Svenska VFR-kartan för iOS

Diskussion i 'Flygnavigering' startad av BosseB, 16 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Nu har appen dykt upp på AppStore. Synd att det inte finns något demoläge så att man kan få en känsla för hur den funkar innan man köper abonnemang. Det är också synd att man måste köpa hela Sverige i ett paket. Jag skulle vilja ha möjligheten att köpa de delar jag flyger i.

    Egentligen tycker jag att man skulle licensierat ut sina digitala kartor till andra leverantörer av appar i stället för att göra sin egen. Det hade varit smutt att få in dessa kartor i Air Navigation Pro till exempel.
     
  2. Mats82

    Mats82 Ny medlem

    Ja eller att man inte kan köpa en version av kartan istället för bara ett abonnemang..
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag har ställt lite frågor till KSAB och fått ett svar så här långt. Priset som ligger ute nu avser "initial purchase", därefter kommer man att kunna förnya sitt abonnemang för "ca 850:-" per år. Återkommer om jag får veta något mer
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Linköpings FK har gjort en recension av produkten och tar upp ett flertal väsentliga brister. Jag hoppas att Pilotshop kan ta åt sig av detta och utveckla en bättre produkt. Eller, som många vill, få till ett samarbete så att man kan använda kartan i SkyDemon.

    http://www.lfk.se/?p=27916
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Ingen upplyftande läsning men jag är inte förvånad. Tyvärr lite Ikarus-varning på ambitionerna. Hade varit så mycket bättre att samarbeta med etablerade appar. Och Björns spaning om slocknad iPad är högst relevant. Om jag ändå måste ha papperskartor ombord kan i alla fall jag nöja mig med den Open streetmap-karta som finns i Air Navigation Pro.

    Måste dock undersöka jailbreak-tipset lite närmare...
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Varför envisas man med att inte "härma" Jeppesen VFR+GPS-kartorna lite mer? Att trycka på frekvenser och annat matnyttigt direkt på kartan är guld värt. Eftersom man håller sig till den ganska stora skalan och Sverige av sin karaktär är ganska tomt gör ju att det finns hur mycket plats som helst på pappret.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag fick svar från KSAB på mina följdfrågor. Jag är inte beredd att slanta för den här appen i dagsläget. Någon som köpt ännu?

    1 kan ni lägga ut en film eller ännu hellre en gratis demokarta så att man får en bättre känsla för funktionaliteten i appen?

    Vi har inte möjlighet att lägga ut en demo, i dagsläget.

    2 finns det planer på att licensiera ut era kartor till andra, till exempel Air Navigation Pro?

    Vi har diskussioner med färdplaneringsprogrammen men detta kommer inte att hända förrän tidigast nästa år

    3 kommer flygplatskorten att bli georeferererade så att man kan ha dem som moving map i appen?

    Vi arbetar för att VFR Kartan och Svenska Flygfält ska kommunicera i förlängningen
     
  8. FlygMicke

    FlygMicke Ny medlem

    Jag kom fram till ungefär samma sak innan jag läste Linköpings FK:s recension. Om jag hade läst vad Björn Rystedt skrivit innan jag köpte kartan så hade jag förmodligen inte köpt appen. Nu blev det inget större problem eftersom jag kunde reklamera köpet och få pengarna tillbaka - så KSAB hanterade det hela snyggt för mig som kund.

    Här är min egen utvärdering, som jag även skickat till KSAB som feedback. Tydligen släpper de en ny version av appen i AppStore idag, men jag har inte sett vad det är för förändringar jämfört med den första versionen.

    Aktivering och nedladdning
    Appen är gratis i AppStore och aktiveras första gången man kör den med ett användarnamn som man får när man köper prenumerationen. Vid den första aktiveringen laddas mycket data ner. Efter nedladdning kan man se den totala storleken i iPad-inställningarna (ca 1,6 GB), men det är oklart om det är så mycket som laddats ner eller om det har packats/packats upp. Jag hade uppskattat ett besked om storleken innan nedladdning. Det skulle hjälpa mig att ta ställning till när och hur jag ska ladda ner de senaste kartorna, så att jag inte försöker göra det genom en långsam 3G-uppkoppling med begränsning i trafikvolym. Vid första nedladdningen vet jag ju ingenting om storlek eller om jag senare kommer att få välja exakt vad jag ska ladda ner. Det vore inte heller så svårt rent tekniskt att extrapolera den totala nedladdningstiden och visa hur lång tid det är kvar av nedladdningen.

