Driftis-mallar

Diskussion i '060 Navigation' startad av Domino, 27 Juli 2007.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Hej på er,

    I väntan på väder och vidare skolning håller jag på med att "optimera" flygväskan och har funderingar kring planering och driftfärdplanen.

    Jag har nu sett 1001 olika varianter och utformningar på driftismallar och har inte erfarenheten att bedöma vilken som är bäst.
    KSAK har sin, andra har klubb-specifika och en del har egenutformade...
    Sen har jag även sett folk som har en liten lathund per maskin med prestanda, vikt och balans istället för hela Flyghandboken.

    Hur gör ni? Vad har ni för mallar och lathundar. Lägg gärna upp dokumenten för allas påseende och motivera.
    Nämn även gärna om ni har andra sätt/mallar etc som hjälp.
     
  2. gerth

    gerth Ny medlem

    Jag har gjort ett eget excelark för tidberäkningen, motsvarande KSAKs men utbyggd med kolumner för tid för start och landning och för verklig tid för ankomst till de olika punkterna.
    Jag fyller i TT, W/V, var, distans, tider för start och landning och EOBT, och arket räknar ut wca, TH, MH, dev, CH, GS, tider och ETA för varje rad.
    Lagom för min del, så jag slipper hålla på med nav-skivan för att räkna ut wca och tider.

    Gerth

    lindbergh.blogg.se
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vi kanske skulle ta och skapa en sektion här på sidan där vi kan samla alla olika varianter på driftfärdplaner? Vad tycker ni om det?

    Mvh
    Fredrik
     
  4. gramlin

    gramlin Medlem

    Bra idé Fredrik. Kör hårt.
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag har skrivit excelark för driftfärdplan.
    Det beräknar vikt/balans, startsträcka, flygtid, flygkostnad, bränsleplanering och bästa hastighet vid svår turbulens. Där finns även diagram för power-setting så att man slipper beräkna tätheetshöjd i luften. Man bara avläser tryckhöjd och lufttemperatur.

    Beräkningar finns för Cessna 172 (ofullständig), PA28 140, 161 och 181 samt Robin 100/210.
    För andra flygplantyper kan arken lätt modifieras. För power-settingdiagram till flygplan med ställbar propeller modifieras kalkylen för Robin 100.

    Verkliga värden för den flygplanindivid du flyger skall sättas in i diagrammet. Handbokens värden är bara ungefärliga, och överskattar ofta prestanda.

    Bladen kan laddas ned från www.nuchem/aero. Fredrik får gärna länka dit om han vill.
     
  6. Rikard

    Rikard Medlem

    Hej Allan!
    Länken verkar ha blivit lite tokig?
     
  7. Domino

    Domino Ny medlem

    Det vore kanon, en officiell fil-area helt enkelt för alla typer filer. ex. driftisar, lathundar, checklistor ytou name it.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Då gör jag så att jag tittar närmare på en lämplig struktur för denna filarea så återkommer jag med ett förslag som vi alla kan tycka till om!

    Mvh
    Fredrik
     
  9. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Länken skall vara www.nuchem.se/aero
    Jag hade satt punkt efter meningen och systemet missuppfattade saken så att den kom med i länknamnet :blush
     
  10. Rikard

    Rikard Medlem

    Jag prövade det också, men fick inte ordning på det ändå... Men nu såg jag vad som mer blev tokigt. ".se" saknades i den första länken. :)
     
  11. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag använder driftfärdplanerna som levereras från KSAB. De innehåller all info som behövs på ett hyfsat överskådligt sätt, och framför allt är jag van vid dem från utbildningen. Räkningarna kör jag med ett program på miniräknaren, men jag har också haft ett Excel-blad som jag utformade som en exakt kopia av pappersblanketten (jag la t.o.m in loggorna i övre högra hörnet!). Tyvärr dog excelbladet vid en hårddiskkrasch, men om jag gör ett nytt så delar jag förstås med mig. Jag gillar att ha en del tomrum i blanketten där man kan skriva ner radiofrekvenser, T-O tid, färdtillstånd etc. Överdrivet detaljerade formulär gillar jag inte.

    Prestanda och vikt o balans har jag inga blanketter för, jag kollar handboken och räknar konservativt. Jag flyger oftast med extremt goda marginaler så det finns inte så mycket behov av detaljräknande.

    Ett bra hjälpmedel som jag köpt på KSAB är en "navplotter" (namn?) med en vridbar gradskiva. Den gör det betydligt lättare och snabbare att läsa av TT.
     
  12. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    En driftfärdplan ur FFK:s drifthandbok:

    http://www.ffk.se/blanketter/driftfardplan.pdf

    Fötutom något stavfel så är den riktigt användbar.

    MVH
    Håkan
     

Dela sidan