Bibehålla PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av pcreithe, 28 December 2008.

  1. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Hej forumister,

    Om 10 månader har det gått två år sedan min uppflygning till PPL på ESKC. Då det ser ut som en eventuell utlandsvistelse från augusti-december kan bli aktuell undrar jag följande:

    Kan jag TEORETISKT flyga alla mina 12 timmar under januari (varav en lärartimme) och därmed vara på det torra eller rentav lägga in denna under en eventuell NQ utbildning? Skall det sedan skickas in några "papyrus" till Luftis eller gäller detta bara vid en ny PC?
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Svaret är ja. Eftersom det är mindre än 12 månader tills din PC måste vara gjord kan du samla ihop alla timmarna nu. Glöm inte att under hälften av timmarna måste du vara PIC. Det är inga problem om dessa sex är under EK för t.ex NQ.

    När du sedan kommer inom tremånadersperioden till PC kontaktar du en kontrollant som revaliderar, skriver in detta i ditt certifikat och ev meddelar Transportstyrelsens certifikatavdelning. Du måste alltså skicka ditt cert till kontrollanten för anteckning när det är dags. (och kanske kopior från loggboken som bevisar dina timmar)
     
  3. joma

    joma Medlem

    Intressant tråd. Har funderat på det här själv.
    Vad behöver jag göra för att det ska bli rätt?
    Följande datum finns:
    SEP 2010-11-xx
    PPL 2013-12-xx
    Med2 2010-12-xx
    Språk 2011-03-xx

    Vilka är kraven? Vad och när ska jag skicka in något till LFS?

    Gör jag rätt om jag gör följande antagande?
    * Inom en tolvmånaders period innan 2010-11-xx ska jag har flugit 12 timmar varava 6 PIC och en lärartimme. Innan 2010-11-xx ska jag ha en påskrift i certet från en kontrollant? Lärare? CRI? PC?
    * Senast 2013-12-xx måste jag skicka in hela certet till LFS för förnyande? Eller kopia? Eller ingenting?
    * Senast 2010-12-xx och tidigare 3 månader innan dessa ska ja förnya mid medical hos en flygläkare.
    * Språkprov ska göras senast 2011-03-xx. Ska det skickas något vid detta tillfälle?

    Många frågor, men det är verkligen en djungel.
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Du har rätt i det mesta.
    1. Under perioden 2010-09-01 - 2010-11-30 (3 mån) kan du gå till en PC-kontrollant eller högre och be att få en förlängning inskriven i ditt cert under förutsättning att du uppfyller de där 12 timmarna under 12 månader före 2010-11-31 (inkl lärartimmen förstås). Lärare eller CRI kan inte förlänga, men deras intygande om lärartimmen kan ju förstås krävas.
    2. I god tid före 2013-12-31 skickar du in ansökan om förnyelse av certet och sedan löser du ut det via postförskott. (Certet behöver du alltså inte skicka in)
    3. 2010-09-15 - 2010-12-31 (45 dgr) gör du läkarundersökning och sedan skriver läkaren ut ett nytt medical. Du kan förstås ladda hem formuläret och fylla i din del i förväg och ge det till läkaren.
    4. Språkprovet är tänkt att göras i samband med PC och då gör du det lämpligast vid sista PC-tillfället innan 2011-03-31. Klarar du dig undan PC:n kan du kan göra det separat hos en sk språkassessor (språkkontrollant heter det viss numera) när som helst. Det finns en lista över sådana på Transportstyrelsens hemsida.

    Hoppas det blev lite klarare :)

    Ps
    En språkkontrollant kan inte utfärda högre nivå än den egna så om du har ambition att få 6:a på engelskan är det en bra idé att kolla så kontrollanten verkligen har också har 6:a
     
  5. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Tack för bekräftelsen!
     

Dela sidan