AWY?

Diskussion i '060 Navigation' startad av cheetah1, 27 Juli 2006.

  1. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Hej där!
    Sitter här mitt i en förkylning och kommer då genast att tänka på den självklara frågan :)q): Kan man som VFR-flygare navigera efter en AWY om man har rätt sorts utrustning (IFR-GPS?) och RNAV utbildning, och har ett flygplan som kommer högt nog?

    //Cristian
     
  2. Falling

    Falling Medlem

    Om du navigerar med hjälp RNAV mm så flyger du ju inte VFR längre. :h
     
  3. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Nä, jag vet, men vad jag har hört får man inte lov att flyga över fl100 utan RNAV, innebär det då att man inte kan flyga vfr över FL100?
     
  4. Falling

    Falling Medlem

    Man får flyga VFR under FL 200
     
  5. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Jo, det vet jag, det också... Men jag får det ändå inte att gå ihop riktigt när man läser på en sida att det inte är tillåtet att flyga över FL100 utan RNAV utrustning och utbildning.

    Men finns det något sett för VFR:are att färdplanera efter en AWY, eller är det helt förbehållet åt IFR-piloterna?
     
  6. endreqs

    endreqs Ny medlem

    Igjen uppträdar Kaptein LAX som en seriös och velutbildad deskpilot.:lol
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Att färdplanera efter AWY ej praktiskt pga max 30 min flygtid.Utomlands går det alledes utmärkt,även om du befinner dig rent fysiskt neranför AWY.

    Planera i stället med raportpunkterna,kombinera med VOR, NDB
    mvh / TOC
     
  8. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Här behövs ett lite klargörande:
    VFR eller IFR har inte ett skvatt att göra med vilken navigationsmetod man använder och inte heller om det råder VMC eller IMC.

    Man kan flyga VFR och navigera med R-NAV eller navigera visuellt under en IFR-flygning (även om det oftast är opraktiskt eller omöjligt).

    Man kan och får också flyga IFR under VMC eller i vissa fall VFR under IMC.

    Skillnaden ligger (huvudsakligen) i hur separation mellan flygplan upprätthålls. Under VFR är det i allmänhet piloten själv som upprätthåller separation, medan det i allmänhet är flygledare vid IFR.

    I en del länder är det inte tillåtet att flyga utanför flygleder över huvud taget.

    När man passerar Alperna är det ofta praktiskt att följa luftleder oberoende av VFR eller IFR. Man kan få klarering till höjder över FL 100 även om man saknar godkänd R-NAV. Det är sällan man behöver gå högre än FL 100 mer än en halvtimme.

    Jag har också vid en del flygningar anmodats att gå mer än 30 min på nivåer höre än 100. Kom ihåg att det DU SJÄLV som accepterar eller vägrar en klarering. Men om man den senaste veckan har flugit 5 - 10 timmar kring nivå 100 är det inga problem att acceptera 120. Har pilot och passagerare mest flugit på låg höjd senaste veckorna är det bäst att hålla sig under FL 100.
    Det tar några dagar för blodet att öka sin halt av röda blodkroppar.

    Den som planerar att regelbundet flyga över nivå 100 bör överväga att skaffa syrgasutrustning. Det finns sådana till överkomliga priser.

    Allan
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

    Helt rätt!
    Ex. IMC i kontrollzonen = SVFR ner till 1,5 km sikt.
    Jag har fått klarering till IFR höjder utomlands nästan alltid, blivit behandlat som IFR servicemässigt trots att flygningen är VFR.
    Den servicen får man sällan i Sverige i dag.
    mvh /TOC
     

Dela sidan