Aerodynamik

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av mefi, 5 Maj 2008.

  1. mefi

    mefi Ny medlem

    Halloj!
    Jag skrev förra året i forumet att jag höll på med ett litet arbete om lyftkraften hos flygplan. Börjar bli klart nu (nej, jag har inte planerat så bra...). Jag skulle kanske vilja lägga in lite information om hur man kan räkna ut olika data (hastigheter, tryck osv.), inte på en vinge, för det går ju inte så lätt, men på en cylinder.
    Har googlat och googlat men inte hittat någon information om hur man räknar på detta.
    Någon här som sitter på information om hur uträkningar på detta kan göras?

    Tack på förhand!
    /V
     
  2. Knorren

    Knorren Medlem

    Nu bör du klara dig :

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtons_r%C3%B6relselagar
     
  3. mefi

    mefi Ny medlem

    Tack för svaret! Håller på och pillar med det där nu..

    En annan fråga handlar om följande : http://www.airliners.net/photo/Air-France/Boeing-777-228-ER/0981791&sok=&tbl=photo_info&photo_nr=54&prev_id=0994814&next_id=0991456

    Varför kondenseras det på ovansidan? Jag vill tro att det är på grund av det relativt låga statiska trycket på ovansidan av vingen, men jag är inte säker.

    //V
     
  4. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Det är väl så att temperaturen sjunker kraftigt pga tryckförändringen ovanför vingen. När temperaturen passerar daggpunkten så ser vi vattnet. Det lämnar inga vidare spår efter sig, eftersom tryckförändringen sker åt andra hållet efter vingen passerat.

    Man ser fenomenet tydligt på snabba kärror när de drar många G.
     
  5. mefi

    mefi Ny medlem

    Ja det var det jag trodde. Då är det alltså befogat att med en liknande bild visa att tryckförändringar finns runt vingen?
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Skall man vara riktigt noga är det inte pga lågt statiskt tryck, utan lågt absolut tryck. Ett litet luftpaket vet inte att där passerar en vinge. Men det upplever att luft runt omkring försvinner, så att det kan expandera. Under den här korta tiden hinner det inte ske något värmeutbyte med omgivningen, utan man får en så kallad adiabatisk expansion (konstant entropi). Expansionen är nära reversibel, och energi till expansionsarbetet tas från molekylernas värmerörelse. Därför sker en ögonblicklig avkylning, och om denna blir så stor att daggpunkten passeras så sker kondensation.

    Det är exakt samma mekanism som ligger bakom bildningen av cumulusmoln. Men i fallet vinge sker en kompression igen omedelbart efter att vingen passerat, och kondensationen upplöses lika snabbt som den bildades. Allt detta sker på bråkdelar av en sekund.

    Hälsningar

    Allan
     
  7. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Här villl jag nog svara "mja" :p

    Det finns väl tryckförändringar runt ALLA föremål som rör sig i en gas, men jag misstänker att det inte var det du var ute efter att visa?
     
  8. mefi

    mefi Ny medlem

    Tack Allan och tack mjukis.

    Vad jag trodde var att kondensationen kanske berodde på statiskt tryckfall där temperaturen också skiftar ganska dramatiskt.
    Jag inser nu efter era inlägg att så inte är fallet, och attdet kanske inte är lämpligt att ta upp ämnet i texten.

    Jag tror jag helt enkelt letar upp en bra bild där man tydligt kan se luftvirvlar i t.ex moln efter ett flygplan. Med en sådan kan jag hänvisa till nedriktade luftströmmar - och apropå det, hur översätter man korrekt up-/downwash?

    Tack för er hjälp! :tupX2
     
  9. McFire

    McFire Ny medlem

    Uppsvep och nedsvep.
     

Dela sidan