Bästa flygstäderna i Sverige?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av wettergrund, 1 November 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. wettergrund

    wettergrund Ny medlem

    Hejsan!
    Som alla säkert vet så raseras allmänflyget allt mer i Stockholm och någon lösning verkar inte finnas inom synhåll.

    Jag är 19 år, bor i Stockholm. Vill givetvis även i framtiden ha flyget som hobby, så Stockholm känns inte som ett alternativ tills dess att man upprättat en fungerande allmänflygplats.

    Så; vilken är de bästa städerna att bosätta sig i om man vill kunna ägna sig åt flyg på fritiden? Får gärna vara städer med hyfsat med arbetstillfällen och grundläggande faciliteter som högskola/universitet och lagom stor stadskärna (Dala-järna går bort t.ex)
     
  2. Cry

    Cry Ny medlem

    Tja, jag bor i Skåne, vilket kan vara tråkigt på många sätt, men det finns flertalet flygplatser/klubbar inom rimligt avstånd...
     
  3. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Linköping borde väl vara givet. Dessutom nära hem till mamma, när hemlängtan knackar på... ;-). Skåne är såklart oslagbart om man vill kunna använda sin flygning söderut i Europa, något jag saknar som ex-skåning i Stockholm.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Västerås har två flygplatser på cyckelavstånd från centrum

    ESSX Johannisbergs flygplats finns Västerås flygklubb och Västerås segelflygklubb som även har aktiv UL verksamhet

    ESOW Hässlö flygförening som har bra priser.

    Västerås ligger bra till geografiskt med motorväg helavägen till Stockholm samt bra tåg och buss trafik till ett flertal närliggande städer.

    Håller med SE-AFB om avstådet till södra Europa, men på andra sidan så finns det mycket att se i baltländerna och Norge t.ex 1,5 tim Oslo 2 tim Litauen o.s.v.
     
  5. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Lidköping. 2000 meter aslfaltsbana med mycket G-luft. Nära till Landvetter, Säve och flera större och mindre flygfält. Centralt i mellansverige så det är nära både till Norge, Stockholm, Gotland och Skåne och Danmark. Fina omgivningar, golfbanor mm. Kolla mer på www.lmfk.se

    Air-man
     
  6. Flowerpot

    Flowerpot Ny medlem

    Hej!

    Bor granne med ESMQ, där jag just nu skolar PPL. Grannarna gnäller mest över bullriga gamla PA-28:or o annat. Jag kan väl förstå okunskapen eftersom jag själv bor mitt under passagen till en av utpasseringspunkterna, vackra Björnö slott. Händer ju att det brummas till på höjder som jag hade siktat högre till, om man säger så. Annars trevlig skärgård med Öland nära inpå, lite havsbris med lugn luft och så. Ingen 10 poängare kanske men helt ok. Gillar man som jag mindre gräsfält, sjöar, snår och precision (flyger ULB och segel normalt) kan jag rekommendera Alvesta med sina mindre fält Smålanda och Kronobergshed. Mysigt, studsigt och trivsamt på alla sätt. :h
     
  7. wettergrund

    wettergrund Ny medlem

    Flyttar hem till Sverige i vår/sommar. Får se var man hamnar då. :) Hu är det för er som bor i Göteborg? Säve ligger förvisso en bit ut men är det hyggliga avtal vad gällande start/landning och så är det inte hela världen.
     
  8. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Flygografin...

    Flyghuvudstaden Linköping är som nämnts ett starkt alternativ, men inte ens där är flyget ohotat: den militära flygskolan på Malmen brer ut sig allt mer och har t.ex jagat bort segelflygarna från fältet (jag tror att de är i exil i Finspång, vilket är lite trist mtp tidigare cykelavstånd till stan). Även andra flygare har fått maka på sig mtp flygkadetterna. Att en stad har "flygprofil" är tyvärr inte synonymt med att det är en bra plats för hobbyflygare!

    Om man föredrar en "kombinerad" verksamhet är Västerås och Uppsala rätt starka kort. Här finns livaktiga klubbar med både motor, segel och TMG (även fallskärm, tror jag). Jag tror att det på sikt är modellen för att bygga upp starka verksamheter kring flyghobby. Eskilstuna har också rätt bra klubbverksamheter.

    Mer generellt kanske Norrland är en bra plats att flyga på? Det finns gott om små roliga gräsfält, sjöflyg och annat bus, och mtp utrymmet är det inte oöverstigligt att på sikt anlägga ett eget litet fält. Nackdelen är att det ligger en bit från kontinenten, så om reseflygande är ett mål kanske det är bättre att bo söderut.
     
Laddar...

Dela sidan