Behöver jag en radiotelegrafikurs?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av FarewellFire, 12 December 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ärade forumiter.

    Har en fråga som jag hoppas att någon här inne kan besvara eftersom jag inte fått vettigt svar av vare sig Transportstyrelsen eller min flygskola.

    Jag ska under våren ta ett PPL(A) i San Diego, utfärdat av en EASA-godkänd skola som arbetar under brittiska CAA. De erbjuder vid sidan av kursen en "FRTOL-license" - alltså en radiotelegrafikurs - men har sagt att det är lite oklart om den behövs i svenskt luftrum. När jag pratar med Transportstyrelsen här hemma svarar de att de inte riktigt förstår vad denna kurs är och därför inte kan svara på om den behövs. Brittiska CAA's hemsida är lite tvetydig också. Där nämns FRTOL-licensen men det är inte tydligt om den behövs eller, lite som en IR-rating, är en vidareutbildning.

    Min fråga lyder helt enkelt - behöver jag en kurs (utöver den COMS-del som ingår i PPL-kursen) i radiotelegrafi för att flyga i svenskt luftrum?

    Stort tack.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag skulle spontant säga NEJ. Sålänge du får ditt brittiska cert med radiotelefonibehörighet så är det nog grönt. Nu har du ju dessutom gjort det du kan så jag hade nog skitit i den. Telegrafi är inget vi använder längre.
     
  3. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Det är nog telefoni, inte telegrafi och telefoni är ju att prata i flygradion. Man behöver en Flight Radiotelephony Operators Licence (FRTOL) för att få prata i radio.

    Kan det vara så att flygradiotelefoni-behörigheten är separerat från flygcertet? Och kanske därför som flygskolan är osäker på om det är separerat på samma sätt i de svenska reglerna? Man behöver ju strikt regelmässigt inte prata i radio för att få flyga flygplan i okontrollerad luft i Sverige.

    Kanske någon kan svara ordentligt på det här. Jag kan inte detta, blev bara nyfiken och hittade länken ovan samt den här länken.
     
  4. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Stort tack för detta Andreas! Du har sniffat rätt har jag på känn. Nu behöver jag bara veta om jag kan ta den här kursen på hemmaplan eller om jag behöver pynta upp 450 USD för att få den brittiska kursen (noterade att CAA själva tar drygt 70 pund men fattar att skolan lägger på lite). Återigen, stort tack för din hjälp!
     
  5. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Lite telegrafi (morse) finns fortfarande kvar inom flyget. Radioflygfyrarna identifierar sig med morsetecken. Denna signalering går så pass långsamt att det går att bena ut utan att ta kurser.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Morsekoden står oftast på platen också så det är inte nödvändigt att kunna något utantill.
     
  7. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Kan för övrigt avrunda denna diskussion genom att berätta att det var precis som tipsats om ovan: en språkförbistring. Det var helt enkelt den praktiska delen av kommunikationskursen och givetvis inget om morse eller telegrafi, ha ha. Att TS inte fattade var det var handlar helt enkelt om att den delen är automatiskt inkluderad när man tar ett PPL hemma i Sverige. I UK kan man tydligen ta ett PPL utan denna och då helt sonika sakna radiobehörighet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad bra! Så har det inte alltid varit. När jag tog S-cert (SPL) 1983 och A-cert (PPL) 1984 så var det separat. Jag har ett tjusigt diplom med stämpel från Televerket som visar att jag är behörig att använda luftfartsradio. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan