Yrkespilot

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Flyg_92, 23 Februari 2008.

  1. Flyg_92

    Flyg_92 Ny medlem

    Jag har länge drömt om att bli yrkespilot. Ska gå tekniklinjen till hösten. Jag undrar hur det är att vara pilot och vilka cert man behöver? Om man tar PPL och CPL, vad behövs mer då? Går det att självfinansiera eller är det ekonomiskt omöjligt? Är totalt utanför när det gäller utbildningen, skulle någon kunna förklara grundligt för mig hur allt hänger ihop?
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Kan skriva lite såhär på morgonkvisten innan jobbet..

    Du börjar med att ta ett PPL, Private Pilot License. Med detta får du behörigheten att flyga enmotoriga kolvdrivna flygplan och får nästan bara flygas i vackert väder. Alltså Visuella Flygregler.

    Därefter tar du en behörighet som kallas IR, Instrument Rating, som ger dig behörighet att navigera och flyga med Instrument-Flygregler.

    Sedan tar du ME, Multi Engine, som säger sig självt, du får alltså flyga flygplan med två motorer (fortfarande bara små flygplan).

    Har du kommit såhär långt så är nästa steg ett CPL. För detta behöver du 150 flygtimmar vid en integrerad utbildning(eller 200 flygtimmar om du läser modulär utbildning). Det ger dig behörigheten att flyga i tung kommersiell lufttrafik. Dvs, ta betalt för dina flygningar.

    Många läser den följande "behörigheten" direkt efter PPL, men det är iaf ATPL, Air Transport Pilot License. Detta är egentligigen en teoriutbildning. Den består utan 15 st tjocka böcker och ger dig behörigheten att bli befälhavare i en kommersiell flygning. Bör tilläggas att ATPL-certet inte blir "gilltigt" fören du har 1500 flygtimmar. Dessförinnan har du ett "Frozen ATPL".
    Många bolag har idag som krav att du ska ha läst teorin.

    Innan du är helt färdig ska du ha MCC, Multi Crew Cooperation, där du lär dig att arbeta tillsammans med en andrepilot,
    och det är inget krav men i flesta fall får du stå för din TypeRating helt själv, i mitt fall blir det b737. :tup
    Observera också att det är inte förrän din Typkurs som du får flyga Jet.


    Utbildningstiden är ca 3 år om man ska vara riktigt positiv och göra det relativt intensivt.
    Finns även skolor som ger dig utbildningen på bara 18 månader.

    Finansieringen, bortsett från att du är ekonomiskt oberoende, blir helt enkelt studielån/banklån.
    Man kan läsa en modulerad utbildning, som jag gör, där jag väljer i vilket tempo jag vill. Där jag kan jobba emellanåt. Jag betalar endast för det jag flyger.

    Finns fler liknande trådar här, pröva sökfunktionen!

    Sedan kan någon säkert rätta mig om jag har fel på någon punkt, men jag berättar det jag har fått förklarat för mig.
     
  3. Flyg_92

    Flyg_92 Ny medlem

    Tackar för den långa beskrivingen!

    Det börjar klarna lite mer nu, men hur gör ni som självfinansierar?
    Kör ni modulvägen eller en "vanlig" pilotutbildning?

    Har läst att USA ska vara en bra väg att ta sina cert, hur ser ni på det?

    Hur mycket kostar allt tillsammans, och hur löser ni det?

    Och i ditt fall Fakkah, hur lång tid tänkte du lägga ut det på totalt?

    Ja, frågorna är tusentals, för en inte så erfaren wannabe-pilot som jag :e .

    Tackar för svar.
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jag självfinansierar ungefär halva utbildningen. Däremot är det ett plus att betala från lönepengarna så gott jag kan för att ha mer pengar i slutändan.
    Resten tar jag helt enkelt lån på som sagt.

    "Hur mycket kostar allt tillsammans" är en mycket invecklad fråga.
    Kan förklara lite vad jag menar..
    Om man räknar ihop vad utbildningarna i sig kostar så kanske vi hamnar på 400 - 500.000.

