En vän till mig skickade följande länk: https://www.euroga.org/forums/flying/10834-malm-tma-ppr#post_215224 Kan det vara sant? Jag kan inte se Notam om detta på Skydemon, heller inget i AIP. Kommentarer?
Du hittar troligen inte NOTAM för att det är en vecka tills det aktiveras. Sök här istället https://pilotweb.nas.faa.gov/PilotWeb/
Är det någon som kan förklara varför svensk ATC är helt oförmögen att hantera en bråkdel av den trafik en amerikansk motsvarighet klarar av att hantera? Som exempel är en helt vanlig rutt från Palo Alto norrut "Bayshore transition" som tar mig rakt över SFO på 1500ft. Norcal Approach/Tornet hanterar parallella approacher och mig som VFR utan problem? (Edit: Som jämförelse har SFO 460,000 rörelser per år mot Arlandas ~200,000, och då ligger det i en triangel med två andra större internationella flygplatser under samma terminalområde)
Detta låter som personalbrist under sommaren. Sverige verkar ha brist på trafikledare. Västerås t.ex. håller sig flytande med pensionerade trafikledare. Om någon av dem förlorar sitt medicinska certifikat blir det stora problem...
Jag gissar att man i USA inte har riktigt samma regler/krav på separation. Man tillåts inte att ha hur mycket trafik som helst i CTR/TMA. Sen tror jag inte heller att man skulle klara av så mycket trafik utan att ha tränat på det under lång tid. Vi är helt enkelt inte vana att hantera den mängd flygplan som man under större delen av 1900-talet lärt sig hantera i USA.
Det låter rimligt, men samtidigt undrar man - nu var det 10 år sen jag flög i Stockholms TMA, men jag vill minnas att inte var särskilt hektiskt på frekvensen - speciellt med tanke på att de inte behöver separera VFR trafik, och att IFR-rörelser på de höjderna är tämligen ovanliga. Jag förstår att ATC servar flera sektorer men hålla isär VFR-trafik från resten känns inte så arbetskrävande med lite smart routing.