Delägare i Cirrus SR22T GTS G5 sökes

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Christian Guldberg, 11 April 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Affärsplan för inköp, drift och finansiering av en Cirrus SR22T GTS G5 finns upprättad. Planen riktar sig i huvudsak till piloter som har behov av tillförlitlig flygförmåga för tjänsteresor men diskriminerar inte på något sätt fritidsflygare. Även delägare utan certifikat men med resebehov är välkomna då professionell pilot kan engageras. Resande med Fly Aeolus Fractional Ownership Program kan komplettera flygtidsuttaget.

    Aktiekapitalet bekostar inköp av flygplan och hangarplats på instrumentflygplats som passar delägarna(t.ex. insats på Hässlö). Årlig fast driftkostnad uppskattas till c:a 160 000:- och timkostnaden till c:a 1 900:-. Delägarna förbetalar sin andel av årskostnaderna och 15 timmars flygtid vid kalenderårets början. Det ger en robust ekonomi utan att någon finansiär berikas på delägarnas bekostnad.

    För närmare upplysning om flygplanet se www.cirrusaircraft.com

    Välkommen att kontakta Christian Guldberg, 070-517 5127, christian@guldberg.nu
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Affärsplanen för anskaffning av en Cirrus SR22T GTS kommer att föredras på Hässlö Flygförening tisdag 24 maj kl. 19. För de som är nyfikna på planet så kommer Cirrus att delta med ett demoflygplan i Landskrona helgen innan, 21-22 maj, se länken www.nordicaeroexpo.eu.
    /Cirrus-Christian
     

    Bifogade filer:

  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej! Hur gick det med planerna?

    Skulle personligen vara intresserad av delägarskap i en beg maskin, SR22 G2 eller senare i Stockholm/Västerås trakten. Tror att den prisbilden skulle kunna locka en del.

    Med vänlig hälsning,
    Jonas
     
  4. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Kul med en som är intresserad!

    Tyvärr har intresset för min idé varit ganska så svalt. Det verkar som om det finns två fall:
    1) De som har fattat vad småflyget kan göra för nytta i affärslivet men även privat. Dessa har redan skaffat sig tillgång till ettför deras behov och plånbok passande flygplan. Intresset att höja sig till Cirrusnivå har då varit begränsat.
    2) De som aldrig tänkt tanken att man kan flyga non-stop till sina affärskontakter i större delen av Europa. De sitter fast i att krångla med det kommersiella flyget. För att nå dessa människor måste man hitta ett tilltalssätt som får dem intresserade att tänka utanför sin komfortzon. Tacksam för förslag till hur ett sådant budskap kan utformas.

    Om man inte vill investera mellan 8 och 12 Mkr i en ny eller lätt begagnad G5 kan man tänka sig en begagnad G3 av senare årgångar med avisning för "bara" 4 - 5 Mkr och med Garminavionik. Äldre än så tror jag inte man bör gå, och det finns en del begagnat på marknaden. Man bör även beakta att start- och landningsprestanda på en Cirrus kan medföra att våra ofta både korta och våta gräsfält blir svårtrafikerade, särskilt med full last. I min flygklubb funderade vi på en SR20 (200 hk motor, ingen avisning, etc.) men avskrev denna idé eftersom det blir klent med marginaler på t.ex. 650 m gräsbana.

    Tag gärna direkt kontakt med mig, jag finns på adress enl. ovan.
    /Christian
     
  5. LEE

    LEE Medlem

    Är det inte idé att jämföra med DA42 som bl.a. har fördelar att vara tvåmotor maskin med avisning för längre resor? Det finns kapacitet att hyra på Västerås och testa hur många flygtimmar det blir innan man köper maskin, hangarplats, försäkringar, service o.s.v.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag tror att man kan nå en bredare målgrupp med en lägre profil, både för tjänsteresor och privatresor som i mitt fall.

    Det som är intressant för mig är hastighet och främst avvisning utan att behöva ta 2-motor behörighet.

    En G2 med Avidyne är en kompromiss. Ligger ofta beg runt 1.5-2m.