    Det är väldigt mycket pengar, man har redan ångest efter man läst den summan. Därefter tillkommer det diverse kostnader.
    Att bara ta ut sitt cert man har lyckats få, kostar någonstans runt 10 - 20.000.
    Sedan är det en viss PIC tid man behöver för att flyga upp för speciellt CPL, det vill säga ca 80 timmar. En timma i luften kostar i snitt runt tusenlappen. Snabb huvudräkning; 80.000.
    Sedan material behöver man, eventuella väskor, kläder och annat krimskrams som kan vara bra.

    Kartor behöver du uppdatera emellanåt etc etc.
    Listan är lång, så att våga säga exakt vad utbildningen kommer hamna på är mycket svårt.
    Kanske det finns någon där ute med en exakt kalkyl på allt.
    Vore spec för min del kul att se!

    Jag kommer lägga ca 4 år på min utbildning. Överväger stort att ta ett år ledigt när jag har mitt PPL. Tog studenten 2 månader innan kursen drog igång, och har man väl bundit sig vid ett CPL kan man inte slita sig. Certen måste ju hela tiden underhållas!


    Angående utbildningar i USA kan jag säga en sak;
    Det blir ca 200.000 kr dyrare än det fasta priset pga boende och mat etc. Dessutom får du Amerikanska certifikat och inte Europeiska cert. Är inte så haj på det ämnet, men man måste göra om dom på något vis. Kanske flyga upp på nytt, vad vet jag. Någon annan kanske kan berätta lite mer.
     
  5. Flyg_92

    Flyg_92 Ny medlem

    Ok. Har hört att CSN betalar studielån på 400.000 (7500:- i månaden). Var går du utbildningarna och läser teorin någonstans?
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jag läser som sagt modulärt, inte integrerat. Jag pluggar just nu PPL den praktiska vägen i skavsta och teorin är självstudier.

    Vet inte hur CSN betalar ut studielån, jag har en kassa att ta pengar ifrån än sålänge.
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Flyg_92, varmt välkommen till Flygfyren :) Sprid gärna budskapet om forumet vidare om du har några kompisar som funderar på att satsa på en pilotkarriär!

    Mvh
    Fredrik
     
  8. Flyg_92

    Flyg_92 Ny medlem

    Fakkah: Ok. Visste inte att man kunde göra all teori som självstudier, men det låter väldigt bra, om man tex har tidsbrist och inte hinner gå kurser. Var skrivet man upp proven någonstans, Är det Malmö och Stockholm som gäller?
     
  9. alv

    alv Ny medlem

    Det finns skolor i USA som utbildar enl engelska luftfartsstyrelsens regelverk och med kontrollanter godkända av UK CAA. Det kan bli billigare att göra utbildningen i USA beroende på vad man har för omkostnader i Sverige. Mitt ppl kostade under 50000 kr o med den låga dollarkursen nu så tror jag att CPL-IR-ME kan bli runt 100000, o då får man både amerikanska och europeiska cert. Däremot tillkommer såklart avgifterna för att ta ut och förnya dubbla cert och dubbla medical.
     
  10. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Om du har "tidsbrist" hinner du heller inte lära dig ATPL teorin..
    Läste att i snitt är det 2 timmars pluggande på vardagar i 8 månader.

    Då är det snitten också. Vissa lär dig snabbare, vissa långsammare, men tro mig. Du VILL ha en lärare som förklarar saker och ting för dig. Jag är på PPL nivå och sitter som ett frågetecken på vissa punkter.
     
  11. Michael J

    Michael J Ny medlem

    gjorde min Ab-initio på 18 månader, är väldigt nöjd med den, dock inte så nöjd nu när man inte har något arbete, men det löser sig med tiden. Ang ATPL så brände jag av den på drygt 9 månader vilket var rätt intensivt med mycket självstuider, hade "bara" 300hrs lektionsled teori, resten självplugg. Det funkar om man har disciplinen att plåga sig själv på dagarna
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Fredrik
    Svar:
    0
    Visningar:
    2,571

Dela sidan