Svenska flygfält digitalt?

Diskussion i '060 Navigation' startad av ankan, 28 Mars 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Någon mer än jag som tycker det känns lite föråldrat att sitta och handrätta svenska flygfält?

    Någon som vet ifall det finns några planer på att lansera Svenska Flygfält som PDF-fil? Det är ju rätt praktiskt att ha all flygfältsinfo samlad i en publikation, och jag har inte hittat något på webben som har lika bra och detaljerad information.

    /Anders
     
  2. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Håller med. Jmf gärna med konkurrenten Jeppesen VFR guide, som finns både digitalt och på papper. Här finns dock andra resurser och skalfördelar mht programvaror etc.
     
  3. ankan

    ankan Medlem

    Tack för tipset!

    Kollade runt lite på jeppesens hemsida. Gjorde ett ovetenskapligt stickprov, och kom fram till att det saknas en del fält i VFR Manual. Vallentuna och Frölunda saknades, men Gnesta Vängsö fanns, t.ex.
    Edit: Fel av mig, Vallentuna och Frölunda finns visst, se kommentar längre ner.
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem


    Då är Svenska Flygfält det enda alternativ.

    http://www.swedishultraflyers.se/Stockholm-Frölunda%2008.pdf

    http://www.vallentuna-aviators.se/

    /TOC
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Är den där PDFen inscannad?
    Den såg väldigt bra ut, kan det hända att det finns platear digitalt också?
     
  6. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Äh, det ska vara papper. Så basic som det bara går. När teknik, batterier och annat mög skiter sig önskar man nog att man hade det gamla.

    Apropå skita sig, jag fick använda en liten del av svenska flygfält till nödtork i skogen en gång. Lycka till att skrapa rent med en läsplatta. :e
     
  7. pasj66

    pasj66 Medlem

    Antar att det var sidorna för nödförfarande som gick åt...
     
  8. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Haha, det kan mycket väl ha vart så. :laugh
     
  9. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Om man vill ha pdf-er går det ju alltid att ladda ner "originalet", dvs AIP, från Luftfarts-nåntings hemsida. Lite tristare och inte i färg, men det funkar. Så gjorde jag när jag flög till Åland, det gick utmärkt att sätta ihop ett "landnings-kit" från de officiella publikationerna. Vilken service till oss flygare, förresten!

    Själv föredrar jag papper. Men om det kommer en billig läsplatta i färg skulle jag nog kunna tänka mig att gå över till digitalt. Särskilt om man kunde ha en penn-funktion för att tex skissa ner ATIS-uppgifter... :tup
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Kollade vetenskapligt jeppen,Frölunda finns med.:)

    /TOC
     
  11. ankan

    ankan Medlem

    Ah, nu fattar jag varför jag missförstått. Jag kollade på listan som finns här:

    http://www.jeppesen.com/download/bottlang/AVEUN6.pdf

    Där finns massor av fält, men inte just Frölunda. Fast den listan är kanske inte till för att ge kunder en bild av vilka fält som är med? Nu ser jag att det nog är städer med flygfält som listas, inte enstaka fält. Arlanda är t.ex inte med heller :e .

    Var hittade du en lista med fält som är med i Jeppesen VFR Manual?
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag har jeppe edition A på bokhyllan.....

    Frölunda heter Stockholm/Frölunda.

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan