Behöver hjälp med Prestanda & Navigations beräkningar

Diskussion i '060 Navigation' startad av Erich, 11 Augusti 2008.

  1. Erich

    Erich Ny medlem

    Hej,

    Jag ska göra 7 luftisprov nästa vecka hade jag tänkt, och jag känner mig relativt redo. Har alltid varit pedantisk och försöka kunna allt innan jag gör en tenta.

    Nåja, har kanske inte helt obefogat hört att Prestanda och Navigation ska vara de ämnen de allra flesta kuggar på, så jag tänkte ta upp de osäkerheter jag har angående ämnena i denna tråd, och hoppas på svar från er på detta forum :)

    Jag kan börja med de frågor i Prestanda jag har.

    Igår gjorde jag "Prov proven" luftis har på deras sida, låg och dallrade på ribban och klarade första med 13/16 respektive andra med 12/16.
    Det jag hade fel på var samma saker på båda proven.

    De jag skulle behöva hjälp med är följande:

    11. Start med 10° klaff.
    Tillgänglig banlängd: 660 m
    Hårt, kortklippt gräsfält.
    Flygplatsens tryckhöjd: 2000 ft.
    Motvindskomposant: 5 kt.
    OAT: + 20° C.
    Ange max tillåten startmassa samt stigfart på 15 m höjd:
    a) 900 kg/48 kt
    b) 1000 kg/50 kt
    c) 1150 kg/53 kt
    d) 1200 kg/55 kt.

    Här ska man ju gå "bakifrån" med givna värden, men problemet var att jag inte hittade någon skärningspunkt och därav blev det inte rätt heller.

    Sen denna fråga:

    13. Beräkna TAS vid stigning med ”Max stigning” från MSL till FL 80 med max tillåten startmassa och en medeltemperatur på + 10° C. Platsfel = 0.
    a) 78 kt
    b) 80 kt
    c) 83 kt
    d) 87 kt.

    Försökte desperat lösa den med Nav-skivan, men då måste man som känt ha CAS, har aldrig stött på en liknande fråga i boken eller 1000-frågor kompendiet.

    En liknande fråga klarade jag inte heller i andra prov provet:

    12. Beräkna TAS vid stigning med ”Max Stigning” från havsytans nivå till FL 65 med
    max tillåten startmassa, om temperaturen på medelhöjden = 0o C och platsfelet =
    0.
    A. 75 kt
    B. 89 kt
    C. 99 kt
    D. 81 kt


    Det är frågorna jag har till att börja med, och jag skulle uppskatta det väldigt mycket om någon tog sig tid och förklarade.

    Med vänlig hälsning
    Erich
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    Skulle gärna hjälpa dig, men jag har inte kvar min L1P Civilair handbok. Får du inget annat svar kanske du kan scanna aktuella sidor och lägga ut.
     
  3. Bodd

    Bodd Medlem

    Nu var det allt bra länge sedan jag tittade i L1P, men jag kommer just ihåg de här frågorna sedan jag jobbade som flyglärare.

    Om vi börjar med de sistnämnda:

    Först och främst vill jag dock börja med att säga att den metod som luftis vill att man ska använda här INTE är korrekt.

    Vi börjar med att gå in i diagrammet "Tid, bränsleåtgång och sträcka - Max Stigning"
    Om vi ska stiga till FL80 så är medelhöjden FL40. (Enligt luftis, men inte i verkligheten, mer om detta senare). Enligt diagrammets instruktion är IAS 80kt minus 1kt/2000ft. På 4000ft håller vi alltså 78 på mätaren. Eftersom platsfelet är 0 så rattar vi helt enkelt in navskivan på 78kt CAS, 10° C mot 4000ft. (Du var alltså ganska rätt ute ändå). Läs av 83 i TAS!
    Lös den andra frågan på samma sätt!

    Anledningen till att detta egentligen är en felaktig metod är därför att när vi stiger från 0 till 8000ft så kommer stigprestandan gradvis försämras. Det kommer ta mycket längre tid att stiga mellan FL40-FL80 än mellan 0-FL40. Alltså kan man inte säga att man erhåller sin medel-TAS på FL40 utan kanske snarare på FL55. I ATPL-teorin brukar man använda 2/3 av höjden som ungefärlig referens.


    Fråga 11 är lite svårare att förklara i ord eftersom man ska följa linjer i ett diagram. Men ett vanligt misstag är att man inte korrigerar banlängden för beskaffenhet.
    Eftersom 660 m i diagrammet är en referenssträcka så måste vi korrigera denna för underlaget kortklippt gräs. I vanliga fall ökar man på med 10%, men nu utgår vi ju från 660 m tillgänglig sträcka och får då subtrahera 10%.
    660/1.1=600m
    ...blir alltså det referensvärde som vi får gå in i diagrammet med.
    Om du redan har gjort så kan jag nog inte riktigt komma på var du gör fel för jag får en skärningspunkt på ca 1160 kg.


    Hoppas något hjälpte! Lycka till på proven!
     
  4. Erich

    Erich Ny medlem

    Riktigt bra förklarat, tack! :)

    Återkommer kanske senare med fler problem, om jag hittar några.
     
Laddar...

Dela sidan