    Avsaknad av demoversion
    Jag ser gärna en demoversion där man kan använda appen gratis under en begränsad tid eller i ett begränsat område. 1250 kronor är ganska mycket för någonting som man inte vet hur det fungerar.

    Sökfunktionen
    Söker på tex NN som är en NDB vid Eskilstuna/Kjula och får upp ALLT som innehåller NN men kan ej filtrera på tex NDB. Det blir oöverskådligt och tar onödig tid - med risk för fel. Upptäcker sedan att fyren inte ens kommer upp i träfflistan - man måste söka på Eskilstuna för att få upp de NDB:er som finns där.
    Söker sedan efter en annan plats och väljer att visa positionen på kartan. Kartan scrollar då omedelbart tillbaka till flygplanets position eftersom jag valt att visa denna (moving map). Det naturliga om jag söker efter något vore att avsluta följningen av min position och istället visa sökresultatets läge på kartan.

    Intersections
    Syns på kartan men kan ej hittas i sökfunktionen. Eftersom jag ibland lämnar in färdplaner med namn på intersections är det viktigt för mig att jag kan använda även dessa på kartan. Det är ju inte alltid man kan flyga på radiofyrar när man ska ha max 30 minuter mellan brytpunkterna i färdplanen.

    Inscannad karta istället för vektoriserad karta
    Jag blev besviken på att kartorna är inscannade i punktformat och inte vektoriserade. Det senare hade gett en renare presentation. Zommar man ut kartan blir den i princip oanvändbar. På en iPad 2 med lägre upplösning än senare modeller krävs dessutom större förstoringsgrad och det gör att överskådligheten minskar när man zoomar in kartan. Förmodligen ser det bättre ut på en iPad med högre upplösning (retina). Jag hade också föredragit att kunna slå på eller av vissa typer av information, tex radiofyrar, luftrumsklasser eller restriktionsområden. Vektoriserad information i lager som kan slås av och på står på min önskelista.

    Svenska flygfält
    Det verkar finnas en förberedd integration med svenska flygfält i appen, men den fungerar ännu inte. Mitt befintliga licensnummer för Svenska Flygfält fungerar inte i kart-appen. Då det tekniskt sett går att starta en app från en annan i iOS borde det hela gå att lösa genom att man startat SvF-appen (Svenska Flygfält). Den är installerad och fungerar mycket bra.

    Uppdelning i områden eller regioner
    Jag flyger inte i hela Sverige och har därför inte behov av alla kartor. Det initiala priset för appen överstiger flera gånger om det jag köper kartor för på papper varje år. Jag hade gärna sett att man kunde köpa kartorna enligt samma uppdelning som de tryckta kartorna, alternativt södra, mellan- och norra Sverige.

    Blev utloggad under flygning
    Jag bytte till svenska flygfält-appen under flygning för att hitta frekvensen till ett närliggande flygfält. När jag sedan bytte tillbaka till VFR-kartan var jag utloggad och kunde inte aktivera min prenumeration. Jag hade inte mitt användarnamn tillgänglig i cockpit - och att krångla med en massa siffror och menyer när jag flyger känns inte som ett alternativ. Jag fick återgå till papperskartan som jag naturligtvis hade med mig som backup.

    Sedan dess har jag blivit utloggad ytterligare en gång. Då satt jag vid skrivbordet och hade Internetuppkoppling så att jag kunde aktivera appen igen. Krångla med aktiveringar är dock inget man gör samtidigt som man flyger ett flygplan VFR utan autopilot - om man mot förmodan skulle råka ha mobiltäckning uppe i luften. Jag har det sällan uppe på flygnivå 75-85.

    Detta fel är mycket allvarligt och utgör ensamt anledning till att jag reklamerade köpet.

