AVA - passagerare

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jonas, 21 Augusti 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Uppsala flygklubb planerar att dra igång AVA utbildning närmaste året. Är lite sugen på att testa.

    En fundering, jag har förstått att man vid avancerad flygning bara får ta med passagerare som har eller haft flygcertifikat, alternativt att man söker godkännande hos Transportstyrelsen för att medta passagerare.

    Någon som vet varför man måste söka detta tillstånd? Och på vilka grunder man kan bli godkänd/underkänd?

    Jonas
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    En intressant sidofråga är om det kommer att finnas någon sådan regel efter allt nytt som kommer 8/4-2013....
     
  3. FL95

    FL95 Medlem

    Jag sökte detta tillstånd (och fick det) nu i sommar. Det som krävs är en rekommendation från som i mitt fall klubbens skolchef/ava-instruktör (han blev uppringd av Luftis).
    Det krävs inte väldigt mycket flygerfarenhet, jag hade loggat totalt 22 timmar AVA när jag fick tillståndet.
    Anledningen till att tillståndet krävs är lite oklart men jag misstänker att Luftis vill försäkra sig om att piloten är ansvarstagande och inte utsätter flygplan och personer ombord för onödiga risker.
    Tillståndet kostar 2150 kr och gäller i två år. En begränsning i tillståndet är att avancerad flygning endast får ske på lägst 3000 ft AGL.
    Huruvida kravet på tillståndet försvinner i det nya regelverket är oklart, jag tror dock inte att det kommer att göra det.

    /Daniel
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för svar Daniel!

    Är inte så insatt i hur AVA behörigheten upprätthålls, har man nån PC eller liknande eller? Om det inte finns nån återkommande kontroll så förstår jag att detta tillstånd behövs (tänker på NQ).

    (Däremot om det finns en återkommande kontroll så känns det lite konstigt att man kan bli godkänd AVA pilot men dock bedömd som olämplig).

    Hmm, är det verkligen motiverat att transportstyrelsen ska 1075 kr per år för detta papper....just ja telefonsamtalet... gnälll... ;)

    Jonas
     
  5. FL95

    FL95 Medlem

    Där finns ingen återkommande kontroll, AVA är egentligen ingen behörighet som NQ eller IR (det finns dock en möjlighet att det blir med EASA-reglerna). Du måste ha genomgått (en av Transportstyrelsen) godkänd utbildning i avancerad flygning och sedan så får du flyga avancerat, ingen PC eller nå't alltså.
    Det finns däremot timkrav om man ska få flyga lägre än 1500 fot (vilket man behöver om man ska tävla), allt står i LFS 2007:73.

    Är det motiverat med 2150 kr för tillståndet?, absolut inte, men vad ska man göra...

    Jag kan definitivt rekommendera utbildning i AVA, det ger en helt ny dimension till flygningen.

    /Daniel
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för info!
     
Laddar...

Dela sidan