Avgift på Säve för privatflyg?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av control, 9 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. control

    control Välkänd medlem

    Men tusan att jag jobbar på lördag... Hur kommer det att vara framöver, kommer man att kunna landa, tanka och parkera där utan att bli ruinerad?Ligger väl rätt bra till om man som jag ibland har ärenden till Kungälv och på Säve låter det som om man inte är välkommen längre.
     
  2. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    "...och på Säve låter det som om man inte är välkommen längre.[/quote]"
    Var inne och kollade på Säves hemsida och där stod något om AFIS avgift för all förekommande traffik på 1500 kr!!! Är det det du syftar på?
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Ja och att jag har läst rykten om kommande obligatorisk handling mm. så som det blivit på Bromma nu :(
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    AFIS-avgiften gäller om man vill trafikera flygplatsen mellan klockan 22 och 07 LT, dvs ha extra öppethållning på flygplatsen. Sådana avgifter är regel och 1500:- är faktiskt inte orimligt ifall en jourperson skall åka ut.

    Landningsavgiften för ett typiskt klubbflygplan är 200:- + moms och det verkar inte heller speciellt högt i jämförelse med många andra trafikflygplatser. Parkering 50:- + moms/dygn om man står på gräs.

    Vad som händer i framtiden kan man förstås aldrig veta.

    Avgifterna kan man hitta här: http://www.goteborgcityairport.se/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=180&lang=sv
     
  5. C42

    C42 Medlem

    Dessutom tillkommer miljöavgift 40:-
    Summa 200+40 = 240 + moms = 300 kr
     
  6. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Angående AFIS avgiften så läste jag fel på tiderna :) Tack och klov för det! Men i dessa tider så förvånar ju snart en ingenting.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, det missade jag... Jag undrar vad "Miljöavgiften" är till för och varför den inte är inbakad i landningsavgiften.
     
  8. C42

    C42 Medlem

    Ja, det kan man fråga sig. Det var så redan på den tiden när landningskortet gällde på Säve. Då fick man ändå betala extra miljöavgift, fast man hade landningskort.
     
  9. litens

    litens Aktiv medlem

    Piper Seneca över 2 ton, IFR och parkering en dag kostade 750kr ink moms när jag var där i september.

    Allt fungerade förövrigt mycket bra. Ett förslag är att betala när du landar, det är svag bemanning i kassan när de lastar bagage i stora maskiner.
     
Laddar...

Dela sidan