Sector klippan

Discussion in '060 Navigation' started by fly jac, Jun 25, 2009.

  1. fly jac

    fly jac Ny medlem

    Hey

    Hvis jeg flyver i 3500' syd for Ö. Ljungby (WNW for Vedby VOR), hvilket TMA er jeg så i?

    For mig ser det ud til at jeg er i 'sector klippan' som er en del af Malmö TMA, men det kunne også godt være Ängelholm eller Ljungbyhed TMA.

    Nogen der kender området?

    Mvh.,
    Mads
     
  2. wingh

    wingh Ny medlem

    sector klippan ligger i Ängelholm & (Ljungbyhed (när TFHS är öppet)
    sectorn är 1500ft msl upp till FL65
    Över FL65 är det Malmö TMA 133.800MHz

    Detta ser lite rörigt ut :X men är rätt säker på att det är för att TMA:na och kontroll zonerna samarbetar, Ängelholm, Halmstad, Ljungbyhed samt malmö
     
  3. wingh

    wingh Ny medlem

    clarification

    om ljungbyhed är öppet när man kommer söder eller öster från, ropar man på Ljungbyhed, är det stängt så ropar man istället Ängelholm.
     
  4. wingh

    wingh Ny medlem

    flyver i fra Roskilde?
     
  5. fly jac

    fly jac Ny medlem

    Hej Wingh.

    Ja, jeg skal fra Roskilde til Kalmar. Tænker på at krydse Øresund ved Helsingør/Helsingborg og gå mod Vedby VOR i FL35 eller så. Der vil jeg komme ind i den zone, og ud fra Malmø TMA flyvekortet har jeg svært ved at se hvilken kontrolenhed jeg skal tale med.

    Er der forskel på hvilken kontrol man taler med afhængig af hvor man kommer fra?

    /Mads
     
  6. wingh

    wingh Ny medlem

    Jag har skickat PM till dig.


    Om det blir olika från olika håll? Tja lite... t.ex. om man kommer från Jönköpingshållet från NE så är det Ängelholm direkt.

    Vilken karta flyger du med? 500 eller 250?
     
  7. McFire

    McFire Ny medlem

    Nu rör ni till det lite. Var du kommer ifrån spelar ingen roll alls. Är Ljungbyhed öppet så är det Ljungbyhed Kontroll som gäller. Är Ljungbyhed stängt så är det Ängelholm kontroll som gäller.
     
  8. wingh

    wingh Ny medlem

    Jag formulera det där lite fel, uppfattar ljungbyhed som stängt alltid, därav vändningen. Men om jag kommer från ängelholmssidan är jag redan i kontrollerad luft (begar klarering av ängelholm) dock inte CTR och blir överlämnad till ljungbyhed om de har öppet och de inte sammordnar. (oftast kvar tills jag blir överlämnad till malmö för att stiga i TMAt till den level jag begärt.

    Söderifrån är det solklart ropa estl ingen i tornet då ropar man ängelholm.
     
Loading...

Share This Page