Bränslepump på Rotax 912

Diskussion i 'Flygteknik' startad av ankan, 25 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej forumet,

    Edit: Den här posten blev alldeles för lång.

    Kort-version: Varför dippar bränsletrycket på Rotax-912 när man stänger av boost-pumpen?

    Lång version:

    Som nämnts i Pilot Briefing är det ju vissa (t.ex flygklubben jag är med i) som har problem med att bränsletrycket sjunker momentant när man stänger av boost-pumpen. Vi flyger ju Dynamic, men det verkar även förekomma i Zephyr.

    Problemet verkar ha uppstått (eller enbart förvärrats?) i och med installation av en ny typ av mekanisk bränslepump från Rotax.

    Dynamic (och säkert andra lågvingade Rotax-plan) har ju en elektrisk boost-pump som komplement till motorns mekaniska pump. Den elektriska pumpen används vid start och landning, samt om den mekaniska skulle gå sönder.

    Efter start ska den elektriska pumpen slås av. Av någon anledning händer det då ofta att bränsletrycket sjunker ner till 0 i 2-3 sekunder, för att sedan sakta klättra tillbaka till normala värden. Det är inte mätfel vi pratar om - motorstörningar har rapporterats i vissa fall. Problemet försvinner om boost-pumpen slås på.

    Nu till min fråga. Vad kan detta bero på?

    Jag har försökt visualisera bränslesystemet och dess tillstånd när man stänger av boost-pumpen.

    Rätta mig om jag har fel, men jag tänker mig att boostpumpen sitter monterad nära tanken, och bygger upp ett övertryck i bränsleledningen bort till motorns mekaniska pump. Denna pump ser då ett stort tryck på sin ingång som "hjälper" till. När den elektriska pumpen stängs av försvinner detta hjälpande tryck hastigt. Bränsleslangen mellan pumparna borde dock fortfarande vara full med bensin, och det jag inte förstår är varför trycket efter den mekaniska pumpen (som är det som mäts) sjunker till 0? Man tycker ju att den mekaniska pumpen, som ju är kapabel att suga bensin nere från tanken, borde möta ett successivt tuffare och tuffare jobb under själva förloppet då den elektriska pumpen stängs av. Till slut borde den mekaniska pumpens ingång se ett bensintryck som ligger något under ambient tryck (trycket i bensintanken minus det lilla tryck som uppstår på grund av att pumpen måste lyfta bensinen en liten bit). Trycket som den mekaniska pumpen borde dock aldrig bli LÄGRE än trycket den ser i "steady state", så att säga. Och min poäng är att bränsletrycket ju efter en stund blir normalt efter att den elektriska pumpen stängts av, så varför det kortvariga tryckfallet?

    Finns det någon sorts regulator på den mekaniska pumpen som inte hinner anpassa sig till lastförändringen? Eller finns det någon sorts bypass-ventil i den elektriska pumpen som tar lång tid på sig att öppna? Vilken är mekanismen bakom beteendet?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Vet inget men kommer med lite förhoppningsvis relevanta frågor :rolleyes:

    - vilken väg tar soppan när enbart motorpumpen går, genom boostpumpen eller via alternativ ledning? Kan det vara så att boostpumpen agerar som en bromsande C/S propeller tills den stannat helt? Om så så kanske en lösning kan vara att skapa en alternativ väg för soppan med en envägsventil som därmed stoppar denna väg när boostpumpen bygger upp ett övertryck.
     
Laddar...

Dela sidan