    Sammanfattning
    Som en ren kart-app är VFR-kartan okej eftersom man alltid har alla TMA-kartor i senaste version. Det är dock sällan man bara tittar på en karta som den är - man vill ju kunna rita in rutter och följa upp under flygning. Tyvärr finner jag stödet för detta alltför begränsat och ett fullfjädrat program för färdplanering är förmodligen är ett bättre val. Numera flyger jag dessutom ofta med GPS-rutt och papperskarta med inritad rutt som backup. Jag följer regelbundet upp min position på papperskartan ifall det skulle bli tekniska problem. För att en VFR-karta i min iPad ska bli ett pålitligt alternativ till detta krävs dels att jag verkligen kan lägga in exakt samma rutt där, dels att jag kan lita på att appen fungerar. Då stödet för brytpunkter är begränsat och appen tappade bort aktiveringen är tyvärr inget av detta uppfyllt.

    I ett vidare perspektiv är frågan om KSAB har ambitionen att skapa ytterligare en färdplanerings-app och om man har för avsikt att konkurrera med redan etablerade system eller appar som t.ex. AirNav eller SkyDemon? Om svenska VFR-kartan fanns att köpa som en integrerad del eller tillägg till ett befintligt färdplaneringsprogram så skulle jag föredra den lösningen framför ytterligare en app. Det är som moving map i ett navigationsverktyg och inte som ersättning till papperskartorna jag främst ser att VFR-kartorna har ett digitalt existensberättigande.

    Hur en app ska se ut och fungera är ju en smaksak men för mig är det värsta med VFR-kartan från KSAB att jag mitt under flygning blev utloggad och min prenumeration nollställdes. Därför vågar jag inte lita på att VFR-kartan fungerar när jag verkligen behöver den. Karta på papper med handritad färdväg är fortfarande mitt förstahandsval.

    Till försvar för KSAB kan jag tillägg att det här ju är en första version - och jag hoppas att KSAB tar till sig av allas feedback så att en framtida version ger mig som pilot ett pålitligt och användbart hjälpmedel.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. FlygMicke

    FlygMicke Ny medlem

    Jag var lite för snabb där - det är inte TMA-kartan utan Svenska Flygfält som kommit i en ny version.
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Gammal tråd det här, men är det någon som har hört något mer om hur KSAB tänker sig utveckla appen fortsättningsvis?

    Jag tror att de skulle vinna på att vara öppna med sina planer eftersom de sannolikt befinner sig i ett moment 22. Troligen har man färre köpare av appen än man hade önskat, och därför har man inte budget att utveckla de funktioner vi potentiella kunder önskar oss. Med en tydlig roadmap som pekar på förbättringar tror jag att fler vågar köpa den i nuvarande version, och på sätt ge KSAB möjlighet att satsa.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    KSAK måste jämföra och lära sig av skydemon som inte har några hemligheter alls. Där jobbar dom 100% tillsammans med sina kunder. Dom frågar ju konstant sina användare vilka förbättringar dom vill ha. Jag tex efterlyste att man på ett enkelt sätt skulle hitta frekvenserna för Sweden control. Då bad dom mig om hjälp med att få alla frekvenser, callsigns och koordinater och vips så fanns det i nästa uppdatering. Inga hemligheter där inte.. Det vi vill ha får vi.. Kan dom inte själv så hjälps vi åt.. Lär av detta KSAK!!!!
     
    • Gillar Gillar x 5
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Skicka synpunkterna till Susanne Fritz på KSAB (Pilotshop), hon tar säkerligen emot dem med öppna armar. Sen tror jag att man behöver arbeta lite med hur man utvecklar, hade det funnits en beta-version med seriösa testare under utvecklingen så hade troligen produkten sett helt annorlunda ut. Det är väldigt ineffektivt, och omodernt, att släppa en produkt till försäljning som man sedan får ägna flera år åt att göra funktionsduglig. (Jag undrar även om man någonsin hade fått för sig att trycka TMA-kartan dubbelsidig om man hade gjort en kundundersökning först)
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Har redan framfört mina åsikter direkt vilket är det enda rätta. Generellt sett finns det en övertro på att utvecklare och produktansvariga hänger på diverse forum och fångar upp synpunkter.

    Och jag håller fullständigt med om processen, ut och prata med kunderna först!
     
  14. akg1486

    akg1486 Medlem

    Jag hittade ingen annan tråd så jag väcker upp denna. Det var allvarliga fel/synpunkter ovan, men det har gått mer än två år. Hur funkar appen idag? Är den värd att skaffa?
    /Peter
     
  15. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Det är en ny/bättre app på gång som ska släppas nu under april såvitt jag förstått det. En ersättare till den tidigare appen som inte uppfyllde förväntningarna.
     
