Arbeta som yrkespilot!

Diskussion i 'Artiklar' startad av Fredrik, 11 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2008-02-03
    Ursprunglig artikelförfattare: Filip Bigün

    Styrman på Boeing 737.
    Notera att bilderna ej är tagna från ett och samma tillfälle.

    Jag har länge velat skriva en kort beskrivning på hur det är att jobba som styrman på B737 men har alltid haft oturen med att inte hinna med, men nu har jag ledighetstid och tänker återspegla lite.

    Att arbeta som pilot har alltid varit en dröm för mig ända sedan barnsben och jag har aldrig någonsin ens försökt drömma om ett annat jobb förutom piloteriet. Jag inledde min karriär genom att ta segelflygcert när jag var 16 år och fortsatte sedan med flygymnasium med inriktning på flygteknik. Sedan bar det av med längre och djupare utbildningar hela vägen till linjefart på jetmaskin.

    147.jpg

    En normal arbetsdag börjar med att man ska vakna pigg så gott det går, ibland är det svårt att få det att gå ihop, speciellt när man har så varierande tider på dygnet då flighterna äger rum. Vakna, duscha och raka sig är A och O i dessa sammanhang då ett vårdat yttre är mycket viktigt. Kan erkänna att det ibland har varit så illa att man inte har hunnit raka sig på grund av att man har försovit sig men då gäller det att putsa gasreglage och yttre instrument framför kapten så han/hon blir glad att man är pedant i någonting i alla fall :)

    Crewbussen anländer och man åker iväg till flygplatsen. Efter alla screeningar så stannar vi på dispatch office för att kolla på väder och NOTAM.

    148.jpg

    Här räknar vi också på bränslet, dvs hur mycket vi ska ha med oss och kollar lite grann vilka typer av inflygningsvarianter det finns på berörda flygplatser. Efter att kapten har briefat mig och kabinpersonal på dagens flygning så är det dags att ge sig ut till flygplanet.

    149.jpg

    Väl på plats så är det min uppgift att se till att alla rutiner som en styrman ska göra, görs enligt bolagets procedur, dvs göra något som kallas för electrical power up, prelimenary preflight, preflight procedure samt kolla tekniska loggboken.

    150.jpg

    Efter att flygplanet är strömsatt och alla procedurer är genömförda så är det dags att ta dagens aktuella ATIS-information och börja programmera CDU:n, dvs flygplanets Flight Management System.

    151.jpg

    Men innan dess så begär jag copy clearance från tornet, till vår destination. Efter att CDU:n är klar så är det dags att ställa in alla navar och frekvenser på den tilltänkta SIDen. När det är klart så kollar jag igenom vad jag gjort än en gång vilket är bra för att ibland kan man glömma t ex att ställa in landningshöjd på kabintryckspanelen för destinationsflygplatsen, för att nämna något. När både jag, kaptenen och värdinnorna känner sig redo och alla sysslor är gjorda så beordrar kapten att starta boarding.

    152.jpg

    153.jpg

    Efter några minuter anländer passagerarna och när alla väl är på plats och alla cargo och servicedörrar är stängda och loadsheet på plats så är det dags att ställa in vår aktuella vikt på zero fuel weight samt kolla take-off weight. Därefter beslutar vi om vi ska göra assumed temperature take off eller inte, fyller i och ställer in V1,Vr och V2 för berörd bana.

    154.jpg

    Nu är allt som gott klart och kapten begär checklistor och procedurer från sin styrman. När det är klart så begär kapten med sin distinkta röst, från sin styrman, att skicka ut sin stolta båt ur hamn. Jag begär därefter startup och push. När vi väl är pushade och gjort våra procedurer och checklistor så är det dags att begära efter taxitillstånd. Taxitillstånd ges och vi börjar att rulla sakta men säkert till startbanan. Här passar en stolt kapten på att hälsa sina kära passagerare varmt välkomna ombord tillsammans med hans praktfulla besättning.

    155.jpg

    Vi får starttillstånd och kapten överlåter kontrollerna till mig och säger "dina kontroller", båten är din, inte en skråma tack, med ett glatt leende. Jag säger "my controls", läser snabbt upp de aktuella N1-värdena och beordrar min kapten att sätta take-off thrust. CFM56 motorerna vrålar och spolar upp sakta till ca 40% N1. När motorvärdena är stabila trycker kapten på TOGA och vi får ut full effekt från maskinen. Nu gäller det att inte klanta till det. Jag tar det lugnt med pedalerna och försöker stabilisera mig in på centerlinjen för att nu går det fort på banan. Vi närmar oss V1 och roterar sakta ca 3 grader per sekund. Sekunder efteråt lättar vår fågel från marken och det bär av upp mot skyn och våran marschhöjd.

    156.jpg

    Väl på höjd brukar jag initialt, under ca 5 minuter, bara njuta av utsikten och glatt med stolthet berömma mig själv att jag äntligen sitter där jag alltid velat sitta och så evigt drömt om sedan barnsben. Efter nostalgistunden är det dags att plocka fram färdplanen och ackulumera tid för angivna brytpunkter och räkna på bränsleförbrukning samt sortera alla platarna i snygg ordning. Efter 6 tekoppar, mat och ca 3.5 timmar senare, på cruise, så är det dags att börja planera för min destination genom att ställa in ILS frekvenser, VOR-/ADF-frekvenser, COURSE selections, minima etc etc.

    157.jpg

    Jag briefar min kapten med mina intentioner och vilka konfigurationer jag avser att använda. Kan t ex vara att landa med 30 grader klaff med Vref farter på XXXkt och autobrake 2 etc etc beroende på olika faktorer. Därefter följer en kort men informativ approach briefing på vår STAR och tilltänkta inflygning, oftast ILS, samt om det finns några speciella saker att tänka på under nedfärden och inflygningen. Ca 12-14NM innan drar jag ner farten till minimum clean speed för klaffuttag och begär från min kapten att fälla ut 1 steg klaff. Några nautiska mil senare kommer klaff läge 5 och jag reducerar farten ytterliggare. När jag väl är etablerad på localizer så ropar min kapten upp att vi nu är etablerade på localizern och vi får instruktioner att fortsätta inflygningen. När glidbanan är fångad så begär jag att min kapten fäller ut ställen åt mig och sätter klaff läge 15 och läser landningschecklistan. Ca 5-4 NM innan tröskeln ber jag att min kapten ställer in klaffläge 30 grader och jag reducerar farten ytterligare till Vref+Xkt samt begär att han fortsätter landningschecklistan. Vi har fått klart landa och nu är allt klart och vi är fullt konfiguerade för att sätta ner vår stolthet på banan.

    158.jpg

    Efter landning bryter vi av och lämnar banan fri för annan trafik. Vi taxar vidare till våran park position och "cuttar" motorerna, släpper av paxen och vår besättning checkar in på hotell för vila. Några timmar senare är det dags att sätta kurs till nästa resmål.
     
Laddar...

Dela sidan