710 000?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Simple Man, 21 Oktober 2008.

  1. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Rekomendationen är att du gör den praktiska utbildningen på en och samma skola, annars kommer det att bli rätt rörigt med nya inflygningar, antagninar osv.
    Det stämmer att du måste ha ett MCC för att kunna jobba, samt en typerating på flygplanet som du kommer att jobba med. Detta belatas av många bolag idag, men det kan hända att man får betala det själv. MCC tror jag att man bara kan göra på Scandinavian aviation academy, men det löser man ofta sen när man söker jobb :)
     
  2. Simple Man

    Simple Man Medlem

    När man har tagit PPL och vill få upp flygtimmar för att kunna börja läsa CPL. Vilket flygplan brukar/ska man flyga för att få upp flygtimmarna?


    Och när man tagit PPL, IR(SE, ME), ATPL, MCC, CPL
    För att senare få upp flygtimmarna för att få jobb, vilket flygplan ska/brukar man flyga?


    -tack
     
  3. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Tiden man bygger upp efter att ha tagit sitt ppl kallas för PIC tid (Pilot in command tid).
    Kravet för att få flyga upp för Cpl är 200 timmar, varav man skolar ca 50 timmar ppl och 50 timmar Cpl/me/ir. Så man måste flyga cirka 100 timmar på egen hand. Det bästa är att gå med i någon flygklubb och flyga typ Piper eller Cessna. Det går dock att samla flygtid i vilket flygplan som helst, är osäker på om man kan göra det i ultra lätta plan. Men Pic tiden är som sagt bäst att samla på någon flygklubb i stället för på någon flygskola där det är mycket dyrare.
    När du har flugit upp för Cpl/me/ir, så finns det faktiskt inget myndighetskrav på några flygtimmar som du måste ha innan du söker jobb. Däremot kan vissa bolag kräva att du har ett par timmar i baggaget innan du söker.
    En bra ide då är att söka jobb som taxiflyg, postflyg och sådanna små flygbolag där man får jobb lite lättare. Där kan man bugga upp sin flygtid, och samtidigt få betalt :)
     
  4. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Okej...

    Skulle du kunna tipsa mig hur/vart man kan få tag i postflyg jobb?
    samt type rating, säg att man kommer att arbeta på en B737. hur långt tid tar det och hur mkt kostar type rating...
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    WestAir flyger post.
     
  6. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Nordflyg på skavsta flyger också post, amapola flyger post. Det finns rätt många fraktbolag runt om. I praktiken så kan man börja jobba på tex en 737 direkt, fast dom flesta bolagen brukar oftast kräva lite erfarenhet först. Jag räknar med att sitta på småflyg i kankse tre år innan jag börjar flyga större. Jag är iförsej väldigt ung också, det spelar nog mycket roll i en anställning.
     
  7. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Ja, de kräver att man ska ha flugit ett par timmar. Vilka småflyg syftar du på?
     
  8. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Vad som helst. Typ Cessna caravan, beech, Saab eller något liknande:h
     
  9. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Vet någon vilken flygklubb är billigast i stockholm när det gäller PPL-utbildning, flygtimmar... :q



    - Tack !
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

  11. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Just för ppl behöver man inte bara leta efter kvalitet. Jag tror att Stockholms är billigast, då du kan flyga Cessna 150 för 898 kr i timmen. Men när det är dags för att gå vidare är det bra att leta lite mer efter kvalitet än bra priser :)
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

  13. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Jo, precis. Det är bra att veta att det bästa är att ta ppl på flygklubbar, då det är mycket billigare och man får oftast en bra kvalitet på utbildningen :)
     
  14. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det har sina poänger att lära sig flyga på ett ställe med blandad kommersiell och GA- trafik. Själv hade jag fördelen att lära mig på Torslanda, som då var landets mest trafikerade flygplats.

    Jag har märkt att piloter som skolat på mindre fält ofta r nervösa när de skall in på en storflygplats. För mig har det alltid varit rutin. Både radiosnacket och trängseln, men också vanan att akta sig för turbulens från stora flygplan. Hur man skall bete sig på finalen är ju välkänt, men det krävs en viss rutin för att vägra en klarering som skulle innebära att man t.ex. kommer att lätta i turbulensen efter en landande 737.

    Så om det finns några flygskolor på Bromma, skulle jag spontant rekommendera en sådan om inte kostnaden är alltför avskräckande.

    När det sedan gäller kvaliteten rent allmänt, är det mera en fråga om vilken lärare man får, än om vilken skola det är.

    Hälsningar/Allan
     
  15. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Det är sant. Jag tog mitt certifikat på vängsö, där det bara finns GA trafik. Det var lite nervöst dem första gångerna som man skulle landa på större fällt, men det blev en rutin under perioden då jag har samlat ihop min Pic tid. Jag har provat på att åka till arlanda ett par gånger. Det är rätt kul faktiskt, men det är mycket att hålla koll på :)
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Instämmer helt och hållet med Wetterström! Jag känner själv att jag fått med mig väldigt många bra erfarenheter från just flygningarna till Arlanda. Det har varit väldigt positivt för min utveckling och det är något jag varmt kan rekommendera andra att göra.

    Mvh
    Fredrik
     
  17. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Stockholms flygklubb VS. SAS flygklubb (stockholm)

    (PPL) Fördelar respektive nackdelar!? :unsure



    - Och vad är det för skillnad mellan Co-Pilot och First Officer ?

    - Om man arbetar som Co-pilot på en B 737 får man då också upp sina flytimmar, när man ska söka jobb som first offiecer? :q
     
  18. Bodd

    Bodd Medlem

    Det är precis samma sak. "First Officer" är möjligen en mer korrekt benämning. I svenskan är "Flygstyrman" den korrekta benämningen.
    Ibland används även uttrycket "Senior First Officer" för att åskådliggöra att det rör sig om en mer erfaren styrman. Även "Second Officer" används ibland, vilket ibland kan innebära oerfaren styrman alternativt en avbytar-pilot på långlinjer (sk cruise-pilot).
     

Dela sidan