Väderapp för VFR-planering

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av possum, 10 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. possum

    possum Ny medlem

    Tjena,

    Frustererad av att behöva kolla väder för 6-7 städer när jag ska göra en lite längre tur med planet har jag kodat ihop en ipad/iphone-app för att lösa problemet. Den går ut på att man väljer start och mål samt evt delmål efter vägen så räknar appen ut punkter efter sträckan med 45 minuters mellanrum och ger dig vädret för dessa vid den tidpunkt du beräknas passera, dels i tabellform och dels som en graf. Den är tänkt som ett hjälpmedel vid planering och inte som en ersättning till "riktigt" flygväder.

    Då flygmarknaden är ganska liten är den främst "marknadsförd" för sitt bil-läge där rutten följer vägar men väljer man flygläget dras rutten rakt mellan punkterna och hastigheten sätts i kt.

    Frågan är om jag missat något i flygläget? Är det något mer som behövs för att den ska kunna vara användbar för oss privatpiloter?

    Är det någon som kan tänka sig att testa den lite mer ingående och ge feedback så har jag även ett antal gratiskoder att ge ut. Maila i så fall till adressen på webbsidan.
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations


    Underbart!

    Använder du Metar/TAF i flygläget? Kunde inte dra någon slutsats om det från sidan.

    Om du orkar:

    Intressant att ha speciellt vid IFR:

    * Var 0 grader ligger
    * CB / nederbörds områden ?
    * Molnlager ligger. Det finns ju enklare formler för det men även mer avancerade som den i http://www.flightplanpro.eu (Den har grymt bra väder)

    Grymt jobbat!
     
  3. possum

    possum Ny medlem

    Inte i dagsläget men jag funderar på att lägga dit det. Problemet är att jag vill att det ska funka i hela världen så jag måste hitta en bra datakälla för detta som har ett API man kan använda.

    Appen är tänkt främst för VFR-piloter så det är inte så troligt att jag lägger allt för mycket kraft på IFR. Nederbördsområdens utbredning och molnbas vore dock kul (och mkt användbart även för VFR) men det gäller att hitta bra datakällor som i fallet ovan. Får se om det kommer i någon framtida version.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. LeonL

    LeonL Medlem

    ADDS har bra täckning av TAF/METAR över hela världen och ett relativt simpelt API också. Klurigt med nollgradersisotermen, men möjligtvis att man kunde använda data från sonderingar. Man skulle också kunna använda modelldata från någon global vädermodell, men då blir det för osäkert för flygoperativt syfte tror jag.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Leon, intressant att höra din åsikter eftersom du pluggar till meteorolog. Har du titttat på http://www.flightplanpro.eu/ ? (Gratis) Väldigt bra väderdel. När man lägger upp en rutt så kan man bla se hur molnlagren ligger samt nollan.

    weatherprofile.jpg

    Det har stämt väldigt bra överrens med verkligeheten när jag flugit och jag har hört samma sak från bekanta. Jag har ingen koll på hur de beräknat fram det. Vad tror du?

    Läsning om appen:
    http://www.flightplanpro.eu/Home_files/PPLIR March extended version.pdf

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. possum

    possum Ny medlem

    Tack för tipset!
     

Dela sidan