färgblindhet

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av jonte, 31 Juli 2009.

  1. jonte

    jonte Ny medlem

    Om man har ett lindrigare defekt färgseende, är det då möjligt att bli helikopterpilot för privatflyg eller är det ett krav för ALLA flygcertifikat att färgseendet måste vara perfekt?

    Är reglerna likadana (vad gäller defekt färgseende) på utbildningar utanför Sverige? Har hört att det inte är lika stränga krav i USA. Kan det stämma?

    Tacksam för svar.
     
  2. dypen

    dypen Medlem

    Fargesyn.

    I forhold til flyging kreves som hovedregel normalt fargesyn. Rett tolkning av fargesignaler f.eks. fra tårnet, rullebane, navigasjonslys osv er eksempler på dette. Imidlertid kan man innenfor dagens regelverk få flysertifikat allikevel, men med begrensninger i sertifikatet om at man f.eks. kun får fly i dagslys.

    Fargesyntest her sammen med mere info:

    http://www.doktoren.no/fargesyn.htm
     
  3. Kalle

    Kalle Medlem

    Det är samma krav för hkp och fpl eftersom det är klassen på ditt medical som avgör, klass 1 för kommersiell behörighet och klass 2 för privat.

    Jag har ofta hört talas om att det skulle finnas möjlighet att få certifikat med defekt färgseende och då med vissa begränsningar. (Ej mörker eller I-bevis)

    Belägg för detta skulle jag vilja påstå finns i TSFS (LFS) 2008:28, bil 3:

    "JAR-FCL 3.345 Färgsinne

    d) En icke färgsäker sökande kan bedömas vara lämplig att flyga enbart under dager."

    Så vill du flyga privat och har en liten färgdefekt är nog stor idé att göra ett test av färgsäkerheten. Det är f.ö. Ishiharas test som är det gällande. Kontakta ett av de två AMC som finns i Sverige så kan de säkert hjälpa dig tillrätta.

    Om du med utanför Sverige även menar Europa skall det inte vara skillnader. Trots detta kan det, så länge JAR gäller, ändå finnas skillnader från land till land. Efter EASA FCL:s införande skall det däremot vara identiska regler för samtliga medlemsstater.

    USA kan definitivt ha andra regler. De har ju t.ex. sedan urminnes tider tillämpat mer praktiskt inriktade krav på synkorrektion och godkänt bra mycket starkare glasögon där än vi har i Europa. (Fast i.o.m senaste FCL har även vi fått bättre verklighetsanpassade krav)
     
  4. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Jeg har rød/grønn fargeblindhet, men fikk mitt JAR-FCL PPL(A) i 2008. I min "Medical Certificate Class 2" står det under punkt XIII Limitations "VCL Valid by day only". Med andre ord: Kun VFR dag.

    For å få IR(A), må man (i alle fall i Norge) ha NQ (VFR natt) før man starter opplæringen, så med VCL begrensningen, kan man ikke ta IR(A).

    Svein Olav
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Inte IR(H) heller ;)

    Fast å andra sidan, för helikopter behöver du inte heller IR. Speciellt inte för PPL eftersom IFR med helikopter är rätt speciellt och egentligen bara för vissa kommersiella flygningar.

    Och för CPL(H), eller t.o.m ATPL(H) krävs inte IR...
     
  6. dypen

    dypen Medlem

    Ser det er problemer med denne linken fra min maskin og med nettleser Explorer, prøv Firefox hvis du har dette. Du kan også gå fra starten av nettsiden. Gå fra linken på venstre side "Flymedisin" deretter link nede på venstre side "Fargesyn, fargesynstest" nede på siden til venstre igjen "Fargesyntest" da har du vært igjennom det jeg ønsket å vise frem.

    http://www.doktoren.no
     
  7. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Jag kvitterade ut mitt elevtillstånd häromdagen.
    Trots att jag hade 28 fel på färgblindhetstestet så fanns ingen begränsning vad det gäller den biten.
    Däremot och vad jag tycker är konstigt är synen. Trots att jag såg 0,8 resp 0,9 och 1,0 ihop så fick jag VDL, alltså måste ha linser och ett extra par glasögon som krav för att få flyga.
    Hade inte blivit förvånad om det varit tvärtom....
    Nästan så jag undrar ifall dom snurrat ihop dessa två på transportstyrelsen.
     
  8. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Ringde och pratade med transportstyrelsen nyss och visst hade det blivit fel. Dom var tacksamma för att jag ringde.
    Dom hade blandat ihop VCL och VDL.
    Så nu får jag ett nytt tillstånd skickat till mig. Där jag bara får flyga på dagen.
     
  9. jonte

    jonte Ny medlem

    Tack så himla mycket för engagemanget. Kan det möjligen även gå att ta JAA CPL(H)? I sådana fall är min lycka gjord!

    :)
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

    Du upplever ju själv din defekt som lindrig. Då finns det ju en chans att du klarar dig när du gör din specialundersökning.

    Annars har det tidigare gått att få dispens även för CPL, men sådant kan man ju aldrig veta förrän man försökt.

    Jag skulle föreslå att du gör specialundersökningen och sedan ansöker om ett förhandsbesked från Transportstyrelsen beträffande eventuella restriktioner. Begär att få en bedömning både för PPL och CPL så vet du sedan hur du skall lägga upp din framtid.

    För helikopter behöver du ju inte nödvändigtvis kunna flyga mörker. (Fast det finns en del mörker i utbildningsplanen för CPL. Men det löser sig ju om du får ha ett cert med begränsning till dager. Begränsningen skulle möjligen kunna vara en konkurrensnackdel när du söker jobb senare men det är svårt att sia om)
     

Dela sidan