Deviationstabell

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av Benji, 16 Januari 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Benji

    Benji Medlem

    Hej!!

    Kan någon förklara hur man läser av en Deviationstabell? Om det står tex "for 240 steer 243" är deviationen då E3? Och om det står "for 243 steer 240" så blir deviationen W3?
    Eller har jag fått det helt om bakfoten? :)

    Tack på förhand
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    För "for 240 steer 243" så hade jag uttryckt den som +3.

    Man utgår ju från en önskad true course. Sen justerar man för variationen (hur "fel" magnetisk nord är mot sann nord) och då har man sin magnetic course (alltså hur man på en rättvisande magnetisk kompass skall flyga). Efter det justerar man för deviationen för att få fram vad det skall stå på kompassen i det faktiska flygplanet för att man skall flyga rätt.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tvärtom. Det är enklast att förstå om man ritar. I ditt första fall "for 240 steer 243" så är alltså MH 240 och CH 243. Man ritar upp en magnetisk nordpil (MN) och en kurspil 240° därifrån. Därefter ritar man en kompassnordpil 243° från kurspilen. (Eller så ritar man i motsatt ordning – det spelar ingen roll.) Då ser man att kompassnord ligger väster om magnetisk nord, så deviationen är västlig. I ditt andra exempel blir det tvärtom östlig variation. (Jag har överdrivit vinkelskillnaden i figuren för att det skall bli tydligare.)

    deviation.png
     
    Senast redigerad: 17 Januari 2019
    • Gillar Gillar x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Deviation anger hur kompassnord ligger iförhållande till magnetisk nord. Uttryckt med tecken är den alltså –3 i detta fall.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Men för att svara på din första fråga:
    Man funderar överhuvudtaget inte på om deviationen är ostlig eller västlig när man läser av deviationstabellen.

    Står det "For 240 steer 243" så betyder det att om man vill flyga kurs 240° så skall kompassen visa 243°. Vill man flyga en kurs som inte är 240°, men i närheten, t.ex. 250° som är 10° större så skall kompassen också visa 10° mera, dvs 253°. Vill man flyga en kurs som är längre bort från 240° så behöver man kanske ta en annan uppgift ur tabellen. Oberoende av vilken kurs man vill flyga så väljer man den kurs i tabellen som ligger närmast.

    Det som är lurigt är när man skall ställa in kursgyrot från magnetkompassen eftersom man då måste läsa deviationstabellen "baklänges". Till exempel: Kompassen visar 243°. Då skall du ställa in kursgyrot på 240°. Om kompassen visar 240° (3° mindre än tabellvärdet) så skall du ställa in kursgyrot på 237° (återigen 3° mindre än tabellvärdet). Etc, etc.
     
  6. Benji

    Benji Medlem

    Tack för hjälpen blev mycket lättare när man kollar bilden
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Skriver jag en navlog så går jag ju från TT till CH. Då tycker jag allt att + blir vettigt?
    Jag skall åka TT 240. Säg att jag har E0 som variation (alltså låtsas som att det inte är någon variation), då har jag MT 240. Lägg på vind (som vi låtsas är 0) så har jag MH 240 också. Deviationstabellen i maskinen säger "for 240 steer 243". För att gå från MH 240 till 243 så är det +3.

    Sen kan jag säga att jag aldrig gör sista steget (Magnetic heading till Compass heading) i navloggen utan listar MH i navloggen och gör sista korrektionen i flygplanet (eftersom det är där deviationstabellen sitter). Minns att jag tyckte det var irriterande att många uppgifter pratade om E/W och +/- på deviation när alla deviationstabeller jag sett har varit på formen "for x steer y" och varit lämpligare att applicera i planet från beräknad MH =/
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tänker inte på vad som är vettigt, utan vad som är "rätt". Om du tolkar –3 som östlig deviation på ett prov för Transportstyrelsen så får du fel svar.
    Det gör inte jag heller. Jag tycker att detta steg är helt onödigt men eftersom det ingår i kunskapskraven så...
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Jag gillar KSAB:s "Svenska Flygfält"-driftfärdplaner i A5-format (för knäbord, de i A4 behöver annars vikas på mitten) och de har inte ens någon kolumn för CH.

    Det viktiga här är att komma ihåg att både variation och deviation (till skillnad från windkorrektion/WCA) är uttryck för "fel", alltså felvisningar. Och fel ska dras ifrån för att kompenseras.
     

Dela sidan