  16. akg1486

    akg1486 Medlem

    Aha! Såg att KSAB pushar för den på nätet. Om någon skaffar den ser jag fram emot lite erfarenheter i tråden.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. mats77

    mats77 Medlem

    Väcker liv i denna tråd.

    Är det någon som provat senaste versionen av TMA Kartan App? Jag är intresserad, men 1250 kr är ganska mycket pengar utan att veta så mycket om den.

    Jag har sett de två instruktionsfilmerna som KSAB lagt ut, men specifikationerna kring appen är rätt knapphändiga.

    /Mats
     
  18. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Jag har inte gjort det men jag lyssnar också gärna på någon som gett den en chans.
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Per D

    Per D Medlem

    Jag körde en tidig version men upplösningen var inte tillfyllest och gav ingen tjoho-upplevelse när man läste kartorna. Om man flackar och far mycket så kanske den är ett alternativ. Det hade varit fint att få en recension om kartupplösningen har förbättrats så att den nu kan anses ersätta lådan med TMA-kartor som ligger och drösar...

    I övrigt har jag lurat lite på detta och resonerar så här.

    Flyger man elektroniskt och avlastar sin navigering med GPS så kommer det vara en stor utmaning att utmana positionen som SkyDemon nu har. Med stöttning av alla aspekter av planering och genomförande av vfr-flyg och med den prisbilden...Flyger man med GPS-stöd är man egentligen inte betjänt av bättre kartor än vad som nu erbjuds där, det blir för mycket information till mycket begränsad nytta helt enkelt (den senaste kartuppdateringen med kraftledningar var ju definitivt tummen upp). Med den funktion som nu finns att detaljgranska med hjälp av satellitbild stänger gapet helt i planeringsläget.

    Man skulle då behöva tänka åt ett annat håll kring TMA-kartan, så varför inte specialisera sig och renodla åt just karthållet. Fördjupa kartförmågorna och behåll rita färdväg och tracka på nuvarande nivå, that's it.
    Vi har en unik tillgång i Sverige (tror jag) med billig tillgång på ganska detaljerad geodata. Jag hade önskat att det fanns en app som tog hand om Lantmäteriets geodata och beter sig som den gör på den här sidan fast i en bärbar app. Här kan du zooma från Svensk vägkarta helt sömlöst ned till sub-1:50000 och därmed ha stenkoll på navigationen på vilken höjd och hastighet som helst. Om man på denna kartlösning skulle lägga på luftrum och hinderdatabas så har man en killerapp som specialiserar sig på att vara just en elektronisk karta och inget annat, just. Stäng av GPS:en så kan en sådan app användas till nytta för alla även i FFK-sammanhang. Smidigt i flygkabinen, samtidigt som man har tillgång till detaljerad kartinfo utan att fuska med GPS.

    DEN appen skulle jag köpa. Stoppa ner två paddor i väskan så har man säkrat upp backup-behovet. Då kan man väl begränsa sig till att ha en ICAO-karta som pappers-backup om det riktigt skulle toka till sig.

    (och för er som har problem att förstå https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#: Välj Topografisk karta i drop-down-rutan uppe till höger och klicka på minus-förstoringsglas eller +förstoringsglas. När du sedan klickar i kartan så utförs inzoomning eller utzoomning enligt gjort förstoringsglasval. Klicka på rutan till höger om dropdown-rutan för att få peka-verktyget för att sen kunna flytta runt på kartan med musen (klick-dra)).
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  20. mats77

    mats77 Medlem

    Tack Per D för dina tankar. Jag kikade in på Lantmäteriets karta, och ja, jag håller med, den är riktigt läcker!

    Jag har själv ingen erfarenhet av SkyDemon eller annan planerings-/navigeringsapp. Jag kör med papperskarta och de Garmin som sitter i våra flygplan (vilka är 430 och 500). Men jag är lite småsugen på att skaffa någon sådan här app. Dock tycker jag en del av dem har rätt rörigt gränssnitt. Blir halvt snurrig av alla info på skärmen... :) Därför tycker jag TMA Kartan app kändes rätt ren och enkel. Jag behöver inte tusen funktioner som jag aldrig använder. Men som sagt, jag hittar inte mycket information om just senaste versionen som släpptes förra våren.
     
Laddar...

Dela sidan