Debatt: Flygning vid okontrollerad flygplats‏

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Fredrik, 4 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ett intressant inlägg i debatten om radiokommunikation kopplat till flygdagen som var på Stegeborgs flygfält i början av sommaren:

    http://lfkkontakten.blogspot.se/2013/06/debatt-flygning-vid-okontrollerad.html

    Personligen så blindsänder jag alltid i okontrollerad luft för att informera eventuella andra flygplan i närområdet vad mina avsikter är. På den här flygdagen var det tydligen lite si och så med detta.
     
  2. litens

    litens Aktiv medlem

    Jag tycker man skall tala i radio och sända blint när man har en radio men samtidigt så har man ingen skyldighet att göra det i G-luft och det är viktigt att hålla på friheterna.
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Jag kan bara se negativa konsekvenser med att inte blindsända, vad är det för frihet vi går miste om?
    Det är ett enkelt sätt att öka medvetenheten och inte minst säkerheten för dig och andra som befinner sig i närheten av fältet.
     
  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Vill man ha koll i G-luft så ropar man upp Sweden och meddelar position och avsikt, ser ingen vits med att blindsända där. Vid start /landning på okontrollerat fält bör (ska) man blindsända, i synnerhet om man inte har koll på om det finns trafik på fältet eller inte.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Att blindsända är naturligtvis bra men det är också bra att ha koll på reglerna och exempelvis förstå att alla exempelvis inte har radio i sina plan.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det har i mitt tycke lite med sunt förnuft och självbevarelsedrift att göra. Att sända i och omkring flygfält är givet, om jag hör trafik i min närhet oavsett närhet till flygfält är det också bra att meddela att man finns, men jag sitter inte och rapporterar position på sträckor utanför de tidigare nämnda,. se och synas gäller, för vilken frekvens ska man använda för att vara säker på att alla hör och som sagts tidigare alla har inte radio.
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    " ...vilken frekvens ska man använda för att vara säker på att alla hör..."
    Använder man den "mest tänkbara" frekvensen är det ju chans att iallafall en och annan hör, mer än så är självfallet overkilling.
    Jag tror nog att de flesta skrivare här är ganska överens. Hellre en gång för mycket än att mol-tiga.
    "Hä' blir nog bra, dehär".
     
  8. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Klart man ska blindsända när man kommer till ett okontrollerat flygfält. Men det får ju inte gå till överdrift, många flygplatser inom samma område har ju samma frekvens och sitta och rabbla medvind, bas, final etc medför då bara en massa tjatter och blockerar frekvensen. Ibland hör man två fpl som sitter och pratar med varandra rätt länge, vilket kan vara störande. Sen finns det ju segelplan, hängglidare och skärmflygare också som inte alltid kan följa samma mönster som motoriserade fpl, dvs måste flyga till termiken för att ta sig upp.
    I Skånes Fagerhult bogserar vi hängglidare, bogsertriken har radio och det brukar också finnas en på marken. Som bogserförare brukar jag tala om start, urkoppling, final samt ställer upp bana XX. På det viset hör ju alla som närmar sig att det pågår verksamhet. Men när bogserandet är slut och alla hängglidare bifinner sig i luften nånstans hörs det inget i etern, så man måste ALLTID SE UT, speciellt när man närmar sig ett flygfält. Läste en gång en artikel i en engelsk flygtidning, minns ej vilken, där man förespråka att stänga av radion i g-luft. Man blir mer uppmärksam på vad som hander i och omkring flygplanet då. Och jag håller med, i g-luft utanför flygplatsernas närområde finns det egentligen ingen anledning att ha radio. Som hängflygare märker jag hur oerhört skönt det är att slippa allt detta störande brus och bara FLYGA, ett med naturen... :)
     
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Så här står det i 31§ i Skydd av liv och egendom i Trafiklregler för luftfart:
    Ett flygradioutrustat luftfartyg som framförs på eller nära en okontrollerad flygplats ska: När ATS-enhet saknas vid flygplatsen; passa flygplatsens publicerade radiofrekvens, om sådan finns, annars frekvensen 123,450 MHz.
    Luftfartyget ska vid lämpliga tillfällen i luften och på marken blindsända sådana korta upplysningar som kan tjäna till ledning för andra luftfartyg för att undvika kollision.
     
    • Gillar Gillar x 2
  10. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Enligt vår vän Murphy kan det ju vara så att en del flygare MED radio är slappa med denna textdelen:
    (...luftfartyg... nära ... flygplats ska... passa flygplatsens ... radiofrekvens...)
    och tänker
    -"Eftersom radio ju inte är obligatorisk, så jag kan ju vara lite slapp med min radiodisciplin och låtsas som att jag inte HAR nå'n radio...":rolleyes:
     
Laddar...

Dela sidan