Svartflyg eller ej

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av TOC, 30 April 2008.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.expressen.se/noje/1.1138688/charlotte-perrelli-flyger-olagligt

    Att dom orkar.
    Det är flygning som man inte betalar alls,eller delar kostnaderna,som vanligt.

    mvh /TOC
    PS Elda försiktig.
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Ser inte problemet med att de tar upp detta, privatister ska inte leka trafikflygare. Det finns utbildade piloter till detta som har betalat dyra pengar för sin utbildning.
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Vad skall man säga............
    Karlebo Aviation kan ju anställa Perrelli för en nominell lön av SEK 1:- per månad så blir det ju helt plötsligt firmaflyg av alltihopa och diskussionen faller platt.

    Angående piloten/piloternas kompetens så kan det ju mycket väl hända att det är en "ATPL:are" som flyger, vad vet jag?

    Avslutningsvis så var det ju kul att läsa att det uppenbarligen finns en multiengine-version av Piper Malibu. Det som står i tidningen är väl alltid rätt, eller hur ? ;)

    MVH
    Håkan
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Inga problem med det,undrar bara att dom orkar

    Lagstiftning som reglerar det hela är nog enda problem.
    Finns gått om att läsa på sk svartflyg,finns även haverirapporter med omkomna,tyvärr.

    Stora rubriker,men hur många har blivit dömda på rätten?

    Håller med att privatister ska inte leka trafikflygare.

    mvh /TOC
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    ""Lagstiftning som reglerar det hela är nog enda problem.
    Finns gått om att läsa på sk svartflyg,finns även haverirapporter med omkomna,tyvärr.""

    Spot on!
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Privatplan
    Senaste tidens spekulationer kring mitt privatplan har blivit lite tokigt framställt i media.
    Expressen hade en skön artikel härom dagen där deras djupt insatta flygexpert reporter drog egna slutsatser. Tillock börja med hade de sökt oss utan kommentar? Ingen i hela crewet hade missade samtal, så det här är ett skönt forum att komma till tals. Det stod att piloten inte hade kommisiellt tillstånd att flyga? Då måste jag börja med att kommentera att detta plan inte var inhyrt av oss utan av arrangören o deras uppgörelse va att han inte skulle ta bet. Dagens artikel a Aftonbbladet; Charlotte plan en miljöbov! Vill poängtera att 80% av alla resor vi gör är med regulära plan. De vi gör i privatplan är enbart de som vi inte kan flyga regulärt pågrund av tidsbrist eller inga avgångar.

    Nu sitter jag iaf på arlanda och väntar på ett vanligt plan för att åka till Riga och sedan vidare till VItryssland!

    Källä: perellis blogg..........:
    Tack google!
    mvh /TOC
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Privatflyget-miljöbov!

    http://www.aftonbladet.se/nojesliv/melodifestivalen2008/article2366633.ab

    mvh /TOC
     
  8. DanielW

    DanielW Medlem

    Undrar vad aftonbladet kostar miljön varje dag med papper och distribution?
     
  9. Fakkah

    Fakkah Ny medlem


    :laugh
     
  10. Bodd

    Bodd Medlem

    "Magnus Swahn på Nätverket för transporter och miljön, NTM, har gjort uträkningen för Charlotte Perrellis flygningar.
    Den typ av plan som är tänkt att flyga schlagerdrottningen genom Europa förbrukar i genomsnitt 427 liter bränsle i timmen vid en fart på 845 kilometer i timmen."

    Jösses... Drar en Malibou så mycket?? Ja, kanske om man lyckas skrämma upp i den 845 km/h? Fast jag tror att vingarna slits av innan dess.:laugh
    Jag tror att Magnus Swahn borde räkna om en gång...
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Efter omräkningen blir Lotte miljövän och allt annat är glömt.
    :tupX2
    Härliga tider.

    mvh /TOC
     
  12. piper

    piper Ny medlem

    Det finns mycket okunskap om almänflyget och en del underdrifter från vår sida. Om man gör en jämförelse mellan olika transportmedel och resmål så kan man se att almänflyget inte är den stora miljöboven.
     
  13. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Har inte diskussionen hamnat litet vid sidan av topic? Vad har svartflyg med miljö att göra? Såvida man inte med svartflyg menar flyg som kör omagrat och därmed släpper ut ruskigt sotiga avgaser. :e

    Gränsdragningen är inte helt enkel, men rimligt är väl att göra som när det gäller svarrtaxi: Om man annonserar eller på annat sätt "raggar" passagerare så är det svartflyg. Tar däremot en passagerare initiativet så är det helt OK, så länge det är fråga om att få sina egna kostnader täckta.

    När det gäller fismaflyg kan ju även pilotens lön ingå i kostnaden. Utredningen från Aeroklubben Göteborg ger en förträfflig beskrivning av vad lagen säger.

    Vi måste värja oss mot flygbolag och andra kommersiella aktörer som hela tiden försöker få bort allmänflyget från luftrummet genom olika begränsande förslag och åtgärder.

    Hälsningar

    Allan
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem

    Må hända att gränsdragning mellan svartflyg och privatflyg är inte helt enkelt,men vill tillägga att personligen drar jag inte gränsen i närheten så att om passaseraren tar initiavet är det hellt OK.

    mvh/ TOC
     

Dela sidan