SIFA

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Staffan, 21 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Fick en broschyr hemskickad, från SIFA (Sweden International Flight Academy AB). Dom verkar hålla till i Eslöv och kör flygutbildningar i allt från PPL till MCC och TR på B737.

    Är det något som känner till skolan? Själv har jag aldrig hört talas om dom. Dom verkar billiga, lite väl billiga kanske.

    http://www.sweflight.com
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag fick oxå den häromdagen. Har suttit och sneglat på den ett par dagar nu. Man blir lite sugen ;) Vet inte heller vilka som håller i den, men det verkar vara bra priser. Skulle inte förvåna mig om de samarbetar med South Sweden (Jag har skolat IR där) då de redan bedriver CPL, ME och IR utbildning på orten.

    Prissättningen är klart fördelaktig och liknar http://www.southsweden.se/ så jag antar att de samarbetar då man kunde läsa i broschyren att man anlitar "subcontractors".

    Jonas
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har också fått den.
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hur var skolan och lärarna tycker du?
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag tyckte det var bra. Jag gjorde simulatordelen i Eslöv och praktisk flygning i Kristianstad. Det var hög standard och väldigt kompetenta lärare. Det har hänt en del sen jag var där (bla lokalflytt) så jag vet inte hur det det ser ut nu.
     
  6. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Har precis gjort min IR skolning på Eslöv och South Sweden, både teori och praktik, och det fungerade väldigt väl. Den praktiska delen var med SE-LOH på Sjöbo Flygklubb (www.sjoboflyg.se), förutom simulatortimmarna på South Sweden.

    Min simulatorinstruktör är också lärare på SIFA (b737) och han gav ett väldigt bra intryck. Lugn och pedagogisk och med en gedigen bakgrund inom flyget, så tror utbildningen håller en bra standard även för högre ratings.
     
  7. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Jag fick också hem den för någon vecka sen. Aldrig hört talas om den innan faktiskt. Tog och skickade iväg ett email direkt och har nu bestämt att jag ska träffa dom den 13/5 för att få lite mer inblick i allt.

    @martin-esmi - Vem var din simulator instruktör? Är där flera som jobbar för South Sweden?

    Ni som tagit utbildning på South Sweden vad tyckte ni i allmänhet? Bra utbildning för deras priser?
     
  8. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    @Marcuso92 Ulf är den som är simulatorinstruktör på South Sweden som även är delaktig i SIFA. Lite osäker men tror det är Ulf som tar hand om all simulatortid, sedan är där flera lärare för den praktiska biten.
     
  9. maciekish

    maciekish Ny medlem

    Besökte skolan igår då jag tänkt börja där. Fick väl ett helt ok intryck. Slitna plan, hembygge till simulator men grejerna lär göra jobbet och man får väl inte klaga med tanke på priset. Kan bekräfta att det är Ulf som har hand om sim. Skolan ska flytta till Malmö/Sturup inom kort. Någon som vet mer?
     
  10. maciekish

    maciekish Ny medlem

    Lite mer info, enligt TS har skolan bara varit aktiv i ett år medan bolaget existerat sedan 1991. Dock så hälsar TS att lärarna ska vara mycket erfarna vilket låter bra.
     
  11. Johnson

    Johnson Medlem

    Jag har skolat med en av lärarna från skolan i Eslöv! Mycket trevlig och kompetent! Han har jobbat som commersiell pilot länge och vet vad som krävs och vad som är "onödigt"! Dessutom är det bra att få lite insyn i hur det funkar att just jobba som pilot, vad som är viktigt att lägga tyngdpunkten på osv. Jag är nöjd i alla fall..
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag körde Simulatorpassen med Ulf. Grymt bra och mycket sympatisk!
     

Dela sidan