Vilka fakta vill en flygnörd ha?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 25 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag har tagit på mig att göra uppsnyggning av sidan där klubbens plan finns. Men innan jag gör det så skulle jag vilja veta vad en flygentusiast vill ha för fakta om ett plan. Vad är det som är av intresse?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    - Viktigast är kostnaden och hur den beräknas ex tachotimme.
    - Lämplig TAS för färdplanering, range in tid med denna TAS är väl intressanta uppgifter.
    - Annat som kan vara av intresse är start- och landningssträcka vid MTOW och vindstilla på hård bana och på kort, torrt gräs.
    - Tomvikt och MTOW, skillnaden. Tomvikt plus fulla tankar, vad finns kvar för pax och last med fulla tankar.... är sådant som piloten naturligtvis kan räkna ut själv men som är intressant att få serverat inför val av flygplan.

    Finns säkert mer :D
     
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag trodde motorfakta, propeller, vingspann var viktigt eller är de maskiner som flygs ( i vårt fall PA28 och DA40) i klubbar så lika så det är något alla intresserade redan kan utantill?
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tror att en flygentusiast och en pilot nog inte är intresserade av riktigt samma saker.
     
  5. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Det är väl skillnad mellan "flygentusiast" och "pilot" i det här fallet. Du måste fråga dig vem sidan vänder sig till: till den som ska flyga, till flygnördar eller till en flygintresserad allmänhet. Jag skulle rekommendera att strunta i nördarna och vända mig till piloterna och till allmänheten. Gör inte listan för lång.

    För piloten är, som control skriver, marschfart, tilläggsvikt (full/standard) och start/landningssträcka enligt POH vid MTOW intressant. För allmänheten är antalet säten, marschfart och räckvidd kul att veta. Kanske motoreffekten också. Propeller och vingspann är ganska ointressant för de flesta. Tänk på att en extern webbsida kan ses av potentiella elever/medlemmar, och om det är något vi har att kämpa mot vid rekrytering av speciellt kvinnor så är det bilden av flygning som något för supernödrar.

    För att visa räckvidden skulle jag tagit både i NM och i kilometer, men ännu bättre är att ta ett exempel på en plats dit man kan åka från var du nu är baserad. (Tänk på reserven: 45 minuter vid VFR fram till augusti, därefter 30 minuter.)
     
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Så är det säkert, men jag hoppas att kunna få det intressant för både insatta piloter och de som kanske vill börja flyga samt de som bara är nyfikna.
     
  7. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Hehe... Precis vad jag skrev, men din post kom före. :)
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Oj, jag läste verkligen inte frågan bokstavligt.... Jag tog, kanske lite inskränkt, för givet att den primära målgruppen är föreningens medlemmar :/
     
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Har man intressanta individer kanske man kan tänka sig att ha lite historia till dem? Var kommer individen ifrån? Har den varit på något intressant ställe? Vad kan man göra med den (Bogserar den? Används den till utlandsresor?)? Sådant kan jag se skulle kunna intressera folk som har intresse nog för att besöka sidan och som kanske kan behöva lockas lite extra för att bli mer intresserad. Kan även tänka mig att bilder på folk som har roligt med/vid individen kan vara trevligt också?
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Pris per timme. Annars tycker jag det är väldigt viktigt med bilder - "en bild säger mer än tusen ord" och som pilot är det alltid lättast att se något för att bedöma det. Antalet instrument kan vara oviktigt om det visar sig att placeringen på panelen är helt åt pipsvängen.
     
  11. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jo, många bilder är med i planen, men igår så snöade fotodagen bort :arghh:
     
Laddar...

Dela sidan