Jag letar faktiskt också efter en intensiv (Ju mer intensiv destu bättre) PPL kurs i sthlm i sommar. Som Jonas skrev, så erbjuder flygteoriskolan en PPL kurs, men som jag har förstått det så är det för Helikopter... Det står: "PPL (H) intensiv" på deras chema, men (H) är väll Helikopter och (A) flygplan? Mvh Johan
PPL(H) är helikopter, jag missade tyvärr den detaljen. Har för mig att de haft PPL(A) intensivform förut. EDIT: Hmm hade inte västerås flygklubb intensivkurs för PPL teori förut?
Det är synd att flygteoriskolan inte kör någon ppl-kurs över sommaren. Jag skulle mycket gärna gå där, har blivit tippsad om dom. Dom har en PPL-kurs som börjar 15 Januari och nästa börjar inte förrens 25e Agusti... Mvh Johan
Johan, jag försökte komma in på kursen i januari som var smetfull... Så blir å vänta tills 25e Aug.. Dock vart jag sugen på OBA nu när jag läser "kalleh's" blogg.. Någon som började på flygteoriskolan den 15e?
På hur lång tid skall piloten ha flugit sina 45 timmar för att du skall känna dig säker med honom? 2 månader, 3 mån, 1 år?
Ett problem för de som snabbt skolar till ett cert på sommaren eller i Florida, det har helt missat vinterflygning! För flera år sedan såg jag en färsking med Floridacert ta med sig en bunt kamrater i en C172. Taxade ut i den decimeterdjupa snön och ställde upp för en medvindsstart. Jag slände mig då på radion och påpekade lite försiktigt att det var bättre med motvind.
Som Olle skriver, det är viktigt med träning även på vinterflyg. Det är lite annat att tänka på än om man bara flyger på sommaren. Hehe, ska man inte alltid starta i motvind eller lär man sig inte det i Florida?