Försäkring USA

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Jonas, 24 Januari 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jag har flugit på några klubbar i USA som har försäkring inkluderat i hyran. Det blir en tripp i sommar igen, dock så blir det kanske en klubb som har krav på egen försäkring. Har blivit rekommenderad i USA att kontakta https://www.avemco.com/NonOwned/Rates.aspx . Dock så vill jag bara teckna för 3-4 veckor.

    Är det någon här som köpt renters insurance "over there" och med kortare försäkringsperiod och var? Någon rekommendation?

    Mvh

    Jonas
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tydligen ingen här som köpt försäkring i USA. ;(

    Kan dela med mig lite info:

    Ringde häromdagen och pratade med ovanstående försäkringsbolag. I princip ingen som har försäkring mindre än 1 år. Man kan säga upp den tidigare och få tillbaka hälten av premien.

    De flesta hyrställen jag kollat vill ha en ansvarsförsäkring (Standard Bodily Injury and Property Damage Liability) som täcker

    Each Person Property Damage Each Accident
    $25,000 $250,000 $250,000

    Samt försäkring för flygplanet (Aircraft Damage Liability) som täcker minst $10,000.

    Detta blir 95+155=250 dollar (enligt listan i förra inlägget). (Man kan även teckna den via AOPA och få 5% rabatt). Jag kan säga upp den efter en månad och totalkostnaden blir ca 125 dollar. Onödigt mycket om man inte planerar att flyga så mycket men inte så farligt i relation till flygplanshyra och det skydd man får.

    Jonas
     
  3. joflin

    joflin Medlem

    Flög själv från Las Vegas till SoCal häromåret, och tecknade flygförsäkring via AOPA. Det är ju motsvarande ( tidigare SPAF, idag) http://www.aopa-sweden.com/ och medlemskap här var automatiskt användbart i USA också, via webben & medlemsskapsnummer. c:a SEK1 500 fick jag nog avvara, för ett års "lägsta ersättningssnivå tillämpbart"-skydd. Alltså USD150-250, om jag inte missminner mig. Dock åkte jag på administrativt problem, efter första försäkringsbrevet som jag använde på klubben - då det AOPA-anlitade f.bolaget krävde en permanent postadress i USA och underskrifter för fulla betalda årets vidare skydd.

    Generellt har flygplanen helförsäkring via klubbarna, vilket också gäller för eventuella medpassagerare samt andra "trafikanter" genom ansvarsförsäkring( s k Liability) om man skulle råka krocka med något. Dock inget försäkringskydd för piloten själv, oftast.

    Skulle vilja poängtera att sjukförsäkring ju är lite annorlunda hos stora landet i Väster; Oftast gäller reseförsäkringstillägg, på t.ex. svensk hemförsäkring, under kortare USA-vistelser (ej för bl a utlandsstudenter) som ekonomisk hjälp för akutsjukvård. ( Bra att ha förberett med någonstans att ringa, annars kan sjukhusvalet bli ekonomiskt kritiskt i skarpa läget). Vad gäller inkomstbortfall/invalididet o sånt är jag tyvärr ovetande. Slutligen, om man råkar "ställa till det" så lär ju amerikanerna vara pigga på stämningar och att blanda in jurister i tid & otid. Detta medför gärna extremt stora rättskostnader, vilket jag förstod AOPA-försäkringen exempelvis gav ekonomiskt & juridiskt stöd inför. Vill mena att det behövs mer än typiskt svenska hemförsäkringsskyddet på SEK100 000( som jag inte heller vet, huruvida är användbart utomlands).

    /mvh//din namne CPL( FAA & JAA)-innehavare i norra Stockholm
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för ditt uttömmande svar! Det är lite småskrämmande när man tänker på vad som juridiskt/ekonomiskt skulle kunna hända om nåt går snett..... (bortsett från fatala skador :( ) Jag tror det är många som flyger där utan tillräckligt försäkringsskydd (iof försäkring i allmänhet...).

    Lite nyfiken... Du flög från Las Vegas till SoCal. Mellan vilka flygplatser flög du och vilken rutt? Hyrde du plan? VFR eller IFR. Säsong?

    Jag länge tänkt att flyga från typ L.A till Las Vegas. Får se om det blir av i år. Finns det någon "lugnare" flygplats där i Las Vegas som har bra transportmöjligheter in till stan?

    Tar gärna emot lite tips i allmänhet för en sådan X-country (har mest gjort lokala turer)!

    Mvh

    Jonas
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag hälsade på en kompis som genomföre en flygutbidlning i San Diego flög vi x-country från San Diego till North Las Vegas Airport ( http://www.vgt.aero/index.html ). Den här flygplatsen är lugnare jämfört med McCarran.

    /F
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för tipset Fredrik! Vad åkte ni för rutt? Mellanlandningar? Hur åkte ni in till stan? Taxi, hyrbil?

