Flight Planning NOTAM 09FEB

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av ankan, 31 Mars 2011.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Har ni sett den här NOTAM?:

    TO ACCOMPLISH A GREATER ADHERENCE TO THE FLIGHT PLANNING RULES
    DESCRIBED IN SWEDISH AIP ENR 1.10, AIP AIRAC SUP 50/2010 AND RAD NEW
    CONSTRAINTS HAVE BEEN ADDED IN IFPS. ACCORDING TO SWEDISH AIP,
    WHEREVER REASONABLE, FLIGHTS WITHIN SUECIA CTA/UTA SHALL BE
    FLIGHTPLANNED VIA PUBLISHED ATS ROUTES. FREE ROUTE AIRSPACE
    EXCEPTIONS PUBLISHED IN AIP AIRAC SUP 50/2010. TO/FROM THE
    SIGNIFICANT POINTS STATED AS COMPULSORY BELOW FLIGHTPLAN VIA
    ATS-ROUTES WHENEVER REASONABLE. FOR FURTHER INFORMATION CHECK

    A0069/11

    FROM: 09 FEB 2011 17:25

    TO: 04 MAY 2011 23:59



    Nån som kan gissa vad det är för regel som de tycker att folk inte följer? Det är väl få privatflygare som berörs av detta, eftersom det bara verkar gälla UTA och CTA, men man blir ju nyfiken vad för slags beteende som gjort att LFV känt att en sådan NOTAM behövs?
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Här kan man läsa vidare om det som man refererar till i A0069/11:

    http://www.lfv.se/FMP

    /F
     
Laddar...

Dela sidan