Boeing 747 Dreamlifter landade på fel flygplats

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Spacemani, 21 November 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Att det ens är möjligt att göra ett sånt misstag?
    Ska bli kul att se hur dom löser det... ;)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Man tror inte det är sant med all tillgänglig teknik som finns idag :)
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tydligen ska dom starta.. W&B verkar vara ok.. Men piloterna som landade blir visst utbytta för den korta flygningen.. Undrar varför? Hehe..
     
  5. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

  7. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    När man läser hur de (troligen) betedde sig på marken så undrar man om hur de navigerade. Hur var det man gjorde innan GPS? Ropa genom fönstret och fråga?
    http://www.avherald.com/h?article=46bcd7c5&opt=0
    Radiotrafiken skulle vara intressant i helhet. Men seriöst är det ju väldigt allvarligt...
     
  8. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

  9. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Helt sjukt, låter verkligen som de inte har någon koll nått! Och man skulle ju kunna trott att en 747 hade en gps med flygplatser utmärkta....
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har läst en del om detta i andra fora och sett inflygningskartorna. Lite intressanta fakta:
    • Flygplatsen som de landade på (Jabara - KAAO) ligger rakt under inflygningslinjen för deras destination (McConnell AFB - KIAB).
    • Banriktningen på KAAO skiljde sig bara 5° från deras inflygningskurs.
    • Det var mörkt.
    • Banan på KIAB hade ingen ILS -- de utförde en RNAV- (ickeprecisions) inflygning.
    • Deras inflygningslinje skar glidbanan till KAAO.
    • KAAO fanns inte utmärkt på inflygningskartan för KIAB.
    • Banan på KAAO var kortare än den på KIAB men också smalare, så längd/bredd-förhållande skiljde inte mycket.
    Sannolikt gick det till så att de såg de en flygplats rakt framför sig med banan i rätt riktning, med rätt proportioner, med två vita och två röda i PAPIn och övergick till visuellinflygning...

    Slarvigt? Visst. Svårt att förstå? Inte alls.
     
    • Gillar Gillar x 3
    • Håller med Håller med x 1
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Exakt Airborne. Du skrev vad jag hade tänkt skriva. Det är kul att raljera över denna typ av misstag men dom är tyvärr ack så lätta att göra i det praktiska flygandet. Jag har själv varit med om ungefär samma sak vid inflygning till en flygplats i norr där det finns en del bilprovbanor i närheten. I marginellt VFR-väder låg jag på grundlinjen till banan och ser en bana framför mig i rätt riktning men utan inflygningsljus. Utan att tänka på den detaljen anmälde jag till tornet att jag låg på final och började sjunka men upptäckte efter nån halvminut att det inte stämde, och fick skamsen säga till tornet att jag inte var "riktigt framme än". Det var på de gamla GPS-ernas tid men jag hade en Garmin 92 och höll ändå på att göra misstaget.
    Om jag minns rätt så landade väl SAS för ett antal år sen fel på liknande sätt (Ronneby?).
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Bra inlägg Airborne Again, precis min tanke efter att ha kollat kartor mm. Väldigt många skrivbordspiloter som häcklat dessa piloter. Jag tror detta kan hända även de bästa under dessa förhållanden ;)
     
    • Håller med Håller med x 2
Laddar...

Dela sidan