Förslag på guldkorn i mellansverige...

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 4 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    När jag och min sambo såg på Stegeborgs hemsida så blev vi båda sålda....
    Då vi gifter oss i sommar så tänkte vi flyga runt i en vecka eller så som bröllopsresa.......

    Är det någon som vet fler guldkorn? Vi kommer att starta i Söderhamn på ESUM eller i Gävle på ESSK..
    Något man inte får missa?? :)
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Inget guldkorn, men kanske en guldklimp, Visby :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Förresten, lite tidigt att säga grattis till er, men grattis till dig som hittat en partner som hakar på ditt flygintresse :)
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hehe... Ja, lite tidigt för att säga grattis...:LOL: Vi får väl se hur länge hon klarar av mitt eviga sittande i soffan med SkyDemon eller Jeppesen.??
    Men helt klart så är hon intresserad.. Hon har sagt att hon ska lära sig navigera till närmsta fält och landa i högersits till sommaren..(y)
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Visby och Stegeborg ligger redan inlagd i min rutt..
    Måste finnas fler ställen.. Glöm Mellansverige.. Södra går lika bra.. Glömde visst bort att vi flyger!! :)
     
  6. Knorren

    Knorren Medlem

    Linköping/Saab med påföljande besök på nya Flygvapenmuseum är inte helt fel :)
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det är nog bra.. Men inte på vår bröllopsresa!! :)
     
  8. Mats B

    Mats B Medlem

    Varför inte ö-luffa?
    Ösel-Visby-Bornholm!
    Klockrena utflyktsmål alla tre.

    Med vänlig hälsning,/Mats
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag ska absolut titta på det :)
     
  10. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Visby, över till Ösel och sen ett halvtimmeshopp till lilla Runö i Rigabukten. Ner till Riga när du ändå är där det är en fin stad. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ölanda/Borgholm på Öland kanske kan vara något? Har inte flugit dit själv men väl åkt förbi flera gånger med bil. Fixar man en hyrbil så finns det rätt mycket att upptäcka inom lagom avstånd.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. LEE

    LEE Medlem

    Titta på Varberg och Höganäs! Planera in en middag och övernattning i Varberg. Vandra i fästningen och ta mycket bilder på annat än flygplan en (liten) stund. På ostkusten kan Västervik vara ett bra mål, men det är en bra bit in till stan från flygplatsen så jag har bara varit där med bil, inte flyg ännu. Västervik ligger nästan rakt på vägen mellan Visby och Visingsö. Förboka hyrbil på Visby flygplats och åk en bit på ön så hinner ni ser mer än Visby och kanske passa på att övernatta på två olika ställen eftersom ön är stor nog för en rejäl ötur? Eller ta rundturen med planet och landa på Stånga på södra Gotland? Kolla även in Halmstad även om jag inte landat där. Stegeborg är ett riktigt bra utflyktsmål med middag intill vattnet (boka bord, kan vara mycket gäster på sommarkvällar) och gångavstånd från fältet.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Läsö utanför Göteborg ska vara ett trevligt ställe. Och som ovan nämnde, Varberg. Ett mycket trevligt fält och en kanonfin klubb med fik, ät räkmackorna! Västkusten är generellt sett väldigt fin att flyga över, hela vägen ner till Malmö. Lycka till!
     
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Veterandagen på Skå-Edeby i maj kan vara värd ett besök. Inte bara flyg utan också bilar och andra fordon
     
  16. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Jag gillar ju Visingsö och Ållerberg. Se www.jfk.nu för mer info om Visingsö. Här går det att hyra vaktstugan och hyra cyklar och utforska ön. Badstrand på östra sidan om flygfältet. Det går bra att taxa fram dit. Golfbana som ligger direkt vid fältet om det är intressant för er.
    På Ållerberg finns stugor att hyra, camping och restarurang med utsikt över Falbygden. Här ligger även norra Europas enda segelflygmuseum. Vissa helger är det veteranflyg med segelflyg och Tiger Moth. Falköpings flygplats ligger bara ett par kilometer från berget om man enklare vill ta sig ner till Falköping eller tanka.
    Annars är nog Öland eller Gotland fina ställen att flyga till.

    Mv. Air-man
     
  17. LEE

    LEE Medlem

    Hej! Hur har det gått med planeringen?

    Kan meddela att Stånga på Gotland är plöjd åker så ingen verksamhet finns kvar. Även Grönhögen på södra Öland är tydligen stängt sedan flera år. Men rekommenderar Visby som ligger nära staden och Bunge på norra Gotland som går att besöka med PPR. http://www.bungeflygfalt.se

    Har inte hunnit besöka Öland de senaste åren. Men Ölanda / Byxelkrok på norra Öland är nyasfalterat sedan 2012! http://www.ölanda.se/
    Bättre bana än gräsfältet på Borgholm / Borglanda som också är ett alternativ. http://www.borglanda.se/
     
  18. litens

    litens Aktiv medlem

    Bunge på norra Gotland är riktigt fint, mycket trevligare att ge några hundra till fältägaren där som verkligen gör GA en tjänst, än att betala till Swedavia.

    Man kan hyra en bil på fältet och hotellet Furillen är mycket bra, verkligen värdigt en bröllopsresa.
     
  19. ingridmuus

    ingridmuus Ny medlem

    Missa inte Siljansnäs flygfält ESVS, som ligger intill nordens enda airpark, Siljan AirPark, där även Siljan AirPark Museum finns www.siljanairpark.se Flygklubben hyr ut små övernattningsstugor. Dalarne är ju rätta stället för en bröllupsresa :)
     
Laddar...

Dela sidan