    480m till 50’ och 180kt:
    https://www.google.se/amp/www.planeandpilotmag.com/article/2004-cirrus-sr22-g2/?amp

    En bra start och lär väcka intresset för fler Cirrus-ägargrupper.

    Jonas
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Iof 709 m landning från 50’ på asfalt men går ju att lasta lättare...
     
  8. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Kul att det blir en diskussion i denna fråga! Min affärsplan för en nt G5a är en inbjudan till diskussion om hur ägande av en högprestandamaskin kan organiseras och vad det kan komma att kosta. Den är således inte huggen i sten vad mig anbelangar.

    Jag har beaktat DA42 som ett bra alternativ och tvåmotor kan vara väldigt värdefullt i risigt väder och det kan vara värt att med en tvåmotorutbildning. Även äldre Cirrusar med Avidyne kan vara av intresse om spargrisen är för smal. Men, G5 (och numera G6) har bättre tillsatsvikt och bättre vinge än de tidigare versionerna.

    För att komma vidare i frågan bör vi se om vi kan samla några intresserade för att ringa in drömmar, behov och finansieringsvilja för att därifrån se hur långt vi kan komma.

    /Christian
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Cirrusen är en kanonkärra som klarar även korta fält om piloten håller rätt fart över tröskeln. Jag har flugit både med G1000 och med Avidyne och tycker båda är trevliga. Fallskärmen är ju en stor säkerhetsfaktor som jag nästan tycker trumfar DA42ans extra motor. Jag tror att det finns fler som är intresserade av detta men som alltid är det svårt att nå ut och få pengar att flyttas.
     
    Senast redigerad: 4 Februari 2018
    • Gillar Gillar x 1
  10. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Kloka tankar som vanligt från Larscho.

    Det skulle vara intressant om vi kan samla några intresserade för att ventilera "mission profile", lokalisering och ekonomi. Det kanske kan börja med att bilda en grupp som hyr in en intressant kärra för att testa konceptet med att "bilda bolag" kring en avancerad kärra. Därefter kan man besluta om en fastare struktur med en egen kärra.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. control

    control Välkänd medlem

    En gammal sanning (gäller den än?) är att för seriöst resande med andra än piloter/anhöriga till piloter så krävs det två saker:
    - Två motorer
    - Toalett ombord

    Jag har gjort några resor i tjänsten med SEP. När jag varit ensam ombord har allt gått fantastiskt så jag ser verkligen nyttan med små flygplan för affärsresor. Några gånger har jag haft med mig särskilt intresserade kollegor, trots detta intresse så har det nästan alltid inneburit en nervös passagerare som fokuserar alldeles för mycket på resan och som inte kan prestera 100% på mötet/aktiviteten vi rest till :(
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Nja, håller inte med. Det funkar men det är självklart att man inte ska räkna med att alla vill åka med. Fallskärmen i en Cirrus är en stor trygghetspunkt för oerfarna passagerare.
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  13. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Christian - du kanske har sett mina tidigare trådar där jag verkligen tycker att flygplansägande i samband med tjänsteresande är en briljant kombination som många fler borde nyttja i Europa. Tyvärr stötte du precis på hur otroligt främmande detta är även för dom som både har medlen och kan flyga. Det liksom är inte nåt man gör i Europa än (jag hoppas vi kan ändra på det). Men några andra saker bidrar också till det lägre intresset:

    1. Folk som kan hosta upp 160K/år och 1900kr/tim kan nog ganska ofta hosta upp lite mer och få sin egen kärra.
    2. Detta följer också att de flesta som kan ha råd och nytta med detta är förmodligen företagare. Och företagare är ofta individuella och vana att göra saker på sitt sätt, och leker inte alltid bra i grupp. Dom dras mot lösningar som beskrivs i punkt 1.
    3. Det begränsade antalet IR-piloter i Europa överlag. För att få bra användbarhet av en G5:a, så är detta nästan ett måste.

    jag hoppas du hittar en lösning!
     
Laddar...

Dela sidan