VMC?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Zeta, 4 Maj 2009.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Skulle bara höra om någon vet hur det går ihop sig att minima för VFR-flygning är 1000 f molnbas, men att det även står att man måste ha minst 1000 f vertikalt till moln? Borde inte det betyda att minima för VFR-flygning är en molnbas på 2000 f alternativt 1500 f om man flyger över terräng?
     
  2. kjellivarsson

    kjellivarsson Ny medlem

    Fritt moln under 3000 ft...
     
  3. Zeta

    Zeta Medlem

    det hade jag absolut ingen aning om alls. framgick varken i kursen eller i IAIP. ser nu i BCL-T att fritt från moln gäller "på och under den högsta av 3000 ft AMSL eller 1000 ft GND".
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Är ju olika i olika luftrum också får man inte glömma.
     
  5. pejron

    pejron Ny medlem

    Ja, precis. T.ex. i C-luft är det 1000 ft till moln, medan i G-luft gäller fritt från moln.

    Blir lite fundersam, gick ni inte igenom det på UL-kursen?
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    jo precis, det är jag väl medveten om. på NAFK har vi inga speciella "UL-kurser", utan UL-elever och PPL-elever läser precis samma teorikurs. det som skiljer sig är att PPL:arna gör sina prov hos luftis. hur som helst kommer jag ihåg att det tvistades om just denna fråga på kursen, men att vi aldrig kom fram till något vettigt svar. ;)
     
  7. FL95

    FL95 Medlem

    Det står faktiskt i IAIP (AIC A 7-09 VFR FLIGHT IN SWEDEN, sid 4).

    En annan sak är ju det faktum att man skiljer på planeringsminima och operativa minima.
    Fritt från moln under 3000 ft MSL (eller 1000 ft GND om högre än 3000 ft MSL) är operativa minima i G-luft.

    Du får inte påbörja en flygning om du inte har planeringsminima (1000 ft / 5000 m) för hela flygningen i tillgängliga väderprognoser.
    Att det sedan kanske blir sämre på vägen betyder ju inte att du måste vända tillbaks, utan då gäller operativa minima istället.

    Har du å andra sidan tänkt att flyga i C-luft så räcker ju inte ens planeringsminima, du kan t ex inte flyga i TMA på 1500 ft om inte molnbasen är minst 2500 ft (MSL).

    Utanför Sverige kan det bli annorlunda, i Tyskland finns t ex E-luft vilket är okontrollerad luft för VFR, men har samma minima som svensk C-luft (TMA, inte CTR).

    /Daniel
     
  8. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Bra utrett :)

    Man kanske skall tillägga också att under speciell VFR krävs i vissa fall inte 1000 for till moln i C-luft heller.

    Hälsningar/Allan
     
  9. Domino

    Domino Ny medlem

    Det behöver inte "gå ihop"....

    Planeringsminima betyder att det måste vara minst 1000ft i molnbas och 5 km sikt på hela sträckan för att du skall få ge dig av på distansflygning.

    Det är alltså en "får jag starta eller inte"-givare.

    När du väl flyger är det luftrummens regler som gäller beroende på var du flyger. Då kan du glömma planeringsminima-regeln.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    I speciell VFR är det ju bara fri från moln som gäller. I C-luft.
    Då kan man starta i 3 km sikt och flyga i så lågt som 1,5 km.
    Men det vill man aldrig...
     
  11. Mats B

    Mats B Medlem

    Med tanke på att man endast kan få SVFR i CTR är det väl OK med TGL under dessa förhållanden?

    mvh / mats B
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag hade inte velat göra studs-o-gå i SVFR... Har flugit i så kasst väder en gång och det gör jag inte om frivilligt iaf.
     
  13. Zeta

    Zeta Medlem

    tack för all hjälp! det var väl "När du väl flyger är det luftrummens regler som gäller beroende på var du flyger. Då kan du glömma planeringsminima-regeln." som jag egentligen var ute efter.
     

Dela sidan