Flight planing

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av m_nordh, 4 Juli 2009.

  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    har kört fast ordentligt på en uppgift, hoppas någon av er kan förklara hur man löser den :)

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Certifikat-och-utbildning/Utbildning/Teoriprov/Prov-prov--/

    Uppgift 10 i "prov prov" 2
     
  2. m_nordh

    m_nordh Medlem

    tabellerna finns där också på "bilagor"
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Du måste använda tabellen på sid V-11 baklänges och framlänges

    2 cm snöslask = 20 % längre startsträcka. Tillgänglig banlängd blir då 491/1,40 = 350 meter.

    Gå in i diagrammet från höger från uppmätt startsträcka 350 meter, närt du stöter på 10kts linjen följ "stödlinjerna snett up till vänster. tills du möter referenslinjen. Dra et horisontellt streck till vänster.

    Gå nu in från vänster i diagrammet. Börja med att dra ett vertikalt streck från +2 grader till tryckhöjd 500 ft.
    Dra sedan ett horisontellt streck till höger tills du stöter på referenslingen.

    Försök nu att sammanbinda de två linjerna du gjort från respektive höger och vänster sida i diagrammet med hjälp av stödlinjerna och du bör hamna på litet drygt 1100 kg.

    Farten då ?
    Ovanför tabellen har du en liten ruta som anger stigfarten på 50 ft vid olika vikter. Eftersom 1100 kg inte finns med så får man interpollera och komma fram till att 52,5 kt verkar rimligt för drygt 1100 kg startvikt.

    Jag skulle svara alternativ B eftersom 1110kg och 53 kts är närmast de värden jag fått ut av diagrammet.


    Litet rörigt men kanske till någon hjälp?

    MVH
    Håkan
     
  4. m_nordh

    m_nordh Medlem

    bra förklaring är helt med på det hela. men det står faktiskt 20% per cm i tabellen.... det som rör till det för mig...
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Du har helt rätt och jag korrekturläste inte vad jag skrev.
    I min iver att hjälpa till så skrev jag helt tokigt i min förklaring ovan.
    Du får räkna med 350 meter startsträcka, jag får allt att stämma enligt diagrammet med 350 meter.
    Glöm att jag skrev 408 meter det var helt fel.
     
Laddar...

Dela sidan