Tromb i Upplands Väsby

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Fakkah, 23 Juli 2008.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hallå!

    Det har varit två tromber i Upplands Väsby på väldigt kort tid, den andra som höll hus vid stora rondellen idag vid 15 tiden hade kraften att skjuta upp bänkar och parasoller från mcdonalds.

    Vad kan detta bero på? Kikade i PPL Meterologiboken men det enda man hittar om tromber är:
    "En tromb är en oerhört kraftig virvel, med en diameter på 10-200 m och vindhastigheter som värst över 100m/s. Dessa är vanligast i USA under vår och sommarhalvåret, och då i samband med kraftiga CB moln."


    Min flickvän kan inte minnas om det var några som helst moln, men förutsatt att 1 mil bort har det varit strålande sol med ett par små små puffar Cumulusmoln, så misstänker jag att det inte rörde sig om särskillt stora mängder.

    Så, hur kan detta uppstå? :q


    edit:
    Såhär såg vädret ut på arlanda (stenkast från Väsby)

    ESSA 231250Z 19005KT CAVOK 28/06 Q1022 NOSIG=
     
  2. Ben

    Ben Ny medlem

    Jag bor vid Arlanda, det var varit mkt soligt idag.. och vindstilla till svagbris. Det var så lungt att jag var ute å modellflög ett par timmar.
    Helt blå himmel. nått ensamt cirrus moln bara. Konstigt det händer i väsby igen. Slump eller trombmiljö? :)
     
  3. Göran

    Göran Medlem

    Det är nog inte en riktig tromb utan en virvelvind som uppstår närsolen värmermarken föjande är saxat fron vikipedia.

    I Afrikas ökenområden bildas ibland sandvirvlar. På andra mycket heta platser bildas plötsliga minivirvelvindar. De är vanliga över odlingsmark (dust devil). En dammdjävel kallas stoftvirvel på svenska och byggs upp nerifrån och upp. I princip släpper en termikblåsa från marken och inströmmande utfyllnadsluft börjar rotera. Dessa förekommer på sommaren även i Sverige och kallas då med ett äldre namn småtromb

    Göran
     
Laddar...

Dela sidan