Dörren - öppen eller stängd?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Erik Berglund, 1 Oktober 2016.

?

Skall dörren var ordentligt stängd eller en smula på glänt vid en nödlandning?

  1. Stängd

    0 röst(er)
    0.0%
  2. Öppen

    7 röst(er)
    100.0%
  3. Annat (se kommentar)

    0 röst(er)
    0.0%
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Den här frågan har stötts och blötts i det oändliga redan, så det är dags att få klarhet i det en gång för alla: Skall dörren/dörrarna vara öppna eller stängda när man nödlandar?

    Såhär har det blivit sammanfattat för mig:
    • Dörren stängd: Dörren bidrar till den strukturella integriteten i flygplanet. Att öppna den försvagar skrovet och kan öka faran för skador på skrovet och personskada.
    • Dörren öppen: Är dörren stängd riskerar man att den nyps fast och man inte kan komma ut. Man kan bli fångad i ett brinnande/sjunkande plan. Måste man först nödlanda är det viktigaste att säkra liv och hälsa, planet får försäkringsbolaget sköta.

    Eftersom alla har hört argumenten tidigare vädjar jag nu om två saker: Personliga anekdoter från er som varit med om ett haveri som gått bättre eller sämre på grund av dörrens position, samt vetenskapliga rapporter och statistik på hur dörrens position inverkar på överlevnadsförmågan.

    Få höra era historier och/eller se er data!
     
    Senast redigerad: 1 Oktober 2016
  2. control

    control Välkänd medlem

    Vi lär för närvarande ut att be eventuell pax öppna dörren, rätt eller fel???
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag gör, och lär ut, likadant som @control. Rätt eller fel vet man nog inte förrän det hänt men t.ex. i en PA28 vill man ju verkligen inte att den enda dörren fastnar.
     
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag har också lärt mig att öppna dörren. Står ju även så i POH i de plan jag har flugit.
    En sak att tänka på kan ju vara att inte låsa baggageluckan i en PA28. Även om det inte går att ta sig ut den vägen så kan någon ta sig in och släppa ut genom den.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Bara fortsätter att resonera lite. Det är sällan man ser flygplansvrak där fronten tryckts in som en bil som krockar framåt. Så dörrens hjälp med att stoppa krafter i den riktningen ser jag som mindre intressant. Hur mycket hjälper exempelvis cessnans tunna ram över en plexiruta vid krafter ovanifrån...

    Jag kommer fortsätta med att öppna eventuella dörrar på glänt. (Jag har lyckligtvis ingen erfarenhet av att krasha, men att flyga med öppen dörr har jag erfarit i både C172 och PA28 då utslitna lås gjort att de åkt upp under färd, helt problemfritt att flyga så, så den delen kan alla sluta oroa sig för ;) )
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan