloter
    Den och fler artiklar kan ge inspiration till vidare aktiviteter!
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. AndiK

    AndiK Medlem

    Jag tror tyvärr att det kanske inte riktigt går att rädda längre.

    Flygning bullrar, det förstör miljön, det kräver ytor som bättre kan användas till annat, det upplevs som elitistiskt, mansdominerat och ålderstiget - och den bilden är svår att slå ur gemene mans medvetande i en tid då vi som folk har slutat drömma...

    Hur ska man kunna rättfärdiga nöjesflygning i bullriga, bensindrickande flygplan i ett land där privatbilismen är under attack, folk folkomröstar bort ambulans- och polishelikopterplattor pga buller, och man bekymrar sig om utsläppen från charterresan, liksom. Det går inte.

    Jag är väl medveten om att det mesta av detta inte stämmer, men frågan är om den ideologiska positionen nu är så satt att fakta inte biter på den längre...
     
    • Ogillar Ogillar x 1
  6. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Moderna maskiner är varken bullriga eller bensinslukande anser jag.
    Utöver hans_p kloka inlägg kanske en strävan att uppgradera flygplansparken till modernare maskiner kan vara bra.
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Hej Björnen! Ja, det vet VI, men denna tråds motto är bl a hur vi kan vända "allmänhetens" synpunkter till något positivare. Jag efterlyser modern, rättvis statistik (om föroreningar, buller osv) som utformats som propagandamaterial för oss flygare att delge allmänhet och media. Åsså spotta på stenen tills den blir blöt. (Detta är ju bara EN av många nödvändiga vägar att gå vidare.)
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det finns 100000-tals människor i vårt avlånga land som sk-ter fullständigt i hur mycket buller och stök något orsakar. Det finns till exempel närmare 20000 personer som innehar någon form av motorsportlicensering, som förare eller funktionär. Man fräser runt i skogen med gamla Volvo 240 eller bränner gummi - bokstavligen! - i driftingtävlingar. Strunta i miljöaspekten (!) och satsa på dem som vill flyga men som inte vet om det. Annars gräver vi snabbt ner oss i en rent akademisk diskussion.

    Flyg tror jag kan populariseras med a) fler öppna arrangemang där man kan prova på själv b) lägre initieringskostnader - dvs billigare teoripaket och humana medlemsavgifter. KSABs teoripaket kostar 4460 kr och då får man inte med flygpaketet!!! Det är närmare 6000 kr i avgift bara för böcker och då har du inte satt dig i flygplanet ännu. Ja, det finns dem som tycker att den kostnaden försvinner i mängden men det finns även de som ryggar tillbaka helt. Det är i mina ögon vansinnigt dyra böcker. c) reklam. Syns du inte så finns du inte och det gäller även idag.

    Lindspöjken, en text som du söker finns här: http://www.ksak.se/images/uploads/pdf/13-06_Flyget_och_miljön.pdf
    :)

    /hans
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Heltigenom BRA, hans_p! (y) Thanks!
    Beträffande just "avgas- och buller"-tråden: tack för länken till Kjell Hedlunds fina pdf. Vad jag söker är kortfattade slogans liknande (hämtat ur Kjells skrift):
    *Sveriges klubbflygplans bensinförbrukning är hälften av vad EN medelstor bensinmack säljer till bilar.
    *Flygplanens "acryl-bensin" är 35 gånger renare än bilbensin.
    *Fritidsbåtar använder 11 ggr mer bensin (dessutom oftast bilbensin).
    Fyll på med fler kortfattade slogans för allmänflyget!
     
  10. AndiK

    AndiK Medlem


    Visst var det denna som fanns i Pilot Briefing, för någon tidning sen? Den var verkligen hur bra som helst. Det är lite som lindspöjken säger, det spelar ingen roll hur mycket VI vet att planen inte bullrar och slukar fossila bränslen, om allmänheten fortfarande ser oss som de där jobbiga rika gubbarna som nöjesglider omkring i sina flygplan...

    Motorsporten är en bra aktivitet att knyta an till - gemensamma evenemang kanske?
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag har tänkt att flyga i minst 45 år till och med nuvarande utveckling ser det inte så bra ut. MEN, det finns hopp!
    EASA har nu påbörjat arbete för att ta omtag i GA-frågan, de kommer att ha ett helt konvent i Rom under hösten om hur man ska förbättra för GA. I Storbrittannien har CAA redan insett sitt misstag och ska nu börja att avreglera där det inte längre är nödvändigt, kolla här.

    Man kan också dela upp problemen i olika grupper, det som EASA/TSL/Näringsdepartementet kan göra och det som vi som brukare kan göra.
    • EASA kan avreglera Allmänflygsektorn för att öka möjligheterna
    • TSL kan göra bättre tolkningar av regelverket och ha en bättre kontakt med branschen
    • Näringsdepartementet kan förändra sättet TSL finansieras på för att på så sätt få ner konstnaderna, aka höja pax-avgift.
    • Vi, brukarna, kan se till att synas mer och marknadsföra oss mycket mer
    Vi måste försöka se möjligheterna istället för alla problem. Vi behöver få fler företag att börja använda firmaflyg som ett tids-och kostnadseffektivt sätt att resa på. Jag tror att det idag finns många företag som gärna skulle göra det men de har helt enkelt inte kännedom om hur enkelt det är och vilka regler som finns. Kan vi öka firmaflygandet hos enskilda företag så kommer det att finnas incitament för att kommunerna ska behålla flygplatserna.
    Det finns jättemycket att göra och jag hoppas att vi som flygentusiaster kan jobba åt rätt håll för att bidra till att fler får upp intresset! Fortsätt diskussion och mata på med fler idéer.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Jag tror att majoriteten som tar upp tanken på att börja flyga väger detta mot andra fritidsaktiviteter som konkurrerar om samma resurser, dvs tid, pengar och intresse. Det måste i de flesta fallen finnas ett mycket starkt och utpräglat flygintresse som gör att man tar sig hela vägen, annars blir det oftast så att flygningen får stryka på foten.

    Jag tror att det beror främst på tre saker: kostnad, komplexitet och tillgänglighet.

    Kostnadsaspekterna kan vi tyvärr inte göra mycket åt. Att sänka kostnaden för inträdesbiljetten till flygvärlden är visserligen fullt möjligt med UL och snart förhoppningsvis LAPL, men flygning är fortfarande en dyr hobby. Men tänk på att t ex skaffa en motorcykel och ett MC-kort är faktiskt inte billigare än t ex ett UL-cert.

    Den tekniska och administrativa grundplattformen är säkert ett svåröverstigligt hinder för många, men det är ju en bas som vi behöver ha, inte minst av säkerhetsskäl. Och återigen är det inte så förfärligt mycket mera komplext än t ex för ett körkort.

    Så kvar har vi den tredje synpunkten, tillgängligheten och den sociala biten. Flygklubbar finns ju lite varstans. Men med handen på hjärtat, privatflygning är inte en särskilt social aktivitet, förutom för de redan invigda.

    Klubbarna håller (av naturliga skäl) till på små flygplatser utanför samhällena. Klubbstugorna påminner ofta om jaktstugor, doftar kaffe och är fyllda med flygtidningar, kryptiska luftfartsnotiser och stora kartor på väggarna. Medelålders män som analyserar GAFOR, METAR och LHP på en bildskärm.

    För en pilot är det en helt normal och välbekant miljö. Men för ännu icke-flygande ungdomar som förirrat sig till en flygklubb, ger det intrycket av en svårforcerad, regelstyrd, teknisk och elitistisk miljö - ett hemligt sällskap med ett eget hemligt språk. För en komplett novis är det väldigt lätt att känna sig dum och bortkommen. Man måste i praktiken ha en inbjudan och en guide för att känna sig välkommen.

    Jag tror att flygvärlden borde kunna göras betydligt mera tillgänglig och lättsam. Korvgrillningar och grillkvällar på sommaren brukar vara vanliga, men dessa drar för det mesta endast samma inbitna lilla skara.

    Men fler spaka-själv-dagar, evenemangsturer runt stan och öppet hus i klubben är en bra början. Bjud in den lokala tidningen. Avdramatisera så mycket som möjligt. Tryck gärna på miljöaspekterna, moderna flygmotorer är inte samma AVGAS-slukande monster som de var på 60- och 70-talet.

    Sätt ut annonser i gymnasieskolor. Bjud in högstadieklasser. Jag lovar, många kommer att bli djupt imponerade även av klubbens halvtrötta skolkärra på nära håll (det var jag i den åldern). Låt även de (få?) kvinnliga och yngre medlemmarna synas vid dessa tillfällen.

    Baxa ut ett segelflygplan till ett köpcentrum eller torg och låt folk provsitta och ställa frågor. Fånga upp intresserade personer - be om telefonnummer och ring efter ett par dagar för att bjuda ut dem till klubben för en kopp kaffe och en guidad tur.

    Allt detta kräver förstås mycket engagemang och entusiasm och några riktiga eldsjälar...

    Nåja, kanske försöker jag spränga öppna dörrar, men för mig som flygelev på väg att ta mitt cert vore det ju såklart bra med lite tillväxt i flygsporten.

    //Thomas
     
    • Gillar Gillar x 3
    • Håller med Håller med x 3
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Bra inlägg Mimoid! Precis detta som behövs!
    Många "piloter" vill gärna påpeka för allmänheten och vänner om hur svårt det är att flyga och detta måste bort.
    Jag brukar säga att alla som kan köra bil i rusningstrafik klarar av att lära sig flyga, svårare är det absolut inte.
     
  14. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    "Kostnadsaspekterna kan vi tyvärr inte göra mycket åt".
    ...skrev Mimoid bland en hel del finfin input.
    Där finns ju många stenar att spotta på:
    *stötta Hjelmberg i sitt jobb mot den oförskämda flygbensin-beskattningen,
    *utskeppning av cert till förnuftigare grannländer,
    *bekvämlighetsflagga våra flygplan (jobba på, AOPA!),
    *hejda CAMO-hysterin,
    var vad jag kom på i första skedet...
     
    • Håller med Håller med x 1
  15. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Välkomna förslag tycker både jag och mitt flygkonto! :)

    //Thomas
     
  16. AndiK

    AndiK Medlem

    Jag kan ju gå i god för detta med ett ganska praktiskt exempel. Innan jag tog mitt UL-cert förra året så har jag varit på PPL två gånger, en gång 2003 på Bromma och en gång 2004 på Barkis. Jag kom inte särskilt långt någon gång, framför allt (egentligen nästan uteslutande) på grund av kostnaden, men det fanns också en annan faktor.

    Jag kommer ihåg första gången jag satt i klubbstugan på Bromma, när jag hade kommit dit för en provlektion. Det var precis som du beskriver, jag var en 22-årig men fortfarande rätt tonårsaktig kille som spelade i hårdrocksband och det som mötte mig var på inget sätt otrevligt och människorna var absolut inte osympatiska, men hela miljön var ganska så, vad ska man säga... gubbig?

    Jag minns tydligt att jag satt med en stor grupp rätt så gamla män runt ett bord och låtsasskrattade åt skämt jag inte fattade, stugan såg ut som när män får inreda en stuga, liksom, funktionell men relativt sunkig, jag var mindre än hälften så gammal som någon annan där, hela atmosfären var främmande för mig och jag kände mig inte välkommen av den anledningen.

    Återigen, som sagt, inte på grund av människorna, de var jättetrevliga och svarade på alla mina frågor, men av hela grejen, kan man säga. Jag kan lätt förstå att för någon som inte har lika mycket intresse som jag hade det kanske varit ännu mer avskräckande med den miljön, så det spelar absolut roll. Det är som att ge sig in i svängen med veteranbilar, det kan lätt finnas en 'gubbighetströskel' unga människor inte tar sig förbi, precis som med kostnadströskeln. Ändå har vi ett brinnande veteranbilsintresse i Sverige medan flygningen dör ut... Varför, varför.

    I övrigt tycker jag att Thomas (Mimoid) har fantastiska förslag. Det behövs verkligen en föryngring av pilotskaran och det enda riktiga sättet att göra det är att visa folk den fantastiska upplevelsen av att flyga och vad det gör med själen.

    Varför inte som sagt, fälla ihop vingarna på en Dynamic eller ett segelflygplan och ställa upp kärran på torget en fin sommardag, och bjuda in till prova-på-flygningar? Det hade verkligen fungerat på mig :D
     
    • Gillar Gillar x 3
  17. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är kanske min egen lilla käpphäst men absolut, som jag skrev innan - teoripaketen från KSAB är vansinnigt dyra. Sitter och knåpar just nu med att köpa det som våra elever verkligen behöver för utbildningen men landar ändå på 3900 kr. Så vänder man blicken mot Tyskland där det finns tvåbandsverk som fullgott räcker för teoridelen på UL, till ett pris av 50€. Och då får man webbaserad frågebank på köpet eller så väljer man att ladda ner böckerna till sin iPad... Sånt spelar roll också, att visa att hobbyn "är med" i utvecklingen.
     
    • Gillar Gillar x 3
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hade Flygsverige lagt lika mycket energi på att rekrytera nya medlemmar genom åren, som man har lagt på att klaga på skatter, avgifter och myndigheter, så hade vi inte haft några problem.

    Vi får inte heller glömma FFKs fantastiska initiativ Young Pilots! http://www.youngpilots.se/
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 1
  19. Mimoid

    Mimoid Ny medlem

    Nej, det är precis min reaktion också. Om jag ska vara riktigt ärlig, så finns all nödvändig information på webben om man orkar leta. När jag på egen hand började läsa flygteorin tidigt i våras, satte jag mig med Transportstyrelsens syllabus och webben, och gjorde anteckningar och noteringar. På ett par veckor hade jag i princip sammanfattat allt material i ett rejält Word-dokument.

    När jag sedan hade beställt de svindyra häftena från KSAB, noterade jag rätt snabbt att cirka en fjärdedel av det erforderliga materialet saknas eller bara nämns i förbigående. Det som finns beskrivet är ibland så opedagogiskt sammanfattat att det knappt går att följa en röd tråd. Illustrationerna, som jag anser bör vara det yttersta verktyget för att skapa en grundlig förståelse, är ibland helt ovidkommande, obskyra eller på en tämligen amatörmässig nivå försöker skapa någon slags komisk atmosfär.

    Särskilt handboken om navigering och planering är rent ut sagt förfärlig. Det går inte ens att utläsa vad som är grundläggande basinformation och vad som är extrem överkurs. Jag avskyr verkligen att behöva klanka ner på författarna, men tanken har slagit mig att jag själv hade kunnat kompilera ett bättre utbildningsmaterial på mindre än ett halvår.

    Kostnaden för materialet beror förmodligen mer på det begränsade användarunderlaget. Typ universitetsstudiematerial om något riktigt udda ämne.

    //Thomas
     
    • Gillar Gillar x 3
  20. AndiK

    AndiK Medlem

    Har länge tyckt att man borde kunna tillhandahålla kursmaterialet digitalt och totalt slippa tillverkningskostnaden. Lås in den i en app om ni måste, men tanken att jag måste köpa information på papper känns jäkligt otidsenlig. Vad händer om jag behöver bena ut något och inte har min stora ryggsäck på mig?

    Det måste ju vara både billigare och bättre att slippa trycka...
     
    • Håller med Håller med x 1
    • Håller inte med Håller inte med x 1
Laddar...

Dela sidan