Ytterligare försening av de nya certifikatreglerna

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jonasemz, 6 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. BSV

    BSV Ny medlem

    Klassa om UL till LSA?

    Finns det UL plan på marknaden idag som utan större problem skulle kunna klassa om till LSA?

    Ex CT och wt-9 är klassade som både UL och VLA/LSA.

    Finns en del pengar för klubbar att spara om man kunde köpa en begagnade CT och klassa denna som VLA istället för att behöva köpa en ny.
     
  2. joflin

    joflin Medlem

    @bsv

    jag hittar ingen dokumentation om att slovakiska Dynamic WT-9 skulle ha något europeiskt CS-typgodkännande ? !
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Virusen finns i både som 272,5 kg och 600 kg
    http://www.pipistrel.si/plane/virus-sw/technical-data

    Flight design CT
    http://www.flightdesign.com/index.php?page=product&p=81

    http://www.flightdesign.com/index.php?page=product&p=14

    Vad jag minns så Kitt byggdes en Dynamic på Barkarby till X klass

    USA LSA klassade är dom och jag förutsätter att de även då går in som VLA men det är väl bara att kolla med importören

    Är inte så insatt i klassningen VLA/LSA då jag nöjer mig med att använda dessa maskiner som UL. Att lägga pengar på ett PPL cert och fortsätta flyga samma maskiner jag redan gör känns bortkastat.
     
  4. Jonasemz

    Jonasemz Ny medlem

    Informationsbroschyr???

    Hej igen!

    Är det någon som vet var kan jag hitta den utlovade informationsbroschyren? För inte kan det väl vara så illa att den också är försenad?


    Med vänliga hälsningar


    Jonas
     
  5. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är ju intressanta texter och kanske medvetet luddiga, så den med god fantasi kan tolka in en hel del. Det här tycker jag låter bra iallafall, även om det inte står något om kostnad för certifikaten;

    "Del FCL-certifikaten har obegränsad giltighetstid. Detsamma kommer troligen att gälla för svenska pilotcertifikat (UL- och MF-certifikat)."

    OM det innebär att man slipper lägga årsavgifter på certen så är det ju bra. Jag är även intresserad av vad denna lydelse kan komma att innebära;

    "Transportstyrelsen avser att göra Del FCL-certifikat gällande för de svenskregistrerade bilaga II-luftfartyg som omfattas av de behörigheter som ingår i certifikatet.

    Det innebär att en pilot som har ett Del FCL-certifikat [...] med giltig klassbehörighet, kan flyga både EASA-luftfartyg och de bilaga II-luftfartyg som omfattas av behörigheten".

    Från sidan http://www.transportstyrelsen.se/sv...rifter-om-personal-inom-civil-luftfart/Pilot/.

    /h
     
  7. JohanA

    JohanA Ny medlem

    Det verkar finnas en stor förvirring kring klassificering av flygplan och olika certifikat.
    En sammanfattning kan se ut enligt följande:

    UL-flygplan= Flygplan som vars högsta tillåtna flygvikt för landflygplan inte överstiger 300 kg för ensitsiga eller 450 kg för två-sitsiga, med fallskärmssystem monterat som kan bära upp hela flygplanet får högsta tillåtna flygvikt inte överstiga 315 kg respektive 472,5 kg, För sjö version 330 resp 495kg.

    LSA= Amerikanskt certifiering 600kg, i Europa kan det registreras som x-klassad vilket betyder enbart privat flygning med minst PPL cert (ingen IR)

    LSA/RTC= LSA Klassificering som godkändes av EASA och möjliggör privatflygning och skolning med minst PPL, dock enbart under VFR-dager. För skolning finns det fortfarande ett par frågetecken beträffande t.ex. hur flygplanen är utrustade. 600kg

    VLA= CS-VLA är en klassificering i ”Normal Category” som vi kallar det för normalklassad. Kan användas för privat, skol och kommersiell flygning eller FFK om man vill. Kan användas för både VFR och VFR-mörker skolning. Klassen tillåter både VFR dag och mörker. 750kg

    Varken CT eller Dynamic har idag flygplan i VLA klassen som det nämndes tidigare i något inlägg.

    /Johan
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Korrigering: Om något X-klassas så finns det inget som hindrar IR (förutsatt naturligtvis att nödvändig utrustning monteras)
     
  9. JohanA

    JohanA Ny medlem

    En förtydligande beträffande LSA:
    LSA registreras enbart med PTF i europa (permit to Fly) som ska förnyas varje år (ibland vartannat år) och tillåter inte IR eller Skolning. PTF bestämms av myndigheten och de kan välja att inte förnya registreringen.
     
  10. Niclas-S

    Niclas-S Medlem

    LSA går endast att X-klassa om den är amatörbyggd.
    Då heter den E-LSA = Experimental Light-Sport Aircraft
     

Dela sidan