Avalc (Aviation Alcohol) - ett substitut för bensin i framtiden?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Fredrik, 4 Juli 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har läst lite på nätet om "Aviation Alcohol". Där beskriver man detta som ett tänkbart drivmedel för kolvmotorflygplan i framtiden. Avalc är väl motsvarigheten till det vi här i Sverige benämner etanol?

    Det negativa med det här drivmedlet i flygsammanhang är, om jag har förstått det rätt, att det innehåller mindre energi än vanlig bensin vilket då skulle kunna påverka bland annat räckvidden för ett flygplan eftersom det behövs en större mängd etanol än vad som hade krävts med bensin.

    Vidare har jag läst att etanol är känsligt för kyla. Detta skulle kunna ställa till problem vid kallstarter. För att råda bot på det har förespråkare sagt att man kan använda bensin vid själva uppstarten. Vet ej exakt hur detta konstruktionsmässigt skulle se ut eller fungera.

    Det jag vet är att Embraer har gjort en ny variant av sitt gamla besprutningsflygplan, "Ipanema Crop Duster", med en motor anpassad för etanoldrift. Den motorn har de fått certifierad och godkänd av inhemska luftfartsmyndigheter.

    Någon annan som har mer information om denna bränsletyp och hur pass realistiskt alternativet är för privatflyget med hänsyn till den eventuellt kommande drivmedelsskatten på flygbränsle för privatflyget?
     
  2. Skyvandrare

    Skyvandrare Ny medlem

    Skrämmer liv i denna gammla tråd!

    Visst vore det kul att ha en etanolmotor till ex. ett bogserflygplan, då skulle segelflygningen kunna bli ännu renare.

    Ett ytterliggare problem utöver de ovan nämnda är ju etanolens förmåga att ta till sig vatten. När man sen kommer upp på höjd och temperaturen sjunker vill etanolen inte bära lika mycket vatten längre och risken för is i tank och ledningar ökar.
     
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Verkar väl inte vara det optimala flygbränslet. Hellre biodiesel då.
    Annars är vi nog rätt många gamlingar som har erfarenhet av traktorer med fotogendrift som för starten hade en separat bensintank. Efter att motorn startat och gått ett tag kopplade man över till (den större) fotogentanken.
     
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Här är ett gäng som flyger på etanol: http://www.ethanolairshows.com/
    (varning för extremt ful hemsida, ser nästan ut som om webmastern stulit lite ur tankarna ;))
     

Dela sidan