Vad betalar vi/ni för att flyga egentligen?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 24 Februari 2007.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Håller på att skola på Piper PA28-181 -79 (SE-ICL http://www.uppsalafk.com/motor/indexplane.htm ).

    Betalar 976 kr/h i hyra. Vid uppsala flygklubb betalar man för den tid man är i luften och inte för taxning (vet inte om det är så överallt).

    I och med att jag skolar så är man inte så petig med vad det kostar och vad det är för maskin eftersom man tittar på totalsumman för ett flygcert.

    Men sen då? Är det rimligt att snurra runt i i ett gammalt slitet och buckligt plåtskrälle för tusen spänn i timmen?

    Kolla tex på blocket hur en volvo -79 ser ut för skoj skull som jämförelse (http://www.blocket.se) .
    Mycket har hänt sedan dess på bilfronten.

    Faktiskt även på Flygfronten. Men vi snurrar fortfarande runt i dessa urtidsmonster för att det är kul att flyga. Det verkar som hel del klubbar fortfarande har många gamla kärror. Är det kvarlevor från klubbarnas storhetstid, då alla ville bli piloter? Klubbarna var rika då, fattiga nu?

    En del klubbar har köpt in nya (el. något begagnade) motsvarande maskin som tex da40.

    -Vad betalar man i timmen för en sådan, eller någon annan nyare maskin? Berätta gärna? Har ni några roliga och nyare maskiner som ni får flyga för runt tusenlappen? (Obs! Jag kanske flyttar dit när jag fått mitt PPL ;) )

    -Dessutom, hur har man råd att köpa in dessa när det verkar gå så dåligt i övrigt för flygklubbarna. Finns det något resonemang kring varför man köper in nya och om det lönar sig?

    -Hur stor är reperations och driftskostnaden för de nya jämfört med det gamla? Det kan ju vara att tex det finns mycket och begagnade reservdelar eller kanske att det är dyrt att producera reservdelar för så gamla modeller som förmodligen är baserad på gammal teknik.

    -Hur är det med dieselmotorer? Är det något som är på väg? Stämmer det att bränslekostnaden halveras, men dyrare underhåll?


    -Jag funderar stark på att försöka bli delägare i något plan för att få ner kostaden för mina första år som PPLare. Jag känner till två som är det. Den ena är delägare i en cessna 172 -69 tror jag och den andra i en piper PA28 -82. De betalar 400 respektive 600 kr/h. Är det någon här som är delägare eller känner till någon? Vad betalar ni/de? Tycker ni det är värt det?


    I alla fall så tror jag på framtiden, förr eller senare måste maskinerna bytas ut.:tupX2

    /Jonas
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Jonas!

    Jag är medlem i NAFK (Norrköpings Automobil & Flygklubb). Där har de en äldre Cessna 172 från 1982 som främst används för skolning. Timpriset för den (SE-IHI) ligger på 774kr. Den är bestyckad med en standardinstrumentering. Sedan finns det en betydligt nyare Cessna 172S från år 2000. Den har jag flugit majoriteten av mina timmar i sedan jag blev klar med mitt certifikat. Den är IFR-utrustad och har en treaxlig autopilot. Den har ett timpris på 829kr.

    Eftersom det endast skiljer 55 kr mellan dessa maskiner väljer jag den nyare Cessnan eftersom jag då har möjlighet att träna och lära mig autopiloten som den är utrustad med. Om du dessutom lånar ut pengar till klubben under en viss tid kan du reducera timpriset ytterligare med några kronor.

    Ett timpris runt 500 kr tycker jag skulle kännas humant. Frågan är dock om det är möjligt att hitta en normalklassad kärra av nyare årsmodell som har en sådan driftsekonomi?

    Vid en snabb sökning på nätet hittade jag en Diamond DA 20. Den har en 125 hästarsmotor som vid 75 % av marschhastigheten (138 kt) drar 21 liter / timme.

    Mer info: http://www.diamondair.com/mainpage.php

    /Fredrik
     
  3. Martin O

    Martin O Ny medlem

    Hej Fredrik (och alla andra)!

    Bara för att förtydliga: Jag är ju också med i NAFK, och priserna du nämner för IHI och LPY är för blocktid. För 774 kr får du alltså bara flyga IHI knappt 50 minuter.

    Timpriserna för flygtid är IHI: 929 kr och LPY: 995 kr.

    Dyrt, alltså...

    -Martin
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Martin!

    Du har så rätt så. Det blev lite fel när jag läste av tabellen inatt när jag postade inlägget. Tack för förtydligandet!

    Jag instämmer!
     
  5. Djin

    Djin Ny medlem

    Vi har en Pa28 årsmodell okänd. Den betalar vi 850kr/h och det är tacho-tiden då.
     
Laddar...

Dela sidan