Beräkna TAS vid stigning till FL55, max startmassa och tep +10 grader. hjälpmedel är L1P sid-v-13 förstår inte riktigt hur man ska kunna lösa uppgiften :blush
L1p är flyghandboken och det finns ett diagram där som man ska använda förstår inte hur man ska kunna utläsa det bara...
Jag vet inte heller hur det ska utläsas när jag inte ser det framför mig. Utan att se kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Om du scannar in diagrammet och lägger en länk till det i ett inlägg, är vi säkert många som kan hjälpa dig. (Jag har hittills inte sett två flygplansfabrikat som ger samma sorts diagram för prestandaberäkningar.) Hälsningar/Allan
Hej M-Nord, Jag är oxo flygelev och upplever att det kan vara svårt att tolka tabellerna MEN: Vad behöver man för att räkna ut TAS ? En sträcka samt tiden! Formeln: Distans = TAS * tid (distans i NM, Tid i timmar, TAS i kt.) Vad får vi ur tabellen? Dra nu en vertikal linje från + 10 grader C rakt upp till 5500ft. Sedan drar du horisontellt en linje till du kommer till max-vikts-kurvan 1200 kg. Gå sedan rakt ner! Nu kommer det svåra, att tolka tabellen. Jag tolkar: Stigtid = 12 minuter. Stigsträcka = 16 NM.. Beräkningen på mitt sätt: På 12 minuter avlägger vi 16 NM 12 minuter är 12/60 timmar. När vi i flygplaneringen räknar ut tiden för en sträcka, så gör vi följande: D/TAS ger flygtiden i timmar Om vänder på formeln blir D/flygtiden = TAS TAS = D/flygtiden = 16/(12/60) = 80 kt Hoppas detta kan hjälpa. m.v.h. Anton
Utmärkt Anton:tupX2 Så bra att här fanns någon som har tillgång till handboken för fantasimaskinen. Och dessutom har förstått hur man skall använda den. Det är väldigt bra med ett sådant här forum där vi kan hjälpa varandra. Jag vill bara göra ett litet påpekande, eftersom du har råkat ut för en missuppfattning som jag har sett hos andra också: Det du beskriver är INTE en tabell, utan ett diagram. En tabell består av siffror eller bokstäver ordnade i spalter. Tabellens värden beskriver någon form av fakta. Man kan naturligtvis rita linjer i en tabell, men sådana linjer ger ingen vettig information. Ett diagram är en bild, där fakta beskrivs med en eller flera linjer (kurvor). Där kan man få information genom att dra egna linjer och läsa av på ett lämpligt ställe i diagrammet. Alltså: Skilj mellan tabell och diagram, så ger du ett bättre intryck av att veta vad du talar om Hälsningar/Allan
Nu har jag inte det aktuella diagrammet framför mig, men jag har bestämt för mig att det uppe till vänster i diagrammet står vilken IAS som ska hållas under stigning. Sedan är det bara att räkna om IAS (som antas vara CAS) till TAS med hjälp av navräknaren och tillgängliga uppgifter på tryck och temperatur. /Daniel