exakthet i vindprognos, TAF

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av equallo, 21 September 2010.

  1. equallo

    equallo Ny medlem

    Tjo

    dagen till ära lättade jag från marken för nöjesflygning. När jag gav mig ut var TAF:n
    "TAF ESMQ 210830Z 2109/2118 28013KT 9999 BKN025="
    och MET:n
    METAR ESMQ 211120Z 28017KT 9999 BKN022 BKN032 13/09 Q1009=

    Väl i luften tilltog vinden plötsligt och i efterhand löd MET:n
    METAR ESMQ 211150Z 28015G25KT 9999 BKN024 OVC030 13/08 Q1009=

    Ner måste man ju :h. Valde den långa breda landningsbanan, ett steg klaff och plussade på c:a 10kt på farterna. Rätade upp, Snygg och bestämd landning på ena hjulet och ja, det gick ju bra. Flygledaren ropade på radion när jag landat och frågade "var det skumpigt idag?". Han meddelade också att han inte alls var avundsjuk på mig när han såg det lille vita planet flaxa omkring. I efterhand får man tacka flygläraren för de svettiga timmarna med sidvindsträning, det fyllde sin funktion.

    Frågan är då: Hur exakt är TAF:n. Vad exakt innefattar en TAF med vinden 28013KT ?. Mellan vilka gradtal kan vinden då variera och mellan vilka styrkor? :q
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Har aldrig sett att man prognosticerar gusts, så grundvinden stämde ju annars väldigt bra överens.

    EDIT: Du kan bortse från mitt inlägg, vid en närmare titt på aktuella TAF insåg jag att man visst gör det. :sneaky
     
  3. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Ett annat viktigt faktum att poängtera är att byarna (gusts) måste uppnå till minst 10 kt över den stadiga vinden för att de skall anges i Metar/met report
    Så säger METAR en stadig vind på t.ex. 13 kt kan det mycket väl vara byar upp till 22. Tornet har heller ingen skyldighet att rapportera Gusts mindre än 10 kt utöver den stadiga vinden.

    Därför kan man mycket väl överstiga flygplanets maximala demonstrerade sidvindskomposant i en by utan att man vet om.
    har varit med om många gånger när man t.ex ligger i varvet,
    en landning får man 240/11
    nästa gång 240/10G20.
    Även om byarna uppgick till 20 kt i båda fallen har tornet ingen skylldighet att rapportera i det första.
     
  4. equallo

    equallo Ny medlem

    Det var lite sånt jag var ute efter. Jag tolkar det då som att vinden anges i kt, med nogrannhet på +/-10kt. Alltså 10kt angivet kan vara mellan 0-20kt gust ???

    Hur är det då med vindriktningen, om vindriktning 100° anges, mellan vilka gradtal kan då vinden tillåtas variera utan att man förtäljer det för piloten???
    :sneaky
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Om vinden anges som 100 är den mellan 95 och 104. :) Dock är det ett medelvärde under en period av 10 minuter, så den verkliga vinden kan ju variera oerhört. Om du vill kan du istället begära momentanvind från tornet.
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det här illustrerar vad jag har sagt i ett annat inlägg: Bestämmelsen att man inte får överstiga max demonstrerad sindvindskomposant är en papperstiger och skrivbordsprodukt utan någon förankring i verkligheten. Jag vet inte när den bestämmelsen infördes, men den fanns inte när jag lärde mig flyga.

    Regeln borde istället ingå i planeringsminima. Typ: Flygning får påbörjas endast om prognos för området visar att medelvinden inte överskrider max demonstrerad sidvindskomponent vid den avsedda landningsplatsen eller en alternativ destination.

    Majoriteten av alla allmänflygare opererar från fält utan torn, och har alltså ingen aning om hur stark vinden är. Möjligen riktningen.

    Proceduren när man kommer hem från en resa är att passera över vindstruten och se riktningen just då. Om den sedan är likadan när man når kort final vet man inte. Jag har varit med om att vinden vänt från motvind till medvind under tiden från strutpassage till landning.

    Så går man in för att landa. Om fulla roderutslag inte är tillräckligt för att hålla planet parallellt med banan får man dra på och gå om. Göra ett nytt försök utan klaff och med högre hastighet (om banlängden tillåter det). Räcker fortfarande inte fulla roderutslag måste man gå till något annat fält. Hittills har jag aldrig behövt göra det.

    Hälsningar

    Allan
     
  7. Bodd

    Bodd Medlem

    Vindriktningen kan variera totalt 60°. Vid större variation anges vindriktningens min och max gradtal som tillägg till medelvinden. Ex: 10013KT 060V130. Detta om vindhastigheten är högre än 3kts. I annat fall anger man bara "variabel", ex VRB02.
     
  8. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Finns det en faktiskt bestämmelse om att man inte får överskrida max demonstrerad? Trodde det var en typisk SOP-grej, inte regelverk... men jag kan ha fel där.

    Edit: Och fel hade jag. LFS 2007:58 §26. Och jag håller med Allan om att den är rätt dum. Start får inte utföras om sidvinden överskrider max tillåten ELLER demonstrerad. Och hänsyn skall tas till bromsverkan och byar. Hur då?
     

Dela sidan