Timebuilda i USA

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av HALI, 15 April 2009.

  1. HALI

    HALI Ny medlem

    Hej.
    Jag har fått kontakt med en kille i USA som har ett plan, det jag behöver göra nu är att konvertera JAA PPL till FAA PPL är det någon här som gjort detta eller vet hur man gör och kostnader för detta.

    Håkan
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Du kan få en FAA-licens baserat på din JAA. Du måste dock verifiera din JAA licens först.

    Gå till sidan nedan på FAA-sajten och skriv ut ditt PDFen. Fyll i uppgifter samt kopiera certifikat, medical mm. Faxa allt till numret som finns på sidan.

    http://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/

    Detta skall göras 90 dagar innan du kommer till USA. Ring helst att kolla om den kommit fram efter ett par dagar, för min ansökan försvann.

    När du kommer till USA måste du till FAA-kontor och hämtat ut ett temporärt cert samt visa upp alla dina svenska papper. Sedan är det bara ut och flyga. Ett riktigt cert/plastkort får du hemskickat efter ett par månader.

    En ändring som jag tror skett sedan förra året är att man har infört något språkkrav. Jag vet inte vad det innebär eller att det räcker med att visa din JAA-radio behörighet.

    Lite matnyttig info om USA-flygning kan du hitta i denna tråd:

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=796&forumID=11

    Som kuriosa så har jag en bild på hur det FAA-certet ser ut på nedanstående sida: (suddigt för att inte uppgifterna skall synas, men ger en vink om hur våra JAA-cert borde se ut).

    http://www.flygfyren.nu/showpicture.php?picID=738

    Jonas
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    PS.

    Jag glömde att tiilläga att certet/konverteringen är gratis och funkar hur smidigt som helst,. Om man ska hyra plan på en klubb så måste man oftast göra en checkout , man gör en hemläxa med lite FAA frågor och frågor för flygplanstypen samt en åktur med lärare.

    J
     
  4. md7marcu

    md7marcu Ny medlem

    Spåk"provet" görs i samband med att man ansöker om certet hos FSDOn (FAA kontoret). Personen som man fyller i ansökan med avgör om man kan språket.

    Man behöver även göra en Biennial Flightreview innan certet är giltigt. En timmas teori + en timmas flygning med instruktör
     
  5. HALI

    HALI Ny medlem

    Tack så mycket, ovärderlig hjälp på ett enkelt sätt. Var i USA har du flygit? Själv så börjar vi i Portland Oregon och flygluffar i 2 veckor.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Bara kul att kunna bidra med info! Låter spännande med flygluffandet! Tyvärr fick jag aldrig chansen att spaka själv något då min validering blev försenad. Hann i princip bara ta kontakt med en flygskola och få lite material. Men hoppas på ett nytt försök i sommar :tupX2

    Jonas
     
  7. LGKV

    LGKV Ny medlem

    Låter härligt att flygluffa! Hoppas kunna göra något liknande här nere så småningom! Berätta gärna mer om gott och ont under resans gång!
     
  8. HALI

    HALI Ny medlem

    Hej igen jag faxade ansökan 17/4 och fick godkännandet från USA idag. Att det gick snabbt berodde på att jag låg på transportstyrelsen här i Sverige det är oftast dom som strular. Så nu är det bara och hoppas på att planet är ledigt och alla försäkringsfrågor löser sig så bär det av ngn gång Juli-Augusti. Hör av mig under resans gång om den blir av.
     
  9. DanielW

    DanielW Medlem

    Förklara gärna för mig om hur och på vilket sätt Transportstyrelsen "strular" ?De skall ju enbart bekräfta ditt certifikat till FAA, min erfarenhet är att det är FAA som är sena med att skicka sin förfrågan om bekräfttelse till TS.
     
  10. HALI

    HALI Ny medlem

    Hej Daniel.
    Jag faxade min ansökan till USA 17/4 dom mailade en förfrågan samma dag till Sverige. När jag ringer Transportstyrelsen ca 3 veckor senare så ligger det fortfarande kvar hos dom. I mitt fall så hade handläggaren missat mailet vilket jag har förståelse för. No hard feelings. Han mailade bekräftelsen direkt när vi pratade.

    Min kontakt i USA undersökte handläggningstiden i USA och enligt honom så uppgav FAA att det ofta tog lång tid att få svar på förfrågan från Sverige/Europa vet inte om det bara gällde Sverige.

    Jag baserade mitt påstående som vi väl får kalla det i detta sammanhanget på denna informationen.

    Jag skrev mitt påstående för att dom som eventuellt läser detta kan tänka på det och ringa handläggaren i Sverige så att det inte tar onödigt lång tid.
     
