Vad händer i Borlänge?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av LeifsHobby, 7 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Läser att Borlänge flygklubb är uppsagda av flygplatsbolaget:
    "Borlänge flygklubb hade 1971 egna hangarer, egna byggnader, egen mark. Genom Borlänge kommuns agerande tillsammans med Landstinget/Dala Airport har Borlänge Flygklubb, när vi ska vara utflyttade från vår egen hangar den sista maj 2016 ingenting. Allt detta beroende på en icke fungerande demokratiskt styrd offentlig verksamhet såsom landstinget och Borlänge kommun, som tydligen tar från de fattiga och ger till de rika.
    Men för att klara sig undan offentlighetsprincipen låter man sitt bolag Dala Airport AB agera bödel."

    Vem vet mer om detta?
     
  2. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    En "kort" sammanfattning av ett långdraget och mycket komplext ärende. Det jag beskriver nu är enbart det som är det akuella problemet. Klubben har tidigare skrivit två avtal för att kunna fortsätta sin verksamhet på flygfältet.

    Före 1971 ägde Borlänge Flygklubb en motorflyghangar på egen mark. När kommunen bestämde sig för att bygga ut flygplatsen hamnade den marken "bakom" den nybyggda terminalbyggnaden och tillträdet till flygfältet försvann. Istället för att ge pengar eller erbjuda att bygga en ny hangar så hittade kommunen på en ovanlig typ av hyresersättning som skulle vara ersättning för överlåtelsen. Avtalet skulle spara en massa pengar åt kommunen. Klubben skulle få disponera en av flygplatsbolagets hangarer i 25 år. Klubben fick alltså tillgång till en annan hangar, men utan någon "evighetsgaranti" som det ju är med ett ägande. Den möjliga fördelen för klubben var att man slapp bygga nytt och inte hade några kapitalkostnader för en byggnad under den tiden och således kunde lägga undan lite pengar för att senare bygga nåt nytt åt sig själv.

    Efter 16 år ansåg flygplatsbolaget att de behövde hangaren själv (eller ville hyra ut för högre hyra än de fick från kommunen). Enligt avtalet med kommunen skulle kommunen i detta läge erbjuda ett likvärdigt alternativ, men nu skickade man fram flygplatsbolaget istället och de kunde inte uppfylla kravet. Istället föreslog flygplatsbolaget att klubben skulle bygga ett likvärdigt alternativ med hjälp av sina medlemmar. Materialet skulle flygplatsbolaget stå för upp till ett visst belopp och därmed skulle bolaget stå kvar som ägare enligt det nya avtalet. Till saken hör också att i det läget fick flygplatsbolaget ett statsbidrag som hjälp till en utbyggnad (där en del pengar alltså kunde användas till materialet till den nya hangaren).

    Det visade sig dock betydligt dyrare att uppföra en likvärdig hangar för klubben och den var tvungen att skjuta till i storleksordningen 600 000 kr, dock utan att göra klart hur ägandeförhållandena skulle förändras (troligen handslag eftersom "vi ju har så gott samarbete"...). Klubben tog de pengar som tidigare sparats in och har sen dess betalt de löpande underhållskostnaderna för hangaren samt sakta men säkert betalat av ett lån för hangarbygget. Klubben har betraktat hangaren som ersättning för den första som skänktes bort, men har alltså inte haft nyttjanderättsförhållandena klart nedskrivna. Förra året sade flygplatsbolaget upp nyttjanderätten till hangaren och krävde i fortsättningen en hyra på 114 000 kr/år om klubben skulle fortsätta att vara kvar i hangaren. Kostnaden sas vara ett helt marknadsmässigt pris för en hangar (som dock ägs av ett kommunal/landstingsägt bolag som i övrigt får nästan alla sina intäkter genom skattemedel).

    Klubben har alltså skänkt en hangar till motparten, byggt nästa hangar till motparten och tvingas nu att släppa ett värde på 600 000 kr till motparten plus att dessa inte haft någon arbetskostnad för att uppföra den och nu kan hyra ut "marknadsmässigt". Om klubben ska vara kvar i lokalen ska klubben betala 114 000 kr per år vilket i princip blir att klubben betalar hangaren en tredje gång. Därför dyker osökt frågan upp om klubben måste lämna Borlänge, i så fall ett underligt slut för en ideell förening som gett bort all sin fasta egendom (hangarer, verkstad, klubbhus och mark) till kommunen.
     
    • Gillar Gillar x 3
    • Håller med Håller med x 1
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ursäkta språket, men fyfan säger jag :mad:! Hoppas det finns någon möjlighet att referera till detta vid en rättslig prövning! Åtminstone borde det komma fram bättre tex i media hur det ligger till så kommunen får lite press att ta ett moraliskt ansvar? Eller är det endast önsketänkande?
     
    Senast redigerad: 15 Mars 2016
    • Gillar Gillar x 3
    • Håller med Håller med x 1
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Har det hänt något nytt?
     
Laddar...

Dela sidan