Avies igen...

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Staffan, 10 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Ytterligare en haverirapport angående Avies är klar. Ingen rolig läsning för den flygrädde!
    Återigen har havkom anmärkningar som tyder på tveksam säkerhetskultur och att bolaget inte följer dom regler som finns. Och detta betalar staten för i form av upphandlad trafik! Hur länge får dom hålla på?

    http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL_2014_07.pdf
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Föga förvånande så fanns det en hel del brister.. Det är ett riktigt elände att vi ska konkurera med dessa oseriösa aktörer här i Sverige!
    Varför måste folk mista livet innan det kommer förändringar? Nu gjorde tack och lov ingen det den här gången men..... Eländet fortsätter trots allt och dom seriösa svenska piloterna och flygplansoperatörerna får stå på backen och snällt vänta på katastrofen!!
    Tyvärr blir det så här när politiker som inte begriper någonting alls får leka fritt nere i Bryssel!!
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Transportstyrelsen förvånas: "Men den hade ju CAMO och Luftvärdighet?"

    Återigen ett tydligt exempel på allt jävla pappersarbete inte gör ett enda dugg för flygsäkerheten...
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Lite intressant att havkom hade anmärkningar på OM-B och SOP (dom stämde inte överens), är inte det något som måste godkännas av myndigheten i samband med att man får sitt AOC?
    Sen blir man lite mörkrädd när man hör en företrädare för Avies bekräfta att man uppmanar piloterna att inte skriva anmärkningar i loggboken för det riskerar att flygplanet blir groundat, mot alla bestämmelser. Vikten att skriva anmärkningar togs upp i H50P har jag för mig, men den kursen har dom nog inte gått.
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Det stämmer, men det är den estniska myndigheten som fallerat i detta fall. Sedan har Transportstyrelsen fallerat på alla andra fronter när de inte ifrågasatt operationerna. De har också rätt att ingripa om de tror att något är fel, vilket det uppenbarligen är!
     
Laddar...

Dela sidan