Börja sin pilot utbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Marcuso92, 23 Juli 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Hallå!

    Tänkte ta tag i min dröm nu och förverkliga den innan man blir för gammal. Vill börja ta fullt flyg cert nu så man kan jobba som pilot om några år. Undrar mest hur man ska gå tillväga. Vad som blir billigast med en kombination av en bra utbildning. Har kollat runt en hel del nu och ser att det finns lite olika sätt att göra det på?

    Det finns ju företag som driver hela utbildningen från inget alls till fullt utbildad såsom Scandinavian Aviation Academy, Flyg Uppdraget samt Svensk Pilotutbildning.

    Sen kan man själv gå och ta ett PPL cert på närmsta flygklubb och därefter ta ATPL på distans eller helltid. Därefter bygga på med ett CPL IR/ME. Det kan man göra på skolor som EFTA (European Flight Traning Academy), Dimond Flight Academy och South Sweden School of Aeronautics.

    Att ta sin utbildning på flera olika ställen har väll både fördelar och nakdelar som allting annat antar jag. Det blir väll rätt mycket billigare att ta det på flera olika ställen där man själv söker kurser? En hel utbildning på ett företag är kanske det säkraste och kanske det snabbaste valet? Som jag förstår det kan man komma ner till nästan halva priset för samma saker om man tar det på egenhand genom kurser?

    Har ni några tips om hur man ska gå tillväga? Vad ni hade gjort i dagens läge? Hur gjorde ni när ni tog era certifikat? Rekommendera skolor/kurser runt om i Sverige?
     
  2. Almestad

    Almestad Medlem

    Ett varningens finger ;) Det är en tuff marknad för oss som precis kommit ut ur flygskolan med 200-250 timmar, inte många bolag söker efter "low-timers". Men det kanske inte är en nyhet utan alltid varit ett faktum, hehe...

    Hur som helst, jag gick modulärt här i Sverige och skulle rekommendera det alternativet pga de lite lägre utbildningskostnaderna och att man parallellt kan jobba mellan modulerna. PPL på klubb, ATPL-teori på Flygteoriskolan, CPL/ME/IR på Kungsair och MCC på Oxford/Arlanda.

    Skulle undvika de dyrare integrerade programmen om det inte är i samarbete med ett flygbolag (och alltså inte leder in dig direkt på ett flygjobb). Fler och fler större flygbolag sätter upp integrerade program där eleverna betalar hela eller delar av utbildningen. Stor fördel att gå en sån här utbildning eftersom man går direkt in i ett flygbolag efter avklarad utbildning. Dock måste man bli antagen till ett sånt program efter tester och intervjuer och konkurrensen skulle jag säga är stor. BA och FlyBe är två exempel på bolag som har dessa "cadet"-program.

    Skulle även rekommendera att söka TFHS om du får möjlighet (om nu programmet är kvar i framtiden, det har nog andra bättre koll på än jag).

    Lycka till! :)
     
  3. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Jo jag vet att det kan bli tufft att hitta ett jobb direkt efter man är färdig utbildad. Men det kan det vara värt att få kunna uppfylla sina drömmar.

    Hur var Kungsair? Bra utbildning? Priset hamnade någon stanns på? Såg att Diamond Flight Academy i Kalmar utbildade CPL/ME/IR också. Dom tog 199 000kr för det. Såg även att Flyg Uppdraget utbildade samma sak och tog 180 000kr.

    Hur tyckte du Fkygteoriskolan var med ATPL-teorin?

    Tänkte åka på både Svensk Pilot Utbildning och Scandinavian Aviation Academys informationsträffar och iallafall göra ansökan till SPU. Kan alltid tacka nej till det om jag ångrar mig.

    Är det svårt att hinna med och ta sitt PPL vid sidan av ett heltidsarbete utan att dra ut på det för mycket?

    Almestad som du skriver förstår jag att du har ett CPL med ME/IR och MCC? Behöver man inte någon jet utbildning för att få flyga jet också eller ingår det i någon av dom?
     
  4. AndreasE

    AndreasE Ny medlem




    Kungsair är riktigt bra, gick där själv för konvertering från Amerikanska certifikat.
    Flygteoriskolan är också bra, kan jag definitivt rekommendera.


    Alla nuvarande skolor i Sverige har bra rykten, skulle gå ganska mycket på vilken skola som ligger bäst till geografiskt och billigast om jag var du.
    Du kan spara flera hundratusen om du låter det ta sin tid och gör det modult.

    Ha en plan i backup sen när du är färdig och räkna med att det kan ta flera år innan du får något pilotjobb. PPL kan du definitivt ta samtidigt som ett heltidsjobb, men det beror ganska mycket på skolan också om de har tillgängliga flygplan och lärare.
     
  5. Almestad

    Almestad Medlem

    Kungsair och Flygteoriskolan var riktigt bra. Bra lärare och en väl beprövad utbildningsplan. Kungsair hamnade på cirka 200,000-220,000 kronor. Eftersom jag inte kommer från Norrköping bodde jag på skolan och flög där koncentrerat mån-fre (2 pass per dag) i 2 månader, kände mig definitivt redo när uppflygningen närmade sig.

    Du får ingen "jet-utbildning" inbakat i ditt CPL/ME/IR/MCC. För det krävs en type-rating på den flygplanstyp du ska jobba på.
     
  6. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Okej tack för alla bra tipsen. Ska börja ta kontakt med närmsta flygkllubbarna nu nästa vecka och komma igång med ett PPL. Får köra modulärt då det blir billigast och lite mer frihet och inte ha någon tidspress på sig. Då man har heltids anställning också går man inte mycket back i ekonomin efter under PPL utbildningen också.

    Hoppas vi alla ses i luften en dag ;)
     
Laddar...

Dela sidan