    Jonas
     
  7. joflin

    joflin Medlem

    Jag flög Henderson ( södra Nevada-förorten till Las Vegas) Executive-flygplatsen till bl.a. StillaHavs-kusten i Kalifornien, s k Palomar i Carlsbad ( hemstad för bräd-kändisarna Tony Hawk & Shaun White f ö). Se länk för ruttinfo ( inte min förvisso, men jag skulle flyga likadant, VFR);
    http://flightaware.com/live/flight/N55167/history/20110127/1458Z/KHND/KCRQ

    ( Välj "Aviation Sectional" i kartvyns övre val-del !, så erhålls utmärkta flygöversiktskartor )

    Hyrplan från klubben Monarchsky.com . Föreslår arbetshästen länkad;
    http://www.monarchsky.com/aircraft-for-rent/n85ct.html

    och varför inte en utflykt ut till "Pacific Ocean"-öarna, med riktig läcker landningsbana ofta ovanför det frekventa "Marine Layers"-molnlagret, tripp-länk;
    http://www.monarchsky.com/flying-club/trip-reports/95-catalina.html

    VFR går oftast bra. Dock ibland "on Top", så lite instrument-övning är nog lämpligt att ha genomfört. Mycket militärer övar i öknarna, så begär "Flight Following" och håll koll på "R"estricted-områdena. Lämplig alternativ-flygplats, ifall Klippiga Bergen skulle utmana med dåligt väder, är Borrego Springs -öster om San Diego. Alltid solklart där, och inom synhåll från Kaliforniens största sjö: Salton Sea.

    //Flygaren som f n är rälsbunden

    PS. flygplatskoder omnämnda, enligt ICAO: KHND, KCRQ,KAVW & L08
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag var där flög vi fyra stycken personer i en Duchess 76 från San Diego direkt till North Las Vegas Airport. Det tog ungefär 2 timmar. Radiotrafiken i Las Vegas var galet intensiv. När vi hade landat så tankade vi upp kärran direkt för resan tillbaka och jag tror det var anledningen till att vi parkerade gratis. In till downtown Las Vegas blev vi skjutsade i någon form av limousine. Gratis dessutom.

    Jag har en hel del oredigerat videomaterial från den här flygningen. Får jag bara tid ska jag försöka klippa ihop det till någonting bra.
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack joflin och Fredrik, intressant o bra info! Får hoppas att det blir nåt!

    joflin, är du en av de flygförarna som blivit lokförare?

    Jonas
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Las Vegas

    Hallå!

    En liten rapport. Kom tillbaka idag från Las Vegas till L.A.

    Flög från Los Angeles/El-Monte(300') till Hendersson/Las Vegas (3000') och stannade där två dagar. Tillräcklig försäkring ingick i flygplanshyran, 95 dollar/h (ej airbourne, mao hobbs=motorn igång).

    Sträckan var 189NM. Tog lite över 2h åt vardera håll beroende på vind. Otrolig upplevelse, Fick ligga ganska högt för att kunna passera bergskedjorna mellan L.A och Vegas, mao cruisade på 8500-9500. När jag landade i Vegas så kom en "follow me" bil och guidade oss till fpl parkeringen + att vi fick åka med in till terminalen mm. Superservice. 9 dollar per dygn för parkering, ingen startavgift.

    Som kuriosa så använde Air Nav Pro på iPad som stöd för navigeringen, riktigt bra! Dock så kunde man hitta ganska lätt om man följde motorvägarna eller VOR-fyrarna. Dock så tappade jag kontakten rätt ofta med ATC och ibland även med fyrarna i den bergiga terrängen.

    Helt otrolig upplevelse, rekommenderas till er som funderat att på flyga i USA!

    Bifogar två bilder, en över L.A och en över bergskedjan på 9500'.

    Jonas
     

    Bifogade filer:

  11. control

    control Välkänd medlem

    Jag sitter och tittar på blanketten, det ser ut som om jag kommer att åka till staterna i höst. Om det inte kostar något, finns det några skäl till att inte ansöka om alla motsvarande behörigheter som man har på sitt EASA/JAR cert?

    Inte för att jag har några konkreta planer men om det inte kostar något extra så tar jag naturligtvis motsvarande CPL, SEP, MEIR och FI.... istället för bara Private Pilot Land. Låter för bra för att vara sant!
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ingen aning faktiskt, om du bara ska flyga på PPL-nivå så finns det ju en risk att du råkar ut för onödiga byråkratiska problem. Är inte 100% på att CPL och FI går att konvertera rakt av....Fast har du tid så testa om det går igenom.....:)
     
  13. control

    control Välkänd medlem

    Jag ville inte riskera att de blir oroliga för att jag ska jobba där utan arbetstillstånd mm. Jag testade att skicka in för motsvarande PPL IR SEP ME.

    Skickade in det via fax, har inte fått någon bekräftelse på fax eller brev ännu...
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ok, tror dock att du måste göra faa-teoriprov och en pc för att få använda IR-behörghet. Teorin är hyffsat lätt att klara. Kolla nån flygskola vad de säger.


    Jonas

     
Laddar...

Dela sidan