Termiklogg med GPS/accelerometer?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av STM, 5 April 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Då ska väl inte jag vara sämre. Så här såg det ut när jag flög hem efter att ha varit och hälsat på en kompis ute i sommarstugan i somras:

    http://connect.garmin.com/player/39936174

    Det går att ändra så x-axeln visar tid istället för distans om man vill. Då blir det lättare att förstå hur färden såg ut. Som synes visar den hyfsad, men inte exakt, höjd. (Byt till tidsskala på X-axeln och kolla taxningen på slutet.)
    Garmin 305 Runkeeper pulsklocka. Riktigt bra att ha till flygning.

    Hur får man fram höjden på din flygtur i Google Earth, Micke?
     
  2. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Garmin legend HCx, har mycket bra mottagning.
     
  3. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Ligger den platt på marken? Eller vill du ha faktiska höjddata?
    Jag behöver bara öppna filen i GE så ser jag tracken i 3D. Kan även högerklicka på den i listan över platser och få en höjd-/fart-profil.
    Har version 6.
     
  4. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag måste ha klickat galet - nu fick jag fram 3D-vyn. Tufft.
     
  5. STM

    STM Ny medlem

    Tack Jocke. Så vitt jag kan se så varierar höjdangivelsen med uppåt 50 fot under taxningen efter att du har landat. Men man kanske kan anta att mottagningen på marken är sämre än i luften.
     
  6. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Jag vill minnas att navigeringsprogram såsom See You Mobile mm. har en funktion där man kan få en visuell bild över stigområden med olika färger som representerar olika stighastigheter under kurvning.
    Av egen erfarenhet tycker jag dock att denna funktion är svåranvänd, eftersom GPSen har fördröjning samt att fartförändringar brukar resultera i falska indikeringar. Som många säger är nog telefonens accelerometrar mer anpassade för att bestämma riktningen på gravitationen istället för storleken. Riktigt bra skulle det kunna bli om man kopplade in tryckgivare för pitot/statiskt tryck, för då blir totalenergikompenseringen mer exakt samt att precisionen ökar generellt men då blir det givetvis betydligt mer komplext. Själv tycker jag det är lättare att använda egna sinnen för att hitta stigen.

    Föresten har en i vår klubb (SSFK) tagit fram en bild över stigområden i mälardalen med information hämtad från säkert hundratals loggfiler.
     
  7. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag tror att jag inte slog av GPS-en förrän jag klivit i land och in bland träden som växer höga vid sjöhamnen. Om man zoomar in kartan runt slutmålet så ser man att så länge jag är ute på vattnet och taxar så är det hyfsat bra höjdvärden. Diffar väl något tiotal meter som värst.
    Ute på vattnet är det nog ungefär lika bra mottagning som uppe i luften. I synnerhet i höjdled, eftersom det är de högt stående satelliterna man använder då.
     
  8. STM

    STM Ny medlem

    Nu har jag tagit fram en första prototyp. Appen fungerar utan problem. Det återstår bara att testa den på riktigt för att se om den kan vara till någon nytta också. Kartan är av typen moving map och de gröna cirklarna är loggade stigområden.
     

    Bifogade filer:

  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra jobbat där!
     

Dela sidan