Erfarenhet av Garmin area 500?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av LeifsHobby, 7 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Någon som har erfarenhet av Garmin aera 500?
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tyvärr inte. Funderar du på en?
     
  3. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Joe, jag söker efter en enkel lösning, det kan vara flygGPS eller iPad med ngt program till och en lös "puckGPS" till den. Och då hade min trikekompis köpt en Garmin 500 och torrflugit den och var nöjd så långt. Känns ändå som att skärmen är lite liten trots allt och sneglar nog mer på paddan tror jag i kombination till Skydemon eller annat.
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag kör iPad med 3G, dvs med inbyggd gps. Den har aldrig svikit mig ännu.

    Idag kan man ofta få ett extra simkort till iPad som man delar med mobilens abonnemang. Då blir det billigare med 3G än utan då man måste köpa en puck.
    Att dessutom få aktuell vindriktning och väder samt notam i realtid är aldrig fel. En iPad 2 med 8gb är både billig och perfekt.

    Nu gör jag reklam igen för skydemon men jag har även en alldeles för dyr Garmin 795 som jag knappt tittar på.
    När ipaden används mycket mycket mer så talar det för sig självt. Dessutom kommer Garmin att släppa sin app Garmin Pilot för Europa nu i vår. Så vill man absolut ha Garmin så funkar snart det också på iPaden.

    Självklart så ska en 500 vara mer stabil än en iPad, men det är underbart att sitta med datorn och planera en resa i minsta detalj för att spara den i molnet och öppna hela resan i ipaden när och var man vill.

    I VFR är det svårt att slå engelsmännens uppfinning SkyDemon.
    Jag blir alldeles lyrisk när jag pratar om den. Haha.

    Men det här är ju bara min personliga uppfattning..

    // Lennart \\
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Tack för bra info! Det kan mycket väl bli att jag kommer att använda Skydemon i framtiden men just nu kollar jag lite på Air Navigation Pro. Det ser väl OK ut men det verkar inte finnas så detaljerade kartor till den att ladda ned eller köpa? De jag hittar visa knappt städer och än mindre sjöar o ffa inte namn på dem tex. Någon som kan vägleda mig här?
    Gissar då att Skydemon har kartor värda namnet med mer eller mindre detaljerade uppgifter?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Skydemon är suveränt för färdplanering. (Kanske också för navigation -- det har jag inte provat). Men jag skulle inte vilja navigera visuellt efter deras kartor...
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vi har Aera 500 i 2 klubbkärror, jag skulle hellre försöka få tag i GPSMAP 295, 395/ 6 eller 495 /6
    Jag rekommenderar dock Skydemon.
    Jag flög runt i Europa i somras med alla 3 modellerna Aera 500 monterad i flygplanet servade autopiloten min GPSmap 496 och Nexus 7 med Skydemon som hjälp, då blev papperskartorna överflödiga. jag var då ända ner i Tunisien.

    Tillägg det fanns papperskartor ombord
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan