Börja ta PPL - Siktar på CPL m.m

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Naxos, 21 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Naxos

    Naxos Ny medlem

    Hej!

    Är 19 år gammal och är mycket driven och engagerad för att kunna bli kommersiell pilot i framtiden.

    Jag har miljontals funderingar på hur man ska ta sig dit. Jag vet det finns många vägar att välja.

    1. Kanske gå en skola i USA där man får allt?(inte typerating)
    2. Ta certifikat för certifikat här hemma i Sverige.

    Jag har tittat mycket på BFSAA, verkar intressant. Det är en snabb väg men dyrare.

    Hur är jobb tillfällena efter man gått ut BFSAA? Är man verkligen eftertraktad på marknaden med "stämpeln" BFSAA på sina papper?

    Eller är det bättre att ta certifikat efter certifikat? Det är billigare, men tar längre tid. Men då mister jag "stämpeln" från den eventuella skola jag kunde gått på, är den värd något ändå?


    Vill ha så mycket tips som möjligt! Uppskattar all hjälp.

    Tack på förhand,
    / Nils
     
  2. alanflyg

    alanflyg Ny medlem

    Ppl

    Hej!
    Jag förstår att du har många frågor kring flygutbildning, kom gärna in till EFTA så hjälper jag till att besvara frågorna över en kaffe.
    Vänliga hälsningar/Alan

    Alan Raouf
    Flight Instructor

    European Flight Training Academy

    Phone: +46(0)70-497 79 91
    Fax: +46(0)8-755 26 92
    Email: alan.raouf@europeanflight.se
    Web: www.europeanflight.se
     
  3. Zeta

    Zeta Medlem

    Rekommenderar dig att gå en modulutbildning (cert för cert), i och med kostnadseffektiviteten. Detta behöver inte nödvändigtvis ta längre tid än att genomföra en integrerad utbildning, utan det är helt upp till dig att avgöra hur mycket tid du kan undvara till studier. I slutändan kommer du sitta med samma cert i handen, oavsett utbildningsväg.
     
  4. Naxos

    Naxos Ny medlem

    Ja jag tror själv det lutar åt det hållet. Jag är som sagt 19 år gammal och har tiden på min sida, då jag kan bo hemma och plugga. Funderar på att läsa PPL på Eslövs Flygklubb, det tar cirka 1 år. Om ni har tips på andra sätt man kan få tag på PPL så tar jag gärna emot dem!

    Men tyckte Eslövs utbildning på 1 år verkar intressant, då kan jag bo hemma. Men 1 år kanske är lite för långsamt eller?
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Det är oftast mer kostnadseffektivt att ta sitt PPL på en flygklubb än hos exempelvis Airways, så det är ingen dum idé. Ett år för att ta ditt PPL är helt normalt, det kan gå snabbare om du lyckas synka din praktiska utbildning med den teoretiska.
     
  6. Naxos

    Naxos Ny medlem

    Hallå har en fråga, TFHS, har ju som krav godkänt i Matematik C, Fysik A och B.

    Kräver flygbolag att man har dem ämnena inlästa eller? Jag vet att privat skolor inte kräver det, bara TFHS.
     
  7. Zeta

    Zeta Medlem

    Bolag tittar först och främst på dina flygmeriter, dock kan jag inte svara på om vissa även vill se betyg. Om så är fallet misstänker jag att slutbetyget i sin helhet är mer intressant än vilka specifika kurser du gått.
     
  8. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Jag gissar att anledningen till att TFHS (och UiT) har vissa krav på matematik, fysik och engelska är att de vill undvika eventuella problem i den kommande PPL/ATPL-teorin. Med det säger jag inte att det inte är möjligt att ta dessa kurser utan att ha läst fysik och matte på förhand, men min bedömning är att det underlättar.
     
Laddar...

Dela sidan