Finns intensivutbildning för UL-B?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av GhostRider, 15 Juli 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Finns det någon klubb i landet som kan erbjuda en intensivutbildning för UL? Finns det nån klubb där det är möjligt?
     
    Senast redigerad: 16 Juli 2019
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej! Du får nog fråga respektive klubb om möjligheten. Jag känner inte till någon på rak arm som erbjuder intensivkurser eller sommarkurs.
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag var villig att hjälpa till och skrev ett PM

    Men GhostRider ville vara anonym...och inte berätta var han gjort teorin eller klubbtillhörighet Hur utbildar man då...... hos mig poppade varningflagg upp
     
    • Håller med Håller med x 1
  4. Kevin Barthel

    Kevin Barthel Ny medlem

    Hej ! Även jag är intresserad utav detta, har inget behov utav att vara anonym heller skicka gärna ett pm eller mejl till kevin@barthel.no
     
  5. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Jag kan förstå om man vill vara anonym, det är en lite värld UL och lätt att trampa någon på tårna. Då hela UL välden i Sverige är lite av en amatör klubb på gott och ont och vad jag vet inte finns inte någon UL skola i Sverige utan utbildningen sker i klubb miljö. Själv tog jag mitt första flyg cert som en intensiv utbildning då det inte funkade för mig att ta cert i klubbmiljö då det tog för lång tid. Så efter att ha provat både klubb utbildning och intensiv kurs på skola så vet jag vad jag skulle göra om jag skulle göra om allt igen i framtiden... Dels så blir det oftast billigare att ta en intensiv utbildning, dels så är lärarna ofta välutbildade med många tusen timmar i ryggen och kommer ofta från flygvapnet. Dels så går det snabbt när jag var på skolan flög vi oftast 2 timmar varje dag och flygplanen var rätt nya då skolan flyger ca 500 -1000 timmar med varje flygmaskin och år, så var byttes dom ut efter några år för att bli klubbmaskiner.
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Man får vara beredd att bli trampad på tårna i denna värld, men flygskolan (Sverige har 1 för närvarande, där flygklubbarna med UL-skolning ingår på "häng-avtal") lär inte bli bättre om du inte vågar framföra kritik. Det har gjorts försök med snabbutbildningar även på UL men jag antar att efterfrågan inte har funnits - det kan ju ha ändrats med samhällsutvecklingen. Det finns inga hinder för den driftige att ta fram intensivutbildning även på UL. Men kom gärna med lite konstruktiva synpunkter hellre än allmänna påståenden, då blir det bättre.

    De erfarenheter jag har av förfrågningar om "snabbutbildning" till klubben där jag är verksam är att personen inte helt sällan är en medlem som klubben inte har nytta av, eller som har nytta av klubben.

    Hans, ordförande KSAK-M.
     
  7. Axelaxe

    Axelaxe Ny medlem

    Min erfarenhet är att klubbarna är väldigt tillmötesgående när det gäller att hitta ett tempo som fungerar för studenten. Sen har alla klubbarna olika förutsättningar, men att hitta ett upplägg där du flyger väldigt intensivt skall inte vara omöjligt, jag har gjort det själv. Som Hans skriver får du ta en dialog med de olika klubbarna.

    Vad gäller intensivkursers vara eller icke vara så drar jag en parallell till fallskärmshoppning där jag var involverad i många år. Vårt problem då var att vi tappade väldigt många potentiella hoppare på att de inte avslutade sina kurser, som i den konventionella modellen kunde sträcka sig över flera år.

    Med övergången till AFF, en intensivare modell, så fick många fler sina certifikat och fortsatte hoppa, vilket gagnade sporten som helhet. Men visst var det vissa som tog ett cert, sen flyttade till en annan klubb, men det jämnade rätt väl ut sig och det viktiga var att få nya medlemmar in i sporten.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Man kan väl dela upp i två olika alternativ. Ett är när eleven har gjort merparten av teorin på vintern eller hos nån annan som arrangerar den. Då kan ju flygningen göras koncentrerat när det är väder och den sista teorin (om det behövs) och proven när det regnar. Det andra alternativet är intensivutbildning med både teori och praktik. Det blir ju en aning ineffektivt att hlla teori om det bara är en elev som kan avsätta just den tiden som utbildningen tar. Och då finns ju två ganska uppenbara anledningar att man inte hinner bli klar på en tid som man kanske har räknat med.

    Och i båda fallen måste man ju fråga sig om eleven har tänkt fortsätta i hemmaklubben eller om man har lagt ned tiden utan att kanske få en "payback" som de flesta klubbar behöver med arbetskraft, funktionärer och trevlig gemenskap.
     
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Men nog får väl ändå klubben ut något av det även om personen "försvinner" till en annan klubb sen? Timuttag på klubbens maskiner under utbildningen måste ju ändå ses som något positivt?
     
  10. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Alla pengar in i en klubbverksamhet är givetvis av godo, men jag jag ser lite likheten med en bilskola. Om man vill ha en utbildning på sina villkor och sina tider då får man likt en bilskola vara beredd att betala ett kommersiellt pris. Då behöver man inte vara med och göra tillsyner på det man ska köra/flyga och inte klippa gräs, skotta snö eller laga tak. Då är det en helt annan verksamhet och ett helt annat upplägg med andra priser och service. Men det kanske finns plats för det också, men hittils är det väl ingen som har vågat en sån affärsmodell annat än med EASA-flygplan.
     
Laddar...

Dela sidan