Vad säger lagen om att använda/ha mobiltelefonen påslagen ombord på ett luftfarttyg?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Fredde, 12 April 2008.

  1. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Om det finns någon lag mot det vet jag inte, men om det inte ändrats får du enligt PTS bestämmelser inte ha den på uppe i luften. Det förvirrar mobilnätet och slukar onödig kapacitet, i och med att telefonen fort hamnar på nästan samma avstånd från ett mycket större antal mobilstationer än den någonsin kan göra på marken.

    Dessutom är mobilstationerna av förklarliga skäl designade för att ha ett horisontellt utbredningsmönster. Täckningen blir fort värdelös då man kommer en bit upp.
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Finns ingen lag på det vad jag vet, dock kan söksignalera störa radion(har säkert alla hört). Alla bolag tar som alltid det säkra före det osäkra och kräver att man stänger av telefonen.
     
  3. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Och inte bara radion, utan även navutrustning etc. För det första så gör täckningsproblemen att mobiltelefonerna snabbt rampar upp till max sändningseffekt, något som de sällan använder på marken. För det andra är sändare i en metalltub ett väldigt bra sätt att skapa svårförutsägbara vågutbredningsmönster på den utstrålade energin. Om en punkt där energin koncentreras uppstår precis där en kabel från en navantenn eller avionikburk går, och om frekvenserna eller multiplar därav matchar olyckligt - ja då kan det bli fel.

    VMC, tja, jag skulle inte bekymra mig så mycket över en bortglömd telefon ur ett säkerhetsmässigt perspektiv. I skitväder där man faktiskt flyger primärt på instrumenten ska de bara vara av.

    Gammal debatt, som får en intressant ny twist nu när en del bolag installerar interna mobilstationer länkade till satellit i sina flygplan. Då skall man dock ha i åtanke att telefonernas uteffekt blir en bråkdel av den maximala p g a närheten till stationen.

    F ö tänker jag vägra flyga med de bolagen. Om det inte är outlidligt att sitta inklämd i en flygstol redan som det är - tänk då att få Herr Viktig Affärsman som absolut måste sitta och pladdra i nallen hela resan som granne. Eller den bortskämda fjortonåriga tjejen... gah!
     
  4. Fredde

    Fredde Ny medlem

    TOC,
    jag forskade lite och får nog göra mittåt på mitt tidigare uttalande. I stora delar av världen (mest märkvärt USA) så finns sådana förbud men lite nätforskning (med alla reservationer man bör ha inför sådan) ger vid handen att

    a) De svenska mobilnäten nyttjar teknik som kan hantera telefoner i luften

    b) Mobiltelefoner är undantagna från det generella tillståndskravet för sändare i luftfarkoster.

    Jag skall nu gå och begå självkritik för att ha varit för självsäker för snabbt medan jag steker middagsfärsbiffarna. Var bombsäker på att jag sett liknande regelverk från PTS som från FCC, men borde nog ha ifrågasatt mina källor eller något (d v s läst på själv). Good call, tack för det! :)

    Mvh,
    /Fredrik
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Som många har påpekat finns inget förbud i Sverige, och inte heller i de flesta andra länder.

    Själv har både jag och passagerare använt mobiltelefon framgångsrikt i mitt flygplan. enda problemet är att det kan vara svårt att höra pga bullret, men det är ju en helt annan sak.

    Vad beträffar säkerheten måste man inse att problemen är en myt. Hade de varit verkliga, så skulle man inte acceptera att moblier följde med ombord. Alternativt skulla det vara obligatoriskt med varnings- och pejlutrustning ombord på alla kommersiella flygningar. För man kan vara övertygad om att bland 200 passagerare finns alltid några som har glömt att stänga av sin mobil. Och som bekant behöver man inte tala i den för att den skall sända.

    För min del finner jag det dessutom obegripligt att inte LFV har med mobiltelefonen som ett alternativ vid radiobortfall. Själv skulle jag inte tveka att utnyttja den möjligheten om t.ex. radion faller bort på väg till Bromma. Även när man är långt utanför VHF-sändarnas räckvidd, kan man oftast få kontakt med mobilen t.ex. i övre Norrland.

    En annan sak som jag har frågat mig är hur länge flyget skall hålla fast vid den antikverade analoga tekniken. Det blir allt trängre på flygets radiokanaler. Många tillbud och svåra olyckor har också sin grund i att det uppstår ett glapp när man skall byta från en frekvens till en annan. Det enda vettiga vore att varje flygning hade ett eget nummer (virtuell kanal) som man bibehöll under hela flygningen. Allt eftersom färden framskred skulle man kopplas över från en flygledare till nästa utan att piloten behövde göra något annat än att hälsa och konstatera att kontakt är upprättad.

    Hälsningar/Allan
     
  6. FL95

    FL95 Medlem

    Jag har också framgångsrikt använt mobiltelefon i luften upp till ca 3000 ft och med hands-free innanför head-setet för att undvika problemen med bullret.
    Jag vet flera klubbmedlemmar som har använt mobil vid radiobortfall. På mitt hemmafält (ESMK) så vill flygledarna numer dessutom ha mobiltelefonnummer till en telefon ombord i händelse av radiobortfall. Detta är säkert helt inofficiellt men en väldigt bra säkerhetsåtgärd i min mening.

    Att mobiltelefoner skulle kunna störa navigationsutrustning i större flygplan har visserligen kunnat påvisas i laboratoriemiljö (se t ex http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20030014805_2002155076.pdf ) men är knappast ett problem i verkligheten. Då är snarare risken för störningar i intercomsystemen ett mer realistiskt probelm.

    Mvh Daniel
     
  7. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Hade man trott att en påslagen mobiltelefon i sig skulle kunna orsaka ett haveri hade det varit totalförbud ombord, pejlar o s v. Det tror man nu inte.

    Däremot har man sett, i verkligheten, att de faktiskt kan störa system ombord. Haveririskbidraget p g a glömda telefoner eller regelbrytande pax bedöms väl vara acceptabelt, gissningsvis eftersom störningsrisken av det begränsade antalet passiva mobiler är relativt låg, lär drabba enskilda system (som man aldrig litar på utan dubbelkoll ändå) o s v.

    Om man istället för ett fåtal påglömda mobiler på varje flight har tvåhundra påslagna och aktivt använda mobiler igång blir läget genast helt annorlunda. Bedömningen är att det ena fallet är acceptabelt men att det andra inte är det. Rätt? Fel? Inte för mig att svara på, men jag tycker det är en rimlig åtgärd.

    Som sagt, i IMC under inflygning har jag alltid telefonen av. Efter den här tråden behöver jag visst inte längre hymla med att jag inte tycker det är så himla knussligt om förhållandena i övrigt är goda. Dyker det upp misstankar om krånglande indikatorer så kommer dock mobiltelefonerna att vara bland det första som kollas ombord.

    Flyger jag som pax är den alltid av, då har jag inte möjlighet att bedöma om förhållandena är sådana att en eventuell störning kan vara ett problem.
     
  8. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Min examinator pratade i mobilen ett tag när jag flög upp (i florida)...?
     
  9. Housh

    Housh Ny medlem

    Det beror väl på flygbolag och land?
    Vad jag vet gäller ex. Iranska lagar på IranAir när man stiger ombord.


    // H.
     
Laddar...

Dela sidan