  11. HALI

    HALI Ny medlem

    Och även höra av sig till USA ganska omgående för att höra sig för hur det går föstås
     
  12. HALI

    HALI Ny medlem

    Jag vill tacka for hjalpen pa detta forumet med hur man sokte licens i USA. Det var jatteenkelt och kostade inget. Det var bara att gora som ovan i traden och stamma traff med en handlaggare som i mitt fall blev Flight security district office i Portland. Vi har nu kommit tillbaka efter 12 dagars flygluff Portland-Los Angeles-Las Vegas-Albeuqeurque-Dayton-Niagara Falls-Chicago-Cheyenne Falls-Portland. Jag har lart mig massor pa vagen men for att gora nagot sadant har med enbart PPL-cert sa maste man ha med sig en Safety Pilot som har IR behorighet. Det har varit en kanonresa och om nagon funderar pa det sa gor det. Det som har varit svarast har nog varit radion for dom pratar valdigt fort och det har ibland varit svart att hanga med framforallt nar vi flygit nara dom stora flygplatserna. Dar det inte finns tid for en langsam svensk.:e:e

    Ha det gott allihopa
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Kul! O vad gick hela kalaset på och hur mycket timmar fick du? Vilket plan fick ni tag i? :)
     
  14. HALI

    HALI Ny medlem

    Jag flog i en Pa 28 fick ihop 55 timmar pa 14 dagar Kostnad nagot billigare an i Sverige men inte mycket det kostar ju ganska mycket och luffa omkring, Hyrbil, Hotell, mat mm. Men helt klart vart med tanke pa upplevelsen.

    http://www.skycharts.net/lastPos.php?UDID=XCUSA
     
  15. HALI

    HALI Ny medlem

    Oj glomde tillagga att lanken Skychart ovan visar hela resan. Min kamrat ar gammal programmerare och han har utvecklat Skychart till Iphone. Sa den testades under resan och resultatet ser ni om ni zoomar ut.
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Oj, det måste ha varit jättekul och lärorikt! Flög 5h timmar själv för några veckor sedan i L.A. Klart lärorikt att flyga i USA, dock hann det inte bli någon x-country. Med tanke på hur fort och informellt de pratar på radion "over there" så är ATC-engelskan här i Sverige nästa rena lyxen va? Missade mycket från ground och tower i början men fick snabbt börja lyssna efter nyckelord som man förväntade sig och då var man med i Gamet (tills de sa något oväntat - "say again" :) ).

    Var det din kompis som var safetypilot och hade IR?

    Jag provade också SkyCharts när jag var där, kul applikation och jag ser fram emot ny version med flightplanning funktioner mm. Hälsa din kompis att han gör ett bra jobb! Jag provade både SkyCharts och AirNav på min iPhone och båda var toppen att ha speciellt i L.As komplexa luftrum.

    Lycka till med din fortsatta utbildning!

    Jonas
     
  17. HALI

    HALI Ny medlem

    Hej igen Jonas.
    Heikki tackar for komplimangen han testade Skychart ganska hart under resan och det fungerade riktigt bra som ett komplement (det ar ju inte godkant att flyga med mobil) men den hjalpte till att halla koll pa kartan och trackade var resa genom landet. sen sa korde vi X-plane idag och den funkade ihop med det med.
    Ja Min kompis har CPL och har ca 1100 timmar sa det var skont nar ATC sade nagot ovantat och da oftast valdigt valdigt fort. Jag haller med om att Svenska ATC engelskan kommer bli ganska enkel nar jag kommer hem igen. Puh det var svettigt ibland. Framfor allt nar vi flog in mot Chicago och Presidenten var dar (vilket vi fick reda pa efterat)

    Skot om er alla och gor det ni kanner for.:tupX2
     
  18. HALI

    HALI Ny medlem

    Vilken flygplats flog du ifran, Vi gick ner pa Whiteman Airport LA.

    Lycka till med flygningen du ocksa

    Och tack an en gang for hjalpen.

    Ar fortfarande kvar i Portland och aker hem fran Seattle pa Torsdag. Sa ni inte behover fundera pa varfor jag skriver utan ;o och :e;a
     
  19. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kul att man kunde hjälpa till!

    Jag gjorde min flightreview på Universal Air Academy ( http://www.universalairacademy.com/ ) som ligger vid El Monte airport (KEMT). Hyrde där senare och flög runt L.A (bland alla helikoptrar och skyskrapor) samt även landade på på Bracket Airport (KPOC).

    Jonas
     

Dela sidan