Att maximera sin flygning: high/low-tänk

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Adam, 12 Mars 2010.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Som alla vet är både tid och resurser begränsade för privatflygare. Jag har funderat en del kring hur jag ska få ut mesta möjliga flygande för minimal budget. Ett tänk jag landat i är att försöka kombinera någon form av hi/lo-mix, dvs flyga lite mindre med stora och dyra plan men lite mer med någon billigare form.

    Trots allt sker de flesta resor "runt fältet". Det är förstås också kul flygning, men det känns inte riktigt ekonomiskt att göra det i en fyrsitsare som kostar en bit över tusenlappen i timmen. Min tanke är istället att försöka ersätta "söndagsflygningarna" med något mer ekonomiskt alternativ (UL, TMG etc) för att helt enkelt få maximalt med tid i luften. Sedan vill jag försöka koncentrera flygandet med PA28 etc till längre resor. Helt enkelt försöka aktivt välja rätt flygplan för uppgiften, istället för att slentrianvända Archern runt den lokala rundan.

    En nackdel med det här är förstås att UL eller TMG inte ger några giltiga PPL-timmar. Å andra sidan gör det inte så mycket, skillnaden mellan "lärartimmen" och PC är ju i praktiken rätt liten. En annan nackdel är att man får bristfällig träning på "resekärrorna". Här får man kanske slänga in lite landningsträning ibland även på större maskiner. Totalt sett borde det dock vara gynnsamt med så mycket "airtime" som möjligt.

    Just nu lutar jag åt att flyga in mig på DA40 som resemaskin, samt hitta någon bra och hyfsat närbelägen klubb som opererar UL eller TMG. Dessutom är jag rätt sugen på att återuppväcka skärmflygandet, kanske med motor.

    Är det någon annan som funderar i liknande banor? Kanske t.o.m någon klubb som lagt upp sin flygplansflotta på detta sätt?
     
  2. McFire

    McFire Ny medlem

    Vi har både tvåsitsiga och fyrsitsiga kärror på klubben så är det bara en kortis runt fältet blir det DA20 och på längre turer eller om man har folk med sig blir det C172. Rätt smidigt tycker jag.
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja vi blir nog lite bortskämda med UL vi betalar med abonnemang 500 kr/mån 350 kr timmen på vår 1 år gamla Zephyr den funkar både runt fältet och som resemaskin flög r.ex. Västerås-Riga i höstas
     
  4. Almestad

    Almestad Medlem

    Flyger C172 när jag ska på längre rutter och har kompisar med mig, annars får det bli klubbens C150, som f.ö är ledig oftare och nästan 300 kronor billigare för en tacho-timme :)

    Har hört talas i klubben att det går en sorts diskussion kring C150 vara eller icke vara, men jag tycker den lilla cessnan är väldigt viktig när man som TS faktiskt bara vill ta en kort stjärtsväng själv.
     
Laddar...

